ΑΜΦΙΠΟΛΗ: ΒΡΕΘΗΚΑΝ ΚΙ ΑΛΛΑ ΚΟΜΜΑΤΙΑ ΤΟΥ ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΟΥ ΨΗΦΙΔΩΤΟΥ [ΦΩΤΟ]

[UPD] Οι αρχαιολόγοι και οι συντηρητές στην Αμφίπολη θα μπορέσουν να αποκαταστήσουν σε πολύ μεγάλο βαθμό το εντυπωσιακό ψηφιδωτό που αποκαλύφθηκε στο δεύτερο θάλαμο του Τύμβου Καστά, σύμφωνα με όσα δήλωσε η γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη σε πρωινή εκπομπή το Σκάι.

Η ίδια σημείωσε πως από τις μέχρι τώρα έρευνες έχουν βρεθεί αρκετά τμήματα που έχουν αποκοπεί από το ψηφιδωτό, ορισμένα εκ των οποίων έχουν μήκος έως και 20 εκατοστά, αλλά και μεμονωμένες ψηφίδες. Ωστόσο, πρόσθεσε πως το έργο αποκατάστασης θα απαιτήσει αρκετό χρόνο, χωρίς να προσδιορίσει τη διάρκεια των έργων.

Επιπλέον, η κυρία Μενδώνη σημείωσε πως η παράσταση του ψηφιδωτού, που απεικονίζει την αρπαγή της Περσεφόνης, δεν είναι σπάνια στην τέχνη των αρχαίων χρόνων, καθώς έχει βρεθεί σε πολλές αγγειογραφίες. «Τώρα την έχουμε και σε ψηφιδωτή μορφή», συμπλήρωσε.

Τα ως τώρα ευρήματα, σύμφωνα με την κυρία Μενδώνη, επιβεβαιώνουν τις αρχικές εκτιμήσεις των ερευνητών πως ο τάφος χρονολογείται από το τελευταίο τέταρτο του 4ου αιώνα π.Χ.

ΑΠΟΚΑΛΥΦΘΗΚΕ Η ΠΕΡΣΕΦΟΝΗ ΣΤΟ ΨΗΦΙΔΩΤΟ – ΔΕΙΤΕ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Σε όλο του το μεγαλείο αποκαλύφθηκε το ψηφιδωτό της Αμφίπολης. Το πρόσωπο που έλειπε πλάι στο γενειοφόρο άντρα ήταν η Περσεφόνη και πλέον είναι βέβαιο ότι αναπαριστά την αρπαγή της θεάς από τον Πλούτωνα.

Η Περσεφόνη φορά λευκό χιτώνα που συγκρατείται στο ύψος του στήθους με μία λευκή ταινία και έχει μία τραγική μορφή. Εχει υψωμένο το αριστερό της χέρι προς τα πάνω.

Ο Πλούτωνας φοράει κόκκινο χιτώνα και ο Ερμής κίτρινο.

Πρόκειται για την πρώτη φορά που βρίσκεται τέτοια αναπαράσταση σε ψηφιδωτό σε τάφο. Οι διαστάσεις του ψηφιδωτού είναι 4,5 (όπως και οι άλλοι θάλαμοι) επί 3 (πλάτος) μέτρα.

Το ψηφιδωτό μετά την αποκάλυψη πλύθηκε με ειδικό τρόπο και έγινε αμέσως επικάλυψη με φύλλα φελιζόλ. Από πάνω μπαίνει ειδικό δάπεδο ώστε να μπορούν οι αρχαιολόγοι να προχωρούν στα ενδότερα του τάφου.

Ο τρίτος θάλαμος παραμένει στην κατάσταση που ήταν, καθώς τις τελευταίες ημέρες η ομάδα Περιστέρη έριξε το βάρος της στο ψηφιδωτό.

Ταυτόχρονα συνεχίζονται οι εργασίες στο ταφικό μνημείο και αφαιρούνται τα χώματα από την ανασκαφή Λαζαρίδη.


