Ποια έργα επιχειρεί να ξεμπλοκάρει η task force της Ε.Ε

Σοβαρά ερωτήματα θέτουν παράγοντες της αγοράς σχετικά με την επιτυχία του επιχειρησιακού σχεδίου της «ομάδας κρούσης» της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την επιτάχυνση μεγάλων έργων. Πριν από μερικές ημέρες ο επίτροπος Περιφερειακής Πολιτικής Γιόχανς Χαν καλωσόρισε την επικαιροποιημένη λίστα με τα θεωρούμενα ως πρώτης προτεραιότητας συγχρηματοδοτούμενα έργα, ωστόσο ουδείς μπορεί να αποκλείσει ότι τα συγκεκριμένα projects δεν θα εξακολουθήσουν να παραμένουν παγιδευμένα στην γραφειοκρατία. Ή ότι δεν θα τύχουν «ιδιαίτερης μεταχείρισης» από το Ελληνικό Δημόσιο.

Για παράδειγμα, η ολοκλήρωση του κτηματολογίου που συγχρηματοδοτείται με κοινοτικούς πόρους 130 εκατομμυρίων ευρώ και περιλαμβάνεται στην σχετική λίστα προχωράει με ιδιαίτερα αργούς ρυθμούς. Και αυτό την στιγμή που -όπως κατήγγειλε προ ημερών στο πλαίσιο πρόσφατης συνέντευξης Τύπου, ο πρόεδρος Αμίσθων Υποθηκοφυλάκων Ελλάδας Χρήστος Χριστόπουλος- για την κτηματογράφηση του 2008 δεν αξιοποιήθηκε επαρκώς το κονδύλι της «Κοινωνίας της Πληροφορίας» με αποτέλεσμα να μην ψηφιοποιηθούν οι κτηματολογικές εγγραφές.

Περισσότερα από 100 έργα

Συνολικά η Task Force απαριθμεί ως πρώτης προτεραιότητας περισσότερα από 100 έργα, τα οποία εάν σήμερα είχαν υλοποιηθεί η ένταση της ύφεσης θα ήταν πολύ μικρότερη. Ποια είναι τα πιο σημαντικά από αυτά;

– Τα πέντε οδικά έργα, Ολυμπία Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Ε65, Ιόνια Οδός και Μορέας, για τα οποία η Επιτροπή θέτει ως χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης το 2015. Για τα συγκεκριμένα projects όπου οι κατασκευαστικές εργασίες έχουν ανασταλεί, το ύψος της συνολικής κοινοτικής χρηματοδότησης αγγίζει το 1,5 δισ. ευρώ.

– Η κατασκευή της δεύτερης φάσης της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, έργο το οποίο εκκρεμεί εδώ και πολλά χρόνια. Πλέον η task force θέτει ως ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2015, ενώ η κοινοτική αρωγή ανέρχεται στα 68,8 εκατ. ευρώ.

– Η ολοκλήρωση της ηλεκτροδότησης της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 105,4 χλμ. που αποτελεί τμήμα του δικτύου Σκα – Κιάτο και αποτελεί έργο-γέφυρα. Η κοινοτική συνδρομή ανέρχεται στα 27,1 εκατ. ευρώ.

– Η κατασκευή της υπόγειας σιδηροδρομικής γραμμής Πειραιάς – 3 Γέφυρες, έργο που είχε ξεκινήσει ως ολυμπιακό και αρχικά προβλεπόταν να ολοκληρωθεί πριν από τους… Ολυμπιακούς Αγώνες 2004!

– Η υλοποίηση των κάθετων αξόνων της Εγνατίας Οδού, η οποία αποτελεί τμήμα του διευρωπαϊκού οδικού δικτύου. Όπως επισημαίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή που διαθέτει για το έργο αυτό 38,7 εκατ. ευρώ η ολοκλήρωση των κάθετων δρόμων θα δημιουργήσει ώθηση ανάπτυξης της Βόρειας Ελλάδας.

– Οι επεκτάσεις της γραμμής 3 του Μετρό προς Πειραιά, των οποίων η ολοκλήρωση τοποθετείται τέλη 2015, με τα κοινοτικά κονδύλια να διαμορφώνονται στα 414,2 εκατ. ευρώ.

– Η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης για το οποίο η Ε.Ε. θέτει ως χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης το τέλος του 2015, με την ευρωπαϊκή συμμετοχή να ανέρχεται στα 323 εκατ. ευρώ.

– Η επέκταση της γραμμής του ΤΡΑΜ προς Πειραιά για το οποίο τίθεται ως φιλόδοξο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης το τέλος του 2015 και οι ευρωπαϊκοί πόροι ανέρχονται στα 120,8 εκατ. ευρώ.

– Η κατασκευή νέων λιμένων στην Κύμη, το Μαντούδι, τη Σύμη, την Πάτρα, την Ηγουμενίτσα, την Μυτιλήνη, το Λαύριο και το νοτιοανατολικό τμήμα του λιμανιού του Πειραιά, για τα οποία η κοινοτική συνδρομή ξεπερνάει τα 150 εκατ. ευρώ.

– Το κλείσιμο και η αποκατάσταση των παράνομων χωματερών, έργο για το οποίο η task force θέτει ως χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης τα τέλη του 2012, ενώ οι κοινοτικοί πόροι διαμορφώνονται στα 150 εκατ. ευρώ.

Τα παραπάνω είναι ορισμένα μόνο από τα έργα τα οποία η Κομισιόν επιδιώκει να επιταχύνει και βρίσκονται στα «χαρτιά» εδώ και πολλά χρόνια, αν όχι δεκαετίες. Όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, εάν τα συγκεκριμένα projects είχαν σήμερα ολοκληρωθεί η ύφεση θα ήταν πολύ μικρότερη και η ελληνική οικονομία πολύ πιο ανταγωνιστική.

SHARE