Σταικούρας: Τον Απρίλιο νέο πλαίσιο για προστασία της πρώτης κατοικίας των ευάλωτων νοικοκυριών – Έχουν ευθύνες και οι τράπεζες για τα κόκκινα δάνεια

«Οι τράπεζες φέρνουν μεγάλη ευθύνη για την κρίση» τόνισε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας σε συνέντευξή του στα Παραπολιτικά 90,1 σχολιάζοντας τη προηγούμενη δήλωσή του για την ευθύνη αλλά και τις συνέπειες των τραπεζών που σχολιάστηκε αρνητικά.

Είπε πως το πρόβλημα διογκώθηκε το 2015 όταν έφυγαν από το ελληνικό τραπεζικό σύστημα 40 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ υπενθύμισε πως από την τρίτη ανακεφαλαιοποίηση του ΣΥΡΙΖΑ έχασαν λεφτά, οι Έλληνες πολίτες, το δημόσιο και οι μικρομέτοχοι.

Τόνισε πως τα κόκκινα δάνεια δημιουργήθηκαν από τα λάθη των τραπεζών αλλά και από το γεγονός ότι την δεκαετή περίοδο το δημόσιο μείωσε συντάξεις, μισθούς και επέβαλε φόρους. Ανέφερε πως η κυβέρνηση θέλει να βγάλει τα κόκκινα δάνεια από τα χαρτοφυλάκια των τραπεζών ώστε τα πιστωτικά ιδρύματα να ανοίξουν την κάνουλα στην πραγματική οικονομία.

Αναφορικά με τη δήλωση του για τις τράπεζες

Αυτό που είπα, και το λέω διαχρονικά, είναι ότι οι τράπεζες προφανώς φέρουν ευθύνη για την κρίση, είναι γνωστό αυτό και έχω τοποθετηθεί για τα σφάλματα που έκαναν σε ότι αφορούσε τότε την αξιολόγηση των δανειακών πρωτοβουλιών των ιδίων, σε ότι αφορά το κόστος δανεισμού στις πιστωτικές κάρτες, στον τρόπο με τον οποίο χορηγούσαν δάνεια. Άρα φέρουν μεγάλη ευθύνη για την κρίση όμως στην Ελλάδα, σε αντιδιαστολή με ότι έγινε στην Ισπανία ή στην Ιρλανδία, η δημοσιονομική κρίση, που οι ρίζες της βρίσκονται πολλές δεκαετίες πίσω στη χώρα μας, οδήγησε σε ακόμα μεγαλύτερο προβλημα των τραπεζών, το οποίο διογκώθηκε το 2015. Το 2015 το πρώτο εξάμηνο φύγαν από το τραπεζικό σύστημα 40 δις εξαιτίας της δήθεν υπερήφανης διαπραγμάτευσης του κ. Τσίπρα και του κ.Βαρουφάκη, εξαιτίας αυτής της απώλειας των 40 δις καταθέσεων που ευθύνεται η τότε κυβέρνηση για αυτό, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έκανε την τρίτη ανακεφαλοποίηση των τραπεζών. Έκανε την τρίτη ανακεφαλοποιήση γιατί οι τράπεζες το 2015 πλήρωσαν το μάρμαρο της πολιτικής του κ. Τσίπρα. Με αυτή την τρίτη ανακεφαλαιοποίηση οι έλληνες φορολογούμενοι χάσαν οριστικά σημαντικά ποσά, προστέθηκε κόστος στο δημόσιο, μεταβλήθηκε η ιδιοκτησιακή δομή των πιστωτικών ιδρυμάτων κι έχασαν λεφτά και οι φορολογούμενοι και το δημόσιο και οι ιδιώτες μικρομέτοχοι.

Μια σοβαρή πολιτεία πρώτα από όλα θα πρέπει, και το κάνουμε, να βοηθήσει τη σταθεροποίηση του τραπεζικού συστήματος. Ήδη 8 δις καταθέσεις γύρισαν πίσω στο τραπεζικό σύστημα τον τελευταίο χρόνο λόγω της πολιτικής σταθερότητας και της πολιτικής αξιοπιστίας. Υπήρχε άρση των κεφαλαιακών περιορισμών που επιβλήθηκαν το 2015 και η μείωση του κόστους δανεισμού της χώρας που είναι μια πολύ μεγάλη επιτυχία, είδατε χθες ότι το 10ετες ομόλογο έπεσε κάτω από το 1%, έχει θετική επίδραση στις τράπεζες και στις επιχειρήσεις ώστε να δανειστούν κεφάλαια με χαμηλότερο κόστος. Άρα η μια πλευρά του ισολογισμού των τραπεζών έχει τα κεφάλαια που πρέπει να έχει η τράπεζα για να δώσει δάνεια. Πάμε στην άλλη πλευρά, το άλλο μεγάλο πρόβλημα του τραπεζικού συστήματος είναι τα κόκκινα δάνεια τα οποία δημιουργήθηκαν από τα λάθη των τραπεζών αλλά και από το γεγονός ότι αυτή τη δεκαετή περίοδο μείωσε το ελληνικό δημόσιο σημαντικά μισθούς, συντάξεις και επέβαλε φόρους άρα αυξήθηκαν πάρα πολύ τα κόκκινα δάνεια. Εμείς με το σχέδιο «Ηρακλής» προσπαθούμε να βγάλουμε κόκκινα δάνεια από το χαρτοφυλάκιο των τραπεζών ώστε οι τράπεζες το συντομότερο δυνατόν να ανοίξουν τις στρόφιγγές στην πραγματική οικονομία.