ΝΩΡΙΤΕΡΑ ΜΕΤΑΔΙΔΑΜΕ

Αποκαλύπτεται ολόκληρο το ψηφιδωτό και δίνει απαντήσεις – Ανακοινώσεις σήμερα

[UPD] Μετά την ανακάλυψη του εκπληκτικής τέχνης και τεχνικής ψηφιδωτού του δεύτερου θαλάμου που έχει προκαλέσει παγκόσμιο θαυμασμό, το υπουργείο Πολιτισμού ανακοίνωσε ότι το μεσημέρι της Πέμπτης, στις 13:00, θα γίνει ενημέρωση στους εκπροσώπους Τύπου στο Μουσείο της Αμφίπολης, σχετικά με τις εργασίες.

Χθες Τεταρτη έγινε γνωστό ότι η δημοσίευση φωτογραφιών με την πλήρη εικόνα του ψηφιδωτού αναμένεται την Πέμπτη ή την Παρασκευή, αναλόγως του προγράμματος που ορίζει το ΥΠΠΟ και οι ανασκαφείς.

Οι πληροφορίες θέλουν να έχει αποκαλυφθεί η μορφή της Περσεφόνης στα δεξιά του ψηφιδωτού δίπλα από τον Πλούτωνα και οι ανακοινώσεις που θα γίνουν σήμερα θα έχουν να κάνουν με την αποκάλυψη ολόκληρου του ψηφιδωτού «Δεν υπάρχει περίπτωση να μην έπεται η Περσεφόνη. Ο γενειοφόρος άνδρας κρατά στο δεξί χέρι την Περσεφόνη και θα φανεί αυτό» εκτίμησε χθες σε δηλώσεις του ο αναπληρωτής καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας στο Α.Π.Θ. κ. Παναγιώτης Φάκλαρης

Αποκαλύπτεται ολόκληρο το ψηφιδωτό και δίνει απαντήσεις

Αποκαλύπτεται το ψηφιδωτό – ολόκληρο – και ενδεχομένως όσα κρύβει τελικά ο τύμβος της Αμφίπολης. Οι αρχαιολόγοι περιμένουν το ψηφιδωτό να δώσει απαντήσεις για τον «ένοικο» ή τους «ενοίκους» του τάφου.

Πρώτο και βασικό ερώτημα που θα απαντηθεί είναι εάν πράγματι υπάρχει και τρίτο πρόσωπο στο ψηφιδωτό και εάν αυτό είναι η Περσεφόνη ή κάποια άλλη μορφή.

Η γ.γ. του υπουργείου Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο το ψηφιδωτό να συνδέει το μνημείο με τη δυναστεία του Φιλίππου του Β, πατέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, καθώς παράσταση με την αρπαγή της Περσεφόνης έχει βρεθεί και στους τάφους της Βεργίνας.

Εντός της ημέρας αναμένεται να αποκαλυφθεί η τρίτη μορφή.

Την ίδια στιγμή προχωρούν με εντατικούς ρυθμούς οι εργασίες στον τρίτο θάλαμο και η γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού επιβεβαίωσε ότι δεν είναι ακόμη σαφές εάν ο επόμενος θάλαμος είναι ο τελευταίος…

 

Ελπίδα και για την οικονομία της χώρας οι σπουδαίες ανακαλύψεις – Αφιέρωμα του CNN

Την σημασία των αρχαιολογικών ανακαλύψεων στην Αμφίπολη για την οικονομική ανάκαμψη της Ελλάδας σκιαγραφεί το CNN σε εκτενές αφιέρωμα με αφορμή και το εκθαμβωτικό ψηφιδωτό που βρέθηκε στον τύμβο. 

«Από τη στιγμή που ξεκίνησε η ανασκαφή τον Αύγουστο, εκατοντάδες τουριστών από το εξωτερικό, αλλά και Έλληνες εκδρομείς συρρέουν στην Αμφίπολη με την ελπίδα να ρίξουν έστω μία κλεφτή ματιά στον τύμβο, ενώ τα μέσα ενημέρωσης είναι γεμάτα με μακροσκελείς αναφορές για την πρόοδο των εργασιών των αρχαιολόγων. Τα στοιχήματα δίνουν και παίρνουν για τον “ένοικο” του τάφου».

