Γ. Σταθάκης: Εθνικό έργο η διασύνδεση της Κρήτης που προχωράει

ÕðïãñáöÞ äýï óõìâÜóåùí ðáñá÷þñçóçò Ýñåõíáò êáé åêìåôÜëëåõóçò õäñïãïíáíèñÜêùí ãéá äõï èáëÜóóéåò ðåñéï÷Ýò ôïõ Éïíßïõ, áðü ôïí õðïõñãü, Ãéþñãï ÓôáèÜêç, ôïí ðñüåäñï ôçò ÅëëçíéêÞò Äéá÷åéñéóôéêÞò Åôáéñåßáò ÕäñïãïíáíèñÜêùí (ÅÄÅÕ), ÉùÜííç ÌðáóéÜ, êáèþò êáé åêðñïóþðïõò ôùí åôáéñåéþí, Repsol êáé ÅËÐÅ, ðïõ Ý÷ïõí åðéëå÷èåß, ôçí Ôñßôç 9 Áðñéëßïõ 2019. (EUROKINISSI/ÃÉÁÍÍÇÓ ÐÁÍÁÃÏÐÏÕËÏÓ)
Συγκαλείται σήμερα η Γ.Σ. του ΑΔΜΕ όπου και πάλι αναμένεται να τεθεί υπόψη το μετόχων το μεγάλο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα, ένα έργο που συγκεντρώνει όπως αναφέρεται μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον.
Σημειώνεται ότι η μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης αποτελεί το μεγαλύτερο έργο αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα και θα λύσει οριστικά το ενεργειακό πρόβλημα του νησιού. Μάλιστα είναι ένα από τα μεγαλύτερα ενεργειακά έργα στην ΕΕ και γιαυτό, όπως αναφέρεται από γνώστες του χώρου, έχει συγκεντρώσει και το ενδιαφέρον της γραφειοκρατίας των Βρυξελλών, αλλά και εταιριών που παρέχουν εξοπλισμό.
Μάλιστα, όπως τονίζεται από πηγές του ΥΠΕΝ, μέγεθος του έργου αλλά και η δυνατότητα άμεσων αποσβέσεων καθώς η μεγάλη διασύνδεση, θα φέρει εξοικονόμηση, σε ενεργειακούς πόρους, σε ετήσια βάση, που φτάνει τα 450 εκ ευρώ έχει κινητοποιήσει στελέχη αλλά και εταιρίες του κλάδου που επιδιώκουν άμεση εμπλοκή. Τρεις μάλιστα είναι εκείνες που κατασκευάζουν ειδικό καλωδιακό εξοπλισμό για πόντιση σε τόσο μεγάλα βάθη που διασφαλίζουν μειωμένες απώλειες.
Μάλιστα το οικονομικό αποτύπωμα του έργου και η γρήγορη απόσβεσή του, όπως αναφέρεται, πυροδοτεί και την κόντρα με τον Eurasia Interconnector που διεκδικεί το έργο έχοντας πάρει το «χρίσμα», για να το χαρακτηρίσει ως διευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (PCI), λαμβάνοντας κοινοτικές χρηματοδοτήσεις. Αυτό όμως μπορεί να γίνει εφόσον προωθηθεί από κοινού με τη σύνδεση της Κύπρου, που όμως χαρακτηρίζεται από τεχνικής και οικονομικής άποψης πιο δύσκολο και σύνθετο project. Μάλιστα, όπως αναφέρεται από γνώστες του χώρου, το  oικονομικό «φιλέτο» είναι η σύνδεση της Κρήτης με την Αττική και είναι εκεί που εστιάζουν οι επενδυτές. Κι όχι τόσο στο τμήμα μέχρι την Κύπρο. Αυτή η διστακτικότητα  των επενδυτών μάλιστα το καθιστά το τμήμα Κρήτης – Κύπρου πιο δύσκολο στην υλοποίηση, ακόμη κι αν λαμβάνει κοινοτικά χρήματα και άρα, όπως αναφέρεται, ευεπίφορο σε καθυστερήσεις.
Έτσι, για λόγους άμεσης υλοποίησης του έργου, κάτι που είναι ζωτικής σημασίας για τη Μεγαλόνησο,  αλλά και ελέγχου της διαδικασίας κατασκευής του, η ηγεσία του υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης μετά από εντελεχείς διερευνήσεις επέλεξε να προωθήσει το έργο ως εθνικό. Ήδη, δε, οι προκηρύξεις με τις υψηλότερες τεχνικές προδιαγραφές για την τεχνική επάρκεια του έργου, όπως τονίζεται από το ΥΠΕΝ, προχωρούν κανονικά, τόσο για τις καλωδιακές όσο  και για τις σταθερές εγκαταστάσεις αυξομείωσης τάσης.