Δεν είμαι από αυτούς που θα πω ότι οι τράπεζες λειτουργούν με επάρκεια άλλωστε ήμουνα παρών σε όλες τις συναντήσεις του πρωθυπουργού και πριν και μετά τις εκλογές που καλούσαμε και καλούμε διαρκώς τις τράπεζες και να ανοίξουν τις στρόφιγγες στην πραγματική οικονομία, νοικοκυριά και επιχειρήσεις, και να μειώσουν το κόστος το οποίο επιβάλλουν στους έλληνες πολίτες και θα συνεχίσουμε προς αυτή την κατεύθυνση να ενεργούμε. Εμείς δημιουργούμε τις προϋποθέσεις για καλύτερη ευστάθεια του τραπεζικού συστήματος και οι τράπεζες οφείλουν να το ανταποδώσουν αυτό στην ελληνική κοινωνία.

Αναφορικά με το νέο πλαίσιο για τα κόκκινα δάνεια και αν θα υπάρχουν προβλέψεις για τους κατόχους των κόκκινων δανείων

Βεβαίως θα υπάρχει πρόβλεψη. Το ιδιωτικό χρέος των πολιτών δηλαδή τι χρωστάνε οι πολίτες σε εφορίες, ασφαλιστικά ταμεία, τράπεζες ΔΕΗ και σε άλλους φορείς είναι ένα μεγάλο πρόβλημα για την ελληνική οικονομία και κοινωνία και δεν μπορούμε να κρύβουμε τα προβλήματα κάτω από το χαλί ούτε να εκφραζόμαστε με τρόπο που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Το ιδιωτικό χρέος πλήττει την ίδια κοινωνική συνοχή άρα οφείλουμε να το αντιμετωπίσουμε με σοβαρότητα, υπευθυνότητα και μεθοδικότητα. Αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα υπάρχουν 8 σχήματα τα οποία δυνητικά μπορούν να αποταθούν νοικοκυριά και επιχειρήσεις προκειμένου να βοηθηθούν τα ίδια για να αντιμετωπίσουν τον τεράστιο όγκο του χρέους που δημιουργήθηκε και συσσωρεύτηκε κυρίως την τελευταία δεκαετία. Αυτά τα σχήματα άλλα πέτυχαν άλλα δεν πέτυχαν.

Υπήρχανε σχήματα πίσω από τα οποία κρύβονται συστηματικά στρατηγικοί κακοπληρωτές άρα ερχόμαστε εμείς και λέμε ότι σε δύο μήνες θα κάνουμε ένα καινούργιο πτωχευτικό δίκαιο το οποίο θα εδράζεται σε τέσσερις άξονες. Θα είναι ένα ολοκληρωμένο σχέδιο , και όχι 8 διαφορετικά, ώστε ο πολίτης να ξέρει που πηγαίνει να ρωτήσει για το τι πρέπει να κάνει προκειμένου να αντιμετωπίσει το ιδιωτικό χρέος. Δεύτερον θα προβλέπεται δεύτερη ευκαιρία όπως υπάρχουν και σχετικοί ευρωπαϊκοί κανονισμοί του 2019. Τρίτον μέσα από τη χρήση κυρίως ηλεκτρονικών πλατφορμών θα μπορέσουμε να βγάλουμε στην άκρη στρατηγικούς κακοπληρωτές και τέταρτον, ναι, φυσικά σε όλη τη διαδικασία θα υπάρχει πλαίσιο προστασίας των ευάλωτων νοικοκυριών.