Η κουβέντα, εκ των πραγμάτων, περιστρέφεται γύρω από τον Μέγα Αλέξανδρο και τον περιβόητο «ένοικο» του τάφου. «Μία επίσκεψη του πρωθυπουργού, Αντώνη Σαμαρά, ο οποίος τον περιέγραψε ως κάτι πολύ σημαντικό, έχει αυξήσει τη βεβαιότητα στη χώρα για τη σημασία του μνημείου. Ασχέτως με το τι λένε οι ιστορικοί, υπάρχουν πολλοί που ισχυρίζονται ότι σε έναν τέτοιο τάφο θα μπορούσε να έχει ταφεί μόνο ο Μέγας Αλέξανδρος».

«Η κυβέρνηση προειδοποιεί για τις αβάσιμες αναφορές», επισημαίνει το δίκτυο, «ωστόσο την ίδια ώρα συνεχίζει να τροφοδοτεί το δημόσιο ενδιαφέρον με σχεδόν καθημερινά ρεπορτάζ από την Αμφίπολης στον κρατικό ραδιοτηλεοπτικό φορέα ΝΕΡΙΤ».

Το «Σύνδρομο της Αμφίπολης»

Το CNN επικαλείται πρόσφατο άρθρο της «Καθημερινής», στο οποίο ο αρθρογράφος διερωτάται αν το «Σύνδρομο της Αμφίπολης» είναι ένα μεγάλο προϊόν της οικονομικής κρίσης την οποία βιώνει η Ελλάδα εδώ και έξι χρόνια και αν αυτό είναι μία προσπάθεια ανοικοδόμησης της τσαλακωμένης εικόνας της χώρας και ενίσχυσης της εθνικής υπερηφάνειας και του ηθικού.

«Υπάρχει πολιτιστικός πλούτος στην Ελλάδα και δεν αρνείται κανείς ότι οι αρχαιότητες είναι από τα πιο δυνατά χαρτιά της χώρας, και με τον τουρισμό να είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πηγή εσόδων μετά τη ναυτιλία. Και θα το προωθήσει περισσότερο», σημειώνει το CNN.

Και συνεχίζει: «Λίγες ημέρες πριν, σε παρουσίαση στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Θεσσαλονίκης, επιβεβαιώθηκε από τους ειδικούς ότι τα οστά που βρέθηκαν στον τάφο της Βεργίνας είναι του βασιλιά Φιλίππου Β’, πατέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Όσο η Ελλάδα κοιτά στο παρελθόν της για να κάνει βήματα μπροστά σε έναν καιρό κρίσης, ετοιμάζεται να επαναφέρει στο προσκήνιο ένα πολιτιστικό μπρα ντε φερ: την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο. Η Ελλάδα υποστηρίζει ότι αφαιρέθηκαν παράνομα και ζητά τον επαναπατρισμό τους».

Βασιλιά κρύβει το μνημείο, λένε τα ξένα ΜΜΕ

Ο διεθνής Τύπος περιγράφει με μεγάλο θαυμασμό το μοναδικής τέχνης ψηφιδωτό που έφερε στο φως η ανασκαφική ομάδα της Κατερίνας Περιστέρη στον τάφο της Αμφίπολης, εστιάζοντας στον δαφνοστεφανωμένο άνδρα και τον ρόλο του θεού Ερμή.