Προκήρυξη με τεχνική επάρκεια
Μάλιστα, πηγές του ΥΠΕΝ με αφορμή και την τελευταία κινητικότητα με δηλώσεις από την πλευρά του Euroasia που είναι αντίθετη στην προώθηση του έργου ως εθνικού τονίζουν ότι οι τεχνικές προδιαγραφές και οι διαδικασίες των προκηρύξεων πληρούν τα τελευταία δεδομένα της σχετικής τεχνολογίας, ενώ έχουν γίνει με απόλυτη διαφάνεια, καθώς, άλλωστε, αφορούν μια διεθνή αγορά υψηλής τεχνολογικής επάρκειας, όπου δε χωρούν “κόλπα” κι “ελλείμματα” .  Μάλιστα παραπέμπουν στην απάντηση που έδωσε το κ. Σταθάκης στη Βουλή προς το ΚΙΝΑΛ πριν λίγους μήνες τον περασμένο Μάρτιο. “Η μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης δικαιωματικά είναι εθνικό έργο που ανήκει στον ΑΔΜΗΕ, όπως ανήκουν και όλα τα μεγάλα εθνικά έργα και είναι και στο επενδυτικό του πρόγραμμα. Για να κάνει κάποιος άλλος αυτό το έργο, πρέπει να του το παραχωρήσει ο ΑΔΜΗΕ, να του πει «δεν μπορώ να το κάνω εγώ, κάντο εσύ». Αυτό δεν το έκανε η προηγούμενη κυβέρνηση. Είπε, συμφωνώ στο να γίνει το μεγάλο PCI κ.λπ., αλλά στο αίτημα να παραχωρήσει ο ΑΔΜΗΕ το έργο, δεν το παραχώρησε ποτέ, παρά το γεγονός ότι υπήρξε αίτημα. Είναι ένα έργο, το οποίο είναι εθνικό από τη φύση του, δικαιωματικά και είχε ενταχθεί και σε ένα διασυνοριακό έργο. Ποια ήταν η λύση; Η λύση ήταν αυτή που πρόκρινε η παρούσα Κυβέρνηση: Να γίνει από κοινού το έργο, αντί να γίνουν δυο έργα, που δεν έχει κανένα νόημα, με έναν όρο ως κόκκινη γραμμή που βάλαμε, το 51% του project θα ανήκει στον ΑΔΜΗΕ. Πάγιο εθνικό συμφέρον» τόνισε ο υπουργό ΠΕΝ.
O κ. Σταθάκης απαντώντας στις αιτιάσεις που επαναφέρονται εν μέσω προεκλογικής περιόδου τονίζει: «Υπογράψαμε τις συμβάσεις, είπαμε «ελάτε να το κάνουμε» και μετά η άλλη πλευρά άρχισε τις υπαναχωρήσεις. Πολλές υπαναχωρήσεις, πάρα πολλές υπαναχωρήσεις από ό,τι υπέγραψε. Ακούω με πολύ δέος τα επιχειρήματα περί χαμένων χρημάτων, πόρων κλπ. Υπάρχουν δυο θέματα που είναι υπέρτατου εθνικού συμφέροντος και δεν το συζητάμε. Στην Κρήτη πρέπει να γίνει μεγάλη διασύνδεση. Έπρεπε να ξεκινήσει από χθες. Με όλη αυτή την εμπλοκή παρατάθηκε και αυτή τη στιγμή μετρώ ότι χάσαμε έναν ολόκληρο χρόνο, για να μην πω ενάμιση. Πόσο κοστίζει αυτό στον Έλληνα καταναλωτή; Η Κρήτη κοστίζει κάθε χρόνο στον Έλληνα καταναλωτή 450 εκατομμύρια ευρώ. Επαναλαμβάνω το νούμερο, 700 εκατομμύρια πληρώνουν ΥΚΩ όλοι οι Έλληνες πολίτες και τα 450 εκατομμύρια από τα 700 είναι κάθε χρόνο το κόστος της Κρήτης που παράγει ηλεκτρισμό με πετρέλαιο κλπ. Δεν πάει άλλο αυτή η κατάσταση. Είναι 450 εκατομμύρια η ζημιά που έχει υποστεί και 1.300.000 είναι κάθε μέρα που καθυστερούμε αυτό το υψίστης σημασίας έργο. Κλείνω αυτό το θέμα και με αυτό την παρένθεση. Άρα, προχωρεί το έργο, θα το προχωρήσει η «Αριάδνη», είναι δεδομένο. Επαναλαμβάνω ότι ο ΑΔΜΗΕ  είναι πλέον μαζί με την State Grid, η οποία δεν είναι παθητικός μέτοχος στον ΑΔΜΗΕ. Η State Grid προσθέτει τεχνολογία, είναι η μεγαλύτερη εταιρεία στον κόσμο, έχει οικονομική δυνατότητα, δανειοδοτήσεις κλπ. Είναι μια εγγύηση για τον ΑΔΜΗΕ και ήταν μοντέλο, το οποίο μαζί με την State Grid –το υπογραμμίζω- μεταμόρφωσε τον ΑΔΜΗΕ σε έναν φορέα που μπορεί αποδεδειγμένα και κάνει γρήγορα μεγάλα έργα που μέχρι χθες ήταν αδιανόητα.»
SHARE