Black Friday ή “Βλακ” Friday; – Προσοχή στις παραπλανητικές προσφορές – “Ξεφορτώνουν” και stock – Ελληνική πατέντα στην αμερικάνικη ημέρα ευκαιριών

Έτοιμοι οι καταναλωτές για την αυριανή «Black Friday», την κατά πολλούς …Βλακ Friday, η οποία δίνει μεν ευκαιρίες για φθηνές αγορές, αλλά κρύβει και χιλιάδες παγίδες, καθώς το “ξεφόρτωμα” προϊόντων stock και οι παραπλανητικές προσφορές χαρακτηρίζουν ουκ ολίγους στην αγορά.

Η εξ αντιγραφής από τις ΗΠΑ Black Friday, με πολύ μεγάλες προσφορές σε είδη ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών,  πήρε στην Ελλάδα τη…βαλκανική της μορφή!

Πρώτον, αντί για μία ημέρα, θα κρατήσει μία εβδομάδα …και βάλε. Δεύτερον, μπαίνουν στο παιχνίδι και όλα σχεδόν τα καταστήματα, είδη σπιτιού, καλλυντικά, έπιπλα, ρούχα, μέχρι και σούπερ μάρκετ!

Ο τετραψήφιος αριθμός 1520 της Γενικής Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή θα βρίσκεται σε λειτουργία προκειμένου οι καταναλωτές να προχωρούν σε καταγγελίες.

Για τη Black Friday, ωστόσο, εξέδωσε ανακοίνωση και ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών, τονίζονται ότι «είναι μια ημέρα γιορτής του εμπορίου που αφορά όλο τον εμπορικό κόσμο, ανεξαρτήτως μεγέθους επιχείρησης και κατηγορίας προϊόντων».

«Η έρευνα αγοράς αποτελεί πάντοτε χρήσιμο εργαλείο για τον καταναλωτή, για να επιλέξει με αντικειμενικά κριτήρια τα προϊόντα που καλύπτουν τις προσωπικές του ανάγκες, συνυπολογίζοντας τη σχέση ποιότητας και τιμής, ειδικά για είδη τα οποία έχουν υψηλή αξία αγοράς. «Ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών, καλεί τους καταναλωτές να αξιοποιήσουν προς το συμφέρον τους τις χαμηλές τιμές που θα βρουν στην αγορά την Παρασκευή 29 Νοεμβρίου και ταυτόχρονα επισημαίνει στον επιχειρηματικό κόσμο, τον κίνδυνο ο θεσμός αυτός να χάσει το σκοπό και την αίγλη του, εάν μετατραπεί από ημέρα γιορτής του εμπορίου, σε μία ακόμη παρατεταμένη και αναιμική περίοδο προσφορών».

Οι  καταναλωτές, σύμφωνα με την γενική διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, θα πρέπει να δείξουν επίσης ιδιαίτερη προσοχή και στις αγορές μέσω διαδικτύου.

Ειδικότερα, μια αξιόπιστη εμπορική ιστοσελίδα θα πρέπει να παρέχει:

-Την ταυτότητα του προμηθευτή: (πλήρης εταιρική επωνυμία, έδρα, τηλέφωνα επικοινωνίας, email, ταχυδρομική διεύθυνση, ΑΦΜ και αριθμό ΓΕΜΗ).
-Τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος και την συνολική τιμή του: (συμπεριλαμβανομένων φόρων, επιβαρύνσεων, εξόδων αποστολής, τυχόν εξόδων σε περίπτωση επιστροφής κλπ).
-Την διαθεσιμότητα, τον τρόπο πληρωμής και αποστολής του προϊόντος.
-Το δικαίωμα αναιτιολόγητης, αζήμιας υπαναχώρησης και επιστροφής του προϊόντος εντός 14 ημερών, καθώς και την πολιτική επιστροφής των προϊόντων της επιχείρησης σε περίπτωση άσκησης του δικαιώματος αυτού.
-Ηλεκτρονικό σύνδεσμο στην πανενωσιακή πλατφόρμα ηλεκτρονικής επίλυσης καταναλωτικών διαφορών (πλατφόρμα ΗΕΔ).
-Ασφαλή μέθοδο συναλλαγής: (κατά την καταχώρηση των στοιχείων της συναλλαγής πρέπει να εμφανίζεται το εικονίδιο ασφάλειας-μια κλειδαριά πάνω αριστερά στο browser και η διεύθυνση που ξεκινά με https://).

Επίσης, συστήνεται στους καταναλωτές:

Να προτιμούν να συναλλάσσονται με γνωστά σε αυτούς ηλεκτρονικά καταστήματα.
Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί στην περίπτωση που ένα προϊόν πωλείται σε εξαιρετικά χαμηλή τιμή και να αποφεύγουν τις προσφορές που εμφανίζονται σε αναδυόμενα παράθυρα, αν προέρχονται από άγνωστους ιστοτόπους.
Να αποφεύγουν να παρέχουν προσωπικά δεδομένα αν δεν είναι απολύτως βέβαιοι για την ασφάλεια της ιστοσελίδας.
Να κρατούν αρχείο με τις συναλλαγές τους.