Ενα μεγάλο μωσαικό αποκάλυψαν οι αρχαιολόγοι στο τεράστιο ταφικό μνημείο της Αμφίπολης, γράφει το βρετανικό δίκτυο BBC. «Πρόκειται για ένα μωσαϊκό 3 μέτρων πλάτους και 4.5 μήκους που απεικονίζει έναν άνδρα με δάφνινο στεφάνι να οδηγεί ένα άρμα που σέρνεται από άλογα και καθοδηγείται από τον θεό Ερμή», προσθέτει το δίκτυο περιγράφοντας το εντυπωσιακό εύρημα

Στη συνέχεια το δίκτυο τονίζει ότι ο τύμβος Καστά αποτελεί το μεγαλύτερο μνημείο του είδους που έχει βρεθεί ποτέ στην Ελλάδα και χρονολογείτα στα τέλη του 4ου αιώνα πΧ, ενώ δεν παραλείπει να παραθέσει και τις διάφορες απόψεις που έχουν διατυπωθεί σχετικά με τον «ένοικο».

«Κάποιοι επιστήμονες θεωρούν ότι ο τάφος ανήκει σε κάποιο μέλος της οικογένειας του Μεγάλου Αλεξάνδρου -ίσως η μητέρα του Ολυμπιάδα ή η σύζυγός του Ρωξάνη- ή κάποιος άλλος Μακεδόνας ευγενής. Άλλοι πάλι πιστεύουν ότι μπορεί να είναι κενοτάφιο, μνημείο που έχει χτιστεί για πρόσωπο που έχει ταφεί αλλού», επισημαίνει το BBC.

«Ανακαλύφθηκε μωσαϊκό που μπορεί να σηματοδοτεί έναν βασιλικό μακεδονικό τάφο», σημειώνει ο Guardian.

«Δύο ημέρες αφότου επιβεβαιώθηκε ότι οστά που βρέθηκαν στη βόρεια Ελλάδα ανήκουν στον πατέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, Φίλιππο Β’, οι αρχαιολόγοι που σκάβουν τον τάφο της Αμφίπολης αποκάλυψαν ένα περίπλοκο ψηφιδωτό δάπεδο που μπορεί να αποτελεί δείγμα ότι πρόκειται για έναν ακόμη βασιλικό μακεδονικό τάφο», τονίζει το δημοσίευμα.

Στη συνέχεια περιγράφει τα χρώματα και τις διαστάσεις του ευρήματος που απεικονίζει τον δαφνοστεφανωμένο άνδρα που οδηγεί άρμα, την παρουσία του θεού Ερμή, αλλά και το κυκλικό σημείο που λείπει και μπορεί να αποτελεί το «κλειδί» για τον ένοικο.

Η βρετανική εφημερίδα παραθέτει την ανακοίνωση του Υπ. Πολιτισμού που τοποθετεί στο τελευταίο τέταρτο του 4ου αιώνα πΧ το εύρημα, «πράγμα που ενισχύει την πεποίθηση των αρχαιολόγων ότι πρόκειται για έναν σύγχρονο του Μεγάλου Αλεξάνδρου, βασιλιά της Αρχαίας Μακεδονίας».

«Εντυπωσιακό μωσαϊκό αποκαλύφθηκε στον μυστηριώδη τύμβο της Ελλάδας» αναφέρει στον τίτλο του το Discovery.

«Ενα μεγάλο κομμάτι εκπληκτικού μωσαϊκού δαπέδου που δείχνει άρμα σε κίνηση ανακαλύφθηκε στο ταφικό σύμπλεγμα της Αμφίπολης στη βόρεια Ελλάδα. Φιλοτεχνημένο από μικρές άσπρες, μαύρες, μπλε, κόκκινες, γκρι και κίτρινες ψηφίδες το μωσαϊκό ήρθε στο φως όταν οι αρχαιολόγοι υπό την καθοδήγηση της Κατερίνας Περιστέρη αφαίρεσαν χώμα από τον δεύτερο θάλαμο του τύμβου πίσω από τις πελώριες Καρυάτιδες», προσθέτει.

«Το χρωματιστό μωσαϊκό χρονολογείται στο τελευταίο τέταρτο του 4ου πΧ αιώνα. Καλύπτει όλο το πάτωμα του θαλάμου και δείχνει ένα άρμα σε κίνηση», συμπληρώνει.

