Το πετρέλαιο “έδειξε” τον “μαύρο” ορίζοντα της ύφεσης που έρχεται μετά τον COVID-19 – Κερδισμένα τα τάνκερ

upd: Κατέρρευσαν χθες κάτω από το μηδέν τα συμβόλαια Μαίου (εκπνέουν σήμερα) του πετρελαίου στη Νέα Υόρκη, κάτι που γίνεται για πρώτη φορά στην ιστορία.  Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ο παραγωγός πληρώνει τον αγοραστή για να ξεφορτωθεί ποσότητες. Η βουτιά στη ζήτηση εξ αιτίας του ιού έχει ανεβάσει τόσο πολύ τα αποθέματα, ώστε ήδη έχουν αρχίσει να εξαντλούνται τα μέρη όπου ο κόσμος μπορεί να το αποθηκεύσει!

Το αμερικάνικο αργό παραδόσεως Μαΐου έκλεισε τις συναλλαγές στο -37,63 δολ. το βαρέλι. Το συμβόλαιο του Ιουνίου, υποχώρησε περίπου 18% στα 20,43 δολ. το βαρέλι. Το Brent Ιουνίου,  έχασε 8,9% κλείνοντας στο Λονδίνι στα 25,57 δολ. το βαρέλι.

Τι σημαίνει όμως η πτώση των τιμών υπό το μηδέν;

Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης (futures) είναι σε μηνιαία βάση και δίνουν τη δυνατότητα στον κάτοχό τους να παραλάβει μια ποσότητα πετρελαίου στο μέλλον σε προσυμφωνημένη τιμή. Στο μεταξύ, το ίδιο το συμβόλαιο είναι αντικείμενο διαπραγμάτευσης, ως χρηματιστηριακό προϊόν.

Οι επενδυτές που έπαιξαν με τα συμβόλαια Μαΐου, πρέπει να τα πουλήσουν σε υψηλότερη τιμή μέχρι σήμερα, διαφορετικά θα πρέπει να παραλάβουν τις ποσότητες πετρελαίου που αντιστοιχούν στο συμβόλαιο, καθώς η εκκαθάριση των συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης γίνεται με φυσικό τρόπο (ο κάτοχος παραλαμβάνει πετρέλαιο και όχι το αντίστοιχο ποσό σε χρήματα).

Επειδή οι επενδυτές που έπαιξαν με τα συμβόλαια αυτά είναι χρηματιστές και, ασφαλώς, δεν είχαν κανένα λόγο να παραλάβουν πετρέλαιο, έσπευσαν να ξεφορτωθούν τα συμβόλαια όπως-όπως με αποτέλεσμα να καταρρεύσει η τιμή τους .

Κατά τα άλλα η τιμή του πετρελαίου, ασφαλώς, δεν έχει καταρρεύσει σε αρνητικά επίπεδα (δεν πληρώνει κανείς τον αγοραστή πετρελαίου), αυτό αφορά μόνο τα futures του Μαΐου.
Το συμβόλαιο του Ιουνίου, για παράδειγμα είναι στα 21 δολάρια ανά βαρέλι.

Στις ΗΠΑ, στο Κάσινγκ της Οκλαχόμα, το βασικό κέντρο αποθήκευσης αργού, η ποσότητα πετρελαίου έχει αυξηθεί από τα τέλη Φεβρουαρίου κατά 48% στα 55 εκατ. βαρέλια. Το ανώτατο όριο που αντέχει είναι τα 76 εκατ. βαρέλια και πολλοί πιστεύουν ότι δεν θα αργήσει να το φτάσει, καθώς η παγκόσμια οικονομία διολισθαίνει σε μία απότομη ύφεση.

Ο ισχυρότατος αντίκτυπος της πανδημίας του Covid19 που ανάγκασε τις κυβερνήσεις να ρίξουν τις οικονομίες τους σε τεχνητό κώμα για να ανακόψουν το ρυθμό μετάδοσης και θανάτων θα ήταν από μόνος του ικανός να πλημμυρίσει πετρέλαιο την αγορά και να βυθίσει τις τιμές. Σε αυτόν ήρθε όμως να προστεθεί ακόμη ένας ισχυρότατος παράγοντας: ο «πόλεμος» ανάμεσα στη Σαουδική Αραβία και τη Ρωσία. Η πρώτη επέλεξε να ρίξει άφθονο, φθηνό πετρέλαιο σε μία ήδη κορεσμένη αγορά, όταν η δεύτερη αρνήθηκε να δώσει συνέχεια στη συμμαχία τους.

Η αγορά πετρελαίου φοβάται ουσιαστικά αυτό που όλος ο πλανήτης αρχίζει να συνειδητοποιεί: Μετά τον Covid19 o κόσμος δεν θα είναι ο ίδιος. Ακόμη και εάν ανακάμψει γρήγορα η βιομηχανική παραγωγή, η κατανάλωση θα παραμείνει υπό πίεση για μεγάλο διάστημα ακόμη.

Ακόμη και σε αυτόν τον κόσμο της κρίσης υπάρχουν κερδισμένοι. Όχι τόσο οι καταναλωτές βενζίνης, καθώς αυτή, πέρα από τα μεταφορικά και τα έξοδα διύλισης,  είναι “φορτωμένη” με φόρους υπέρ του κράτους. Τα μεγάλα κέρδη θα τα έχουν οι παραγωγοί που έχουν άμεση πρόσβαση σε θαλάσσιες μεταφορές. Ήδη τα οι ναύλοι των τάνκερ αποθήκευσης πετρελαίου έχουν εκτιναχθεί στα ύψη. 

SHARE