H Cosco ζητά από το Δημόσιο 16% του ΟΛΠ

Να της αποδοθεί το 16% του μετοχικού κεφαλαίου της εισηγμένης εταιρείας Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς ζητάει ο βασικός της μέτοχος, Cosco Shipping, αν και δεν έχουν ολοκληρωθεί οι υποχρεωτικές επενδύσεις που προέβλεπε η σχετική συμφωνία, επιρρίπτοντας στο Δημόσιο την ευθύνη για την καθυστέρηση. Ειδικότερα, η Cosco Shipping με επιστολή 21 σελίδων με ημερομηνία 23 Νοεμβρίου προς τον πρόεδρο και τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ, η οποία κοινοποιείται και στον υπουργό Οικονομικών και στον υπουργό Ναυτιλίας, αποδίδει ευθύνες στις ελληνικές αρχές για το γεγονός πως πολλές από τις δεσμευτικές επενδύσεις που περιλαμβάνει η σύμβαση αγοραπωλησίας των μετοχών κατά την ιδιωτικοποίηση του 2016 δεν έχουν προχωρήσει. Υπενθυμίζεται πως ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ αφορούσε το 67% του μετοχικού κεφαλαίου του με αρχική μεταβίβαση του 51% των μετοχών και διακράτηση του 16% από το Δημόσιο επί μία πενταετία για να υλοποιηθούν οι δεσμευτικές επενδύσεις. Η Cosco για το 51% που απέκτησε τον Αύγουστο του 2016 κατέβαλε τότε 293,7 εκατ. ευρώ ενώ για την απόκτηση αυτού του επιπλέον ποσοστού, δηλαδή του 16%, έχει από το 2016 καταθέσει σε λογαριασμό μεσεγγύησης (escrow account) 88 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται πως οι συνολικές επενδύσεις της Cosco στον ΟΛΠ που προβλέπει το master plan, ανέρχονται σε 612 εκατ. ευρώ, με τα 293,7 εκατ. ευρώ εξ αυτών να αφορούν τις λεγόμενες δεσμευτικές επενδύσεις, οι οποίες πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2021 προκειμένου να μεταβιβαστεί στην Cosco και το υπόλοιπο 16% του ΟΛΠ.

Τα πρώτα σχεδόν τρία χρόνια μετά την ιδιωτικοποίηση, επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ, μικρή μόνο πρόοδος έγινε στην έγκριση των δεσμευτικών επενδύσεων. Οταν το καλοκαίρι του 2019 η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ανέλαβε χρειάστηκε χρόνος για να εξεταστούν πολλές εκ των επιμέρους λεπτομερειών. Εν τω μεταξύ, όμως, η Cosco προσέθεσε και νέα επένδυση στο master plan της, την κατασκευή ενός τετάρτου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων, η οποία όμως δεν έλαβε έγκριση, καθώς προσέκρουσε σε πολλές αντιδράσεις και κρίθηκε πως απαιτείται περαιτέρω διαβούλευση. Οι περισσότερες από τις υπόλοιπες επενδύσεις εγκρίθηκαν το φθινόπωρο του 2019. Σήμερα όμως, ένα χρόνο μετά εκείνη την αρχική έγκριση του master plan, πολλές επιμέρους αδειοδοτήσεις και εγκρίσεις, όπως για παράδειγμα των περιβαλλοντικών μελετών, δεν έχουν προχωρήσει με αποτέλεσμα να μην έχει προχωρήσει και το προβλεπόμενο προεδρικό διάταγμα. Ηδη από τις αρχές της φετινής χρονιάς η Cosco ξεκίνησε τη συζήτηση με το ΤΑΙΠΕΔ ζητώντας να της παραχωρηθεί αυτό το 16%, διαβλέποντας πως η ολοκλήρωση των επενδύσεων ήταν πρακτικά αδύνατη ακόμη και αν οι αδειοδοτήσεις έτρεχαν ταχύτατα.

Στην πορεία ανέκυψαν και νέα προβλήματα μέσα από προσφυγές για επιμέρους έργα, αλλά και οι αντιδράσεις σε πολλά άλλα, συν τις καθυστερήσεις που προκάλεσε η πανδημία. Εν τω μεταξύ, η κλιμάκωση της αντιπαράθεσης των Ηνωμένων Πολιτειών και της Κίνας αλλά και η αμφίρροπη στάση της Ευρωπαϊκής Ενωσης απέναντι στις κινεζικές επενδύσεις εν γένει διαμόρφωσαν ένα διεθνές περιβάλλον έντονα ανταγωνιστικό προς κάθε επέκταση της κινεζικής εταιρείας. Η ελληνική κυβέρνηση έχει ξεκαθαρίσει πως διάκειται θετικά στην αύξηση των επενδύσεων της Cosco στην Ελλάδα, πλην όμως υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Εάν συναξιολογηθούν οι εγχώριες ομάδες πίεσης, οι αντιδράσεις μεμονωμένων επιχειρηματικών συμφερόντων και οι διεθνείς ισορροπίες καθίσταται σαφές γιατί τα πράγματα έφτασαν έως εδώ.

Η σύμβαση παραχώρησης όμως και η σύμβαση αγοροπωλησίας μετοχών που υπεγράφη το 2016 μεταξύ της Cosco και του ελληνικού Δημοσίου περιλαμβάνουν σαφείς ρήτρες περί υπαιτιοτήτων και υποχρεώσεων. Με το διάστημα που απομένει έως τις 11 Αυγούστου του 2021, οπότε και συμπληρώνεται η πενταετία από την ιδιωτικοποίηση, να είναι μόλις εννέα μήνες, γίνεται εύκολα αντιληπτό πως απαιτείται κάποιος συμβιβασμός από τις δύο πλευρές για να μην εξελιχθεί η τρέχουσα κατάσταση σε ρήξη.

Πηγές που είναι σε θέση να γνωρίζουν τις εξελίξεις εκτιμούν πως η κατάσταση θα οδηγηθεί είτε σε μακροχρόνιες διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο πλευρών είτε στις προβλεπόμενες από τη σύμβαση διαιτητικές και νομικές διαδικασίες.

Ορισμένες άλλες πηγές εκτιμούν πως η Cosco πιέζει με αυτό τον τρόπο για την αδειοδότηση του προβλήτα τέσσερα.

SHARE