ΕΡΕΥΝΑ ΣΟΚ ΣΤΗ ΒΡΕΤΑΝΙΑ

Έρευνα του βρετανικού συνδέσμου καταναλωτών «Which?» διαπίστωσε ότι το 95% των προϊόντων που προσφέρθηκαν με έκπτωση στην περσινή Black Friday είχαν ίδια ή χαμηλότερη τιμή και σε άλλες περιόδους του έτους!
Μόλις μία στις 20 εκπτώσεις που προσφέρθηκαν από τις επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου κατά την περσινή Black Friday στη Βρετανία ήταν γνήσια.

Η Which? έβαλε στο «μικροσκόπιο» τις τιμές 83 δημοφιλών προϊόντων που προσφέρθηκαν με έκπτωση στη βρετανική Black Friday του 2018 από τις εταιρείες λιανικού εμπορίου Currys PC World (49), Amazon (20), John Lewis (12), Boots (2). Εξέτασε τις τιμές των συγκεκριμένων προϊόντων 6 μήνες πριν και 6 μήνες μετά την Black Friday.

Διαπίστωσε ότι:

1. Περίπου τα μισά από τα προϊόντα (48%) πουλήθηκαν σε χαμηλότερη τιμή μετά την Black Friday, ενώ ακόμη ένα 47% αυτών στην ίδια τιμή.
2. Συνολικά το 95% των προϊόντων που εξετάστηκαν δεν είχαν τη φτηνότερη τιμή του έτους στη διάρκεια της Black Friday.
3. Tο 61% των προϊόντων ήταν φτηνότερα ή είχαν ίδια τιμή τόσο πριν όσο και μετά την Black Friday.

Εξετάζοντας τις τιμές ανά τύπο προϊόντος η Which? διαπίστωσε ακόμη ότι το 97% προϊόντων για το σπίτι (π.χ. στεγνωτήρες) και το 94% των προϊόντων υψηλής τεχνολογίας (π.χ. τηλεοράσεις) είχαν φτηνότερη ή ίδια τιμή μετά την Black Friday.

Ακόμη, μόλις… 4 από τα 83 προϊόντα που εξετάστηκαν είχαν φτηνότερη τιμή κατά τη διάρκεια της Black Friday σε σύγκριση με τις τιμές πώλησης 6 μήνες πριν και 6 μήνες μετά.

Η χειρότερη «προσφορά» της περσινής βρετανικής Black Friday ήταν για soundbar (ηχείο) Samsung HW-MS650 στις 299 λίρες από την Currys/PC World. Εναν μήνα μετά η τιμή του υποχώρησε στις 250 λίρες και παρέμεινε σε αυτό το επίπεδο τουλάχιστον για πέντε ημέρες. Ακόμη, ένας στεγνωτήρας (Indesit IDC8T3B) βρέθηκε φτηνότερος απ’ ό,τι την Black Friday τουλάχιστον 21 φορές στους έξι μήνες πριν από τη μεγάλη μέρα των εκπτώσεων και μία μετά. (ΠΗΓΗ:efsyn.gr)

Η …ΤΡΕΛΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΗ

Από το 1952 που ξεκίνησε το «έθιμο» στην Αμερική η συγκεκριμένη ημέρα, σηματοδοτεί την αρχή της εποχής για τα Χριστουγεννιάτικα ψώνια.
Σχεδόν όλες οι μεγάλες αλυσίδες και τα εμπορικά πολυκαταστήματα ανοίγουν στις πέντε το πρωί-κάποια ακόμη και στις δύο τα ξημερώματα-για να υποδεχθούν τις ορδές των αφηνιασμένων καταναλωτών.
Οι τελευταίοι σχηματίζουν ατέλειωτες ουρές μέσα στο κρύο, περιμένοντας να ορμήξουν κυριολεκτικά μέσα στα μαγαζιά και να ξετινάξουν τις πιστωτικές τους κάρτες, αγοράζοντας όσα περισσότερα μπορούν να κουβαλήσουν. Αυτό όμως κάποιες φορές έχει ολέθρια αποτελέσματα.

Ήταν το ξημέρωμα της Μαύρης Παρασκευής του 2008 στη Νέα Υόρκη, με το κρύο να περονιάζει τα κόκκαλα και δύο χιλιάδες άτομα να περιμένουν έξω από το Wall Mart και να εκνευρίζονται όσο περνούσε η ώρα. Όταν η πόρτα της εισόδου του καταστήματος άνοιξε, όρμησαν μέσα σπάζοντάς την και παρασέρνοντας μαζί τους έναν 34χρονο υπάλληλο, τον οποίο κυριολεκτικά ποδοπάτησαν.
Η φρενίτιδα ήταν τέτοια, που όχι μόνο δεν σταμάτησαν να περνούν από πάνω του, αλλά δεν άφησαν τους συναδέλφους του να επέμβουν για να τον γλιτώσουν από την μάζα που εφορμούσε στο κατάστημα με ουρλιαχτά. Δεν κατάφεραν να τον σώσουν ούτε οι αστυνομικοί που κατέφτασαν στο σημείο, αφού η μάζα τους έσπρωχνε και τους απωθούσε. Όταν μπήκαν όλοι μέσα ο νεαρός ήταν πλέον νεκρός…

 
SHARE