Νέο ρεκόρ για τον πληθωρισμό – Σκαρφάλωσε στο 4,8% το Νοέμβριο

Στο 4,8% «σκαρφάλωσε»ο πληθωρισμός Νοεμβρίου 2021, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, καταγράφοντας νέο ρεκόρ , κάτι το οποίο καταδεικνύει το μεγάλο κύμα ανατιμήσεων στην ελληνική αγορά.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ):

  • Από τη σύγκριση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή του Νοεμβρίου 2021 με τον αντίστοιχο δείκτη του Νοεμβρίου 2020, προέκυψε αύξηση 4,8% έναντι μείωσης 2,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2020 με το 2019.
  • Την ίδια ώρα, ο γενικός δείκτης τιμών, σε σύγκριση με τον Οκτώβριο 2021, παρουσίασε αύξηση 0,5% έναντι μείωσης 0,9% που είχε σημειωθεί κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
  • Τέλος, ο μέσος δείκτης τιμών καταναλωτών του δωδεκαμήνου Δεκεμβρίου 2020 – Νοεμβρίου 2021, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του δωδεκαμήνου 2019 – 2020, εμφάνισε αύξηση 0,6% έναντι μείωσης 1,0% που είχε καταγραφεί κατά την αντίστοιχη σύγκριση των 12μήνων 2019 – 2020 και 2018 – 2019.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τον Οκτώβριο του 2021, ο ετήσιος πληθωρισμός είχε διαμορφωθεί στο 3,4% και ο μηνιαίος στο 1,5%.

Πώς οδηγηθήκαμε στον πληθωρισμό 4,8%

Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 0,5% τον μήνα Νοέμβριο 2021, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Οκτωβρίου 2021, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

• 0,8% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής , μοσχάρι, χοιρινό, αρνί και κατσίκι, πουλερικά, νωπά ψάρια, τυριά, νωπά φρούτα, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, πατάτες. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ελαιόλαδο, νωπά λαχανικά.

• 5,6% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο.

• 0,2% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών λόγω του χειμερινού δεκαήμερου εκπτώσεων.

• 0,2% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.

2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

• 0,3% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα κρασιά.

• 9,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω του χειμερινού δεκαήμερου εκπτώσεων.

• 0,2% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

Σύγκριση Νοεμβρίου 2021 με Νοέμβριο 2020

Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 4,8% τον μήνα Νοέμβριο 2021, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Νοεμβρίου 2020, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

• 3,5% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, ζυμαρικά, μοσχάρι, πουλερικά, αρνί και κατσίκι, παρασκευάσματα με βάση το κρέας, νωπά ψάρια, τυριά, ελαιόλαδο, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, πατάτες, σοκολάτες-προϊόντα σοκολάτας, καφέ.

• 3,9% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

• 17,7% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.

• 2,3% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.

• 9,3% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα και λιπαντικά, καινούργια αυτοκίνητα, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.

• 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

• 1,3% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία,
ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.

Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

• 0,1% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα κρασιά.

• 0,1% στην ομάδα Υγεία, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στις οδοντιατρικές υπηρεσίες.

• 2,7% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε:τηλεφωνικές υπηρεσίες, τηλεφωνικό εξοπλισμό κινητών τηλεφώνων.

• 0,3% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα διαρκή αγαθά αναψυχής.

• 0,7% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα οχημάτων.

Παροδικό το φαινόμενο, επιμένει η κυβέρνηση

Στελέχη του οικονομικού επιτελείου επιβεβαιώνουν ότι το φαινόμενο είναι εντονότερο από ό,τι αναμενόταν, αλλά επιμένουν ότι θα κρατήσει για λίγο, υιοθετώντας τη στάση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) περί παροδικού πληθωρισμού.

Άλλωστε, ας μην ξεχνάμε, ότι η μέτρηση γίνεται έναντι των μηνών του 2020, ένα έτος το οποίο θεωρείται ως πολύ χαμηλή βάση σύγκρισης, λόγω της πανδημικής κρίσης.

Η κυβέρνηση, σε κάθε περίπτωση, μέχρι και σήμερα κινείται σε δύο άξονες για την ανάσχεση της ακρίβειας και των υψηλών τιμών στην ενέργεια, ένα κοκτέιλ το οποίο πλήττει το εισόδημα των νοικοκυριών και τα περιθώρια κέρδους των επιχειρήσεων.

Στην πρώτη κατεύθυνση υπάρχουν οι φοροελαφρύνσεις, όπως η μείωση της εισφοράς αλληλεγγύης και η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, κινήσεις δηλαδή που οδηγούν σε αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος.

Στον δεύτερο άξονα υπάρχουν οι βραχυπρόθεσμες κινήσεις, ώστε τα νοικοκυριά να μπορέσουν τώρα να «χτίσουν» ένα επιπλέον τείχος έναντι του πληθωρισμού (επιδοτήσεις στα τιμολόγια ρεύματος χαμηλής τάσης).