Το Discovery φιλοξενεί την άποψη της αρχαιολόγου Ντόροθι Κινγκ, η οποία έγραψε στο ιστολόγιό της ότι «Η φιγούρα είναι ξεκάθαρα ο Ερμής και είναι εμφανές από τα διακριτικά του, μία τυπική εικονογράφηση, συνήθης στους μακεδονικούς τάφους».

«Αλλά ποιος είναι ο γενειοφόρος άνδρας στο άρμα που οδηγεί ο Ερμής; Η απεικόνιση αυτή μου δείχνει ότι πρόκειται για τον Φίλιππο Β’», λέει η Κινγκ, καθώς ο γενειοφόρος με το δάφνινο στεφάνι φαίνεται σε στάση προφίλ, με τη δεξιά πλευρά του προσώπου του να είναι κρυμμένη.

«Ο Φίλιππος έχασε το δεξί του μάτι, αλλά είχε κερδίσει επίσης δάφνινο στεφάνι στους Ολυμπιακούς Αγώνες. Πιθανώς είναιο Φίλιππος Β’ και τα άλογά του», σημείωσε, ενισχύοντας την άποψη ότι αυτός είναι ένας τάφος ή ένα ιερό που δοξάζει τον Αλέξανδρο. «Ο Φίλιππος Β’ πέθανε και έτσι ο Αλέξανδρος έγινε ο Μέγας», σημειώνει η Κινγκ.

«Οι αρχαιολόγοι που ανασκάπτουν τον τάφο της Αμφίπολης ανακάλυψαν ένα μωσαϊκό που καλύπτει ολόκληρο το θάλαμο που θεωρείται ότι βρίσκεται πριν από τον κύριο ταφικό», αναφέρει σε τηλεγράφημά του το Associated Press, το οποίο με τη σειρά του περιγράφει το μοναδικό εύρημα, τις διαστάσεις του και την απεικόνιση του άρματος και του Θεού Ερμή, εν προκειμένω στο ρόλο του ψυχοπομπού.

Το πρακτορείο αναφέρεται και στο κυκλικό κομμάτι στο κέντρο του μωσαϊκού που λείπει, ωστόσο επισημαίνει ότι «οι αρχές λένε ότι έχουν βρεθεί αρκετά κομμάτια ώστε να αποκατασταθεί ένα μεγάλο μέρος του».

Το τηλεγράφημα του ΑΡ αναδημοσίευσαν και άλλα δίκτυα και σελίδες όπως η Daily Mail, η NZ Herald, Fox News, ABC News και Miami Herald.

«Θεός Ερμής! Μωσαϊκό αποκαλύφθηκε στον τάφο της Αμφίπολης», είναι ο τίτλος που δίνει το NBC στην αναφορά του στο εύρημα των Ελλήνων αρχαιολόγων, τονίζοντας στη συνέχεια τις πληροφορίες που δόθηκαν από το υπουργείο Πολιτισμού, όπως μεταδόθηκαν από το ΑΡ.

«Ενα επιβλητικό ψηφιδωτό με έναν άνδρα που οδηγεί άρμα αποκαλύφθηκε στον μεγαλύτερο αρχαίο τάφο που έχει βρεθεί στην Ελλάδα, της Αμφίπολης», σημειώνει το Γαλλικό Πρακτορείο.

«Μικροσκοπικά λευκά, μαύρα, μπλε, κόκκινα, κίτρινα και γκρι κομματάκια δημιουργούν την εικόνα ενός άρματος που το σέρνουν δύο λευκά άλογα, με οδηγό έναν γενειοφόρο άνδρα που φορά ένα δάφνινο στεφάνι και μπροστά από αυτό στέκεται ο αγγελιοφόρος των θεών της Αρχαίας Ελλάδας ο Ερμής», αναφέρει.

Το πρακτορείο παραθέτει την ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού σχετικά με το μνημείο, ενώ συμπληρώνει ότι γύρω από τον άνθρωπο που έχει ταφεί στο μνημείο υπάρχουν πολλές θεωρίες: από τη Ρωξάνη, την σύζυγο του Αλέξανδρου, μέχρι την Ολυμπιάδα, τη μητέρα του και στρατηγούς του.

