ΜΗΛΟΣ: ΙΕΡΟ ΝΗΣΙ ΜΕ ΤΙΣ ΚΑΤΑΚΟΜΒΕΣ – ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ – OI EΚΔΗΛΩΣΕΙΣ (VIDEO)

Οι πρωτοχριστιανικές Κατακόμβες*, αναξιοποίητες μέχρι σήμερα, που υπάρχουν στη Μήλο, ανοίγουν νέα σελίδα για το νησί.  Η Μήλος ανακηρύσσεται “Ιερό νