Επιτέλους, μπαίνουν περιορισμοί στις εισπρακτικές εταιρείες – Πόσες κλήσεις και πότε θα επιτρέπονται – Τέλος οι αυτόκλητοι εισαγγελείς

Τέλος μπαίνει στα ενοχλητικά τηλεφωνήματα στο σπίτι από τις εισπρακτικές εταιρείες.

Οι εισπρακτικές εταιρείες μετατρέπουν σε «κόλαση» την καθημερινότητα χιλιάδων νοικοκυριών, που δέχονται ασφυκτικές πίεση για την καταβολή ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Καλούν το μεσημέρι που οι πολίτες πέφτουν να κοιμηθούν, τηλεφωνούν στον χώρο εργασίας  και σαν να μην έφταναν όλα αυτά έχουν και ύφος… εισαγγελέα.

Αγνοούν παντελώς το νομοθετικό πλαίσιο και «βομβαρδίζουν» συνεχώς τους οφειλέτες με γραπτά μηνύματα υπενθυμίζοντας συνεχώς τα χρέη τους.

Οι εισπρακτικές εταιρείες

Στις αρχές Οκτωβρίου η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή επέβαλε πρόστιμα συνολικού ύψους 46.000 ευρώ σε τέσσερις εισπρακτικές εταιρείες.

Οι παραβάσεις αφορούσαν όχληση οφειλετών πριν από την πάροδο των δέκα ημερών από την ημέρα που κατέστη ληξιπρόθεσμη η οφειλή τους, όχληση στον χώρο εργασίας, παραπλανητική πληροφόρηση και επίδειξη προσβλητικής συμπεριφοράς κατά την τηλεφωνική επικοινωνία.

Το νέο πλαίσιο για τις εισπρακτικές εταιρείες

Το νέο θεσμικό πλαίσιο που επεξεργάζεται το υπουργείο, σε συνεργασία και με το υπουργείο Δικαιοσύνης, αναμένεται να περιλαμβάνει μείωση του αριθμού των επιτρεπόμενων κλήσεων προς οφειλέτες, απαγόρευση της όχλησης των οφειλετών στον χώρο εργασίας, καθώς και κατά τις ώρες κοινής ησυχίας, ενώ ρητά θα απαγορεύεται και η όχληση συγγενών.

Το νομοσχέδιο εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμο στις αρχές του νέου έτους.

Τα βασικά σημεία του νέου σχεδίου για τη λειτουργία των εταιρειών ενημέρωσης οφειλετών είναι τα ακόλουθα:

Τίθεται πλαφόν στον αριθμό των κλήσεων. Ειδικότερα, θα επιτρέπεται να γίνονται προς τον οφειλέτη από μία εισπρακτική εταιρεία έως τρεις κλήσεις εβδομαδιαίως και μάλιστα σε αυτές θα συμπεριλαμβάνονται και οι αναπάντητες. Σήμερα  ο νόμος ορίζει ότι η επικοινωνία με τον οφειλέτη πρέπει να γίνεται με συχνότητα οχλήσεων όχι πέραν της μιας ανά δεύτερη ημέρα. Συχνά, ωστόσο, γίνεται αυθαίρετη ερμηνεία του νόμου έτσι ώστε οι «εισπρακτικές εταιρείες» να θεωρούν ως μία όχληση μόνο την κλήση στην οποία απαντά ο οφειλέτης.

–  Θα απαγορεύονται οι κλήσεις προς τους οφειλέτες κατά τις ώρες κοινής ησυχίας. Οι ώρες κοινής ησυχίας είναι κατά τη θερινή περίοδο (1η Απριλίου έως 30 Σεπτεμβρίου) από 3 μ.μ. έως 5.30 μ.μ. και από τις 11 μ.μ. έως τις 7 π.μ. Οι ώρες κοινής ησυχίας κατά τη χειμερινή περίοδο (1η Οκτωβρίου έως 31 Μαρτίου) είναι από τις 3.30 μ.μ. έως τις 5.30 μ.μ. και από τις 10 μ.μ. έως τις 7.30 π.μ.

Υπενθυμίζεται, όπως αναφέρει η Καθημερινή, ότι σύμφωνα με τον νέο Ποινικό Κώδικα, η διατάραξη της κοινής ησυχίας αναβαθμίστηκε σε ελαφρύ πλημμέλημα από πταίσμα που ήταν μέχρι πρόσφατα. Με βάση το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, οι κλήσεις των «εισπρακτικών εταιρειών» προς τους οφειλέτες επιτρέπεται να γίνονται από τις 9 π.μ. έως τις 8 μ.μ.

Θα απαγορεύονται οι κλήσεις στον χώρο εργασίας του οφειλέτη. Σύμφωνα με τον ισχύοντα νόμο, τον 3758/2009, οι εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών μπορούν να καλούν στον χώρο εργασίας του οφειλέτη μόνο στην περίπτωση που έχει δηλωθεί το τηλέφωνο εργασίας ως ο μοναδικός αριθμός επικοινωνίας. Στις σκέψεις του υπουργείου είναι να θεσπιστεί η ενημέρωση του οφειλέτη εγγράφως (με επιστολή ή ηλεκτρονικό ταχυδρομείο) και όχι μέσω τηλεφωνικής κλήσης.

Θα απαγορεύονται ρητά οι οχλήσεις προς συγγενικά πρόσωπα και γενικώς οι οχλήσεις προς τρίτους, εάν δεν πρόκειται για συνοφειλέτες ή εγγυητές. Στην υφιστάμενη νομοθεσία το σημείο αυτό είναι αρκετά θολό: αν και στην παράγραφο 9 του άρθρου 4 του νόμου 3758/2009 αναφέρεται ότι απαγορεύεται η όχληση των οικείων προσώπων του οφειλέτη, προστίθεται η φράση «κατά την έννοια της παραγράφου 4».

Τι αναφέρει η παράγραφος 4;

Ότι απαγορεύεται η δυσφήμηση ή η απειλή δυσφήμησης του οφειλέτη στο οικογενειακό ή εργασιακό περιβάλλον του.  Στον αντίλογο ότι οι παραπάνω αλλαγές ενδέχεται να ευνοήσουν τους «μπαταχτσήδες», αρμόδιες πηγές επισημαίνουν ότι σήμερα οι τράπεζες –που αποτελούν τη βασική κατηγορία των πιστωτών– διαθέτουν ήδη πολλά εργαλεία για να βρουν και να ενημερώσουν τον οφειλέτη πριν καταφύγουν στις υπηρεσίες των «εισπρακτικών εταιρειών».

SHARE