Για την πλατφόρμα προστασίας της κύριας κατοικίας

Δημιουργήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση και βελτιώθηκε από τη σημερινή κυβέρνηση. Με βάσει τα στοιχεία των τραπεζών και την περίμετρο που διαμορφώθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση, υπήρχαν εκτιμήσεις ότι με τα δεδομένα τα τότε θα μπορούσαν να μπουν περίπου 130 χιλ. νοικοκυριά. Δυστυχώς μέχρι σήμερα έχουνε μπει μόλις 65.393 δηλαδή ένα στα δύο δεν έχει μπει καν στην πλατφόρμα. Από αυτά τα νοικοκυριά πάνω από 20 χιλ. αρνούνται και κάνουν άρση του απορρήτου τους έτσι ώστε να προχωρήσει η διαδικασία και στη συνέχεια οι τράπεζες μας είπαν τους λόγους για τους οποίους καταλήγουμε τελικά να κάνει χρήση της ρύθμισης ένα μικρό ποσοστό αυτών. Οι λόγοι μπορεί να είναι η μη ταυτοποίηση της πρώτης κατοικίας, να μην πληρούν τα εισοδηματικά κριτήρια, να μην πληρούν τα κριτήρια που πότε η κατοικία κοκκίνισε κλπ. Εμείς κάνουμε δύο κινήσεις, η πρώτη κίνηση είναι ότι άμεσα θα υπάρχει ακόμα μεγαλύτερη προσπάθεια να επικοινωνήσουμε αυτό το σχέδιο το οποίο θα είναι σε λειτουργία άλλους δυόμισι μήνες έτσι ώστε όσο γίνεται περισσότερα νοικοκυριά να κάνουν χρήση του πλαισίου. Υπενθυμίζω ότι πρόκειται για πλαίσιο στο οποίο ο κρατικός προϋπολογισμός έρχεται να συμβάλει ώστε το ευάλωτο νοικοκυριό να σώσει το σπίτι του. Δεύτερη κίνηση που κάνουμε, η Γενική Γραμματεία Ιδιωτικού Χρέους απέστειλε emails σε όλους αυτούς τους 40 χιλιάδες πολίτες, που δέχτηκαν να γίνει άρση του απορρήτου, για να δούμε γιατί ένα μικρό ποσοστό αυτών φτάνει στο τέλος. Να δούμε είναι αυτά που λένε οι τράπεζες ή υπάρχουν και άλλα στοιχεία που θα πρέπει άμεσα η ελληνική πολιτεία να ενεργήσει. Τρίτη κίνηση είναι ρώτησα τις τράπεζες να πληροφορηθώ τι κομμάτι, οι ίδιες οι τράπεζες ανεξάρτητα από την πλατφόρμα, εξυπηρετεί μέσω ρυθμίσεων και η εικόνα που έχω είναι ότι έχουν γίνει πάνω από 44 χιλ. ρυθμίσεις πολιτών κυρίως σε ότι αφορά την πρώτη κατοικία από το ίδιο το τραπεζικό σύστημα εκτός πλατφόρμας. Αν συνεπώς κάποιοι αρνούνται να κάνουν άρση του απορρήτου αλλά έχουν πάει στις τράπεζες και ρυθμίζουν τη στεγαστική τους πίστη με άλλο τρόπο , τη ρυθμίζουν όμως γιατί έχω μια εικόνα περίπου 44 χιλιάδων το δεύτερο εξάμηνο μόνο. Οι εκτιμήσεις των τραπεζών είναι ότι
ρύθμισαν περίπου 100 χιλιάδες πολίτες μέσα στο ’19. Ναι, θα υπάρχει προστασία των ευάλωτων νοικοκυριών στο νόμο που θα γίνει εκτιμούμε Απρίλιο –Μάιο 2020.

Για τους πλειστηριασμούς

Από τους 22.879 πλειστηριασμούς που έγιναν το 2019 το 1/3 βρήκαν οι πολίτες χρήματα και δεν έγιναν. Το 1/3 κατέφυγαν σε νομικές ενέργειες και τελικά ολοκληρώθηκαν 5.622. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει η αξιολόγηση των πολιτών να γίνεται πολύ πιο γρήγορα και εδώ θα πρέπει να βοηθήσει και το υπουργείο Δικαιοσύνης και προς αυτή την κατεύθυνση κινούμαστε ώστε να βγάλουμε στη σέντρα στρατηγικούς κακοπληρωτές. Και να υπάρχει δεύτερη ευκαιρία και για φυσικά πρόσωπα και νομικά πρόσωπα και τρίτον ναι, να υπάρχει ένα επαρκές πλαίσιο βοήθειας απέναντι στα ευάλωτα νοικοκυριά. Θα πρέπει να σταματήσουμε να ανεχόμαστε κοινωνικές ανισότητες με τη θέση επιτέλους των στρατηγικών κακοπληρωτών προ των ευθυνών τους, και να αποκαταστήσουμε τη δικαιοσύνη έναντι του κοινωνικού συνόλου θεραπεύοντας το κοινό περί δικαίου αίσθημα που τόσο τραυματίστηκε τα προηγούμενα χρόνια.

SHARE