«Εντυπωσιακό ψηφιδωτό βρέθηκε στον αρχαίο τάφο στην Ελλάδα», γράφει η γερμανική Zeit, ενώ το Focus αναφέρει ότι «για άλλη μία φορά έρχεται στο φως μία συγκλονιστική ανακάλυψη από τον αρχαίο τάφο στην Ελλάδα: ένα χρωματιστό και εξαιρετικά λεπτομερές ψηφιδωτό».

Το δημοσίευμα προσθέτει ότι το μωσαϊκό βρίσκεται στο δεύτερο θάλαμο, έχει μήκος 4.5 μέτρα και πλάτος 3, ενώ ένα κομμάτι του παραμένει «κρυμμένο».

«Το έργο τέχνης αυτό αποτελείται από μικρές λεπτομέρειες και αρμονικά χρώματα. Χρονολογείται τον 4ο αιώνα πΧ και δείχνει ένα άρμα που το σέρνουν λευκά άλογα με οδηγό έναν γενειοφόρο που φορά δάφνινο στεφάνι. Επίσης μπροστά βρίσκεται ο θεός Ερμής», συμπληρώνει.

ΑΜΦΙΠΟΛΗ: Δέος για το ψηφιδωτό – Άρμα με δύο άλογα και τον Θεό Ερμή – Ποιός είναι ο γενειοφόρος αναβάτης;

Το μεγαλύτερο τμήμα του ψηφιδωτού δαπέδου 4,5 μ. πλάτος επί 3 μ. μήκος το οποίο καλύπτει όλη την επιφάνεια του δεύτερου χώρου του τάφου  στην Αμφίπολη, βρέθηκε πίσω από τις δύο Καρυάτιδες, έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη. Η σύνθεση είναι σύγχρονη του τάφου  και χρονολογείται στο τελευταίο τέταρτο του 4ου αιώνα π.Χ.

Η κεντρική παράσταση απεικονίζει άρμα σε κίνηση, που σύρεται από δύο λευκά άλογα, το οποίο οδηγεί γενειοφόρος άνδρας, με στεφάνι δάφνης στο κεφάλι. Μπροστά από το άρμα απεικονίζεται ο θεός Ερμής ως ψυχοπομπός, ο οποίος φορά πέτασο, μανδύα, φτερωτά σανδάλια και κρατά κηρύκειο. Η σύνθεση έχει κατεύθυνση από ανατολικά προς τα δυτικά.

Το ψηφιδωτό δάπεδο, ανατολικά και δυτικά, δεν έχει αποκαλυφθεί στο σύνολό του, καθώς η ανασκαφή είναι ακόμη σε εξέλιξη στα τμήματα αυτά. Στα νότια του ψηφιδωτού δαπέδου και ανάμεσα στα βάθρα των Καρυατίδων  αποκαλύφθηκε πώρινο κατώφλι, καλυμένο με λευκό κονίαμα.

Στα βόρεια του δαπέδου αποκαλύφθηκε το μαρμάρινο κατώφλι  της θύρας, που οδηγεί στον τρίτο χώρο, διακοσμημένο με ιωνικό κυμάτιο, στο κάτω μέρος του.

Το ψηφιδωτό είναι κατασκευασμένο από μικρά βότσαλα, λευκού, μαύρου, γκριζωπού, μπλε, κόκκινου και κίτρινου χρώματος. Την κεντρική παράσταση περιβάλλει διακοσμητικό πλαίσιο, πλάτους 0,60 μ.,το οποίο συντίθεται από διπλό μαίανδρο, τετράγωνα και τρέχουσα σπείρα. Το φόντο της παράστασης είναι σε αποχρώσεις γκρι-μπλε

Μπροστά από το άρμα ο θεός Ερμής 

Άρμα σε κίνηση, που σύρεται από δύο λευκά άλογα, το οποίο οδηγεί γενειοφόρος άνδρας, με στεφάνι δάφνης στο κεφάλι.

Η διακόσμηση γύρω από το ψηφιδωτό.

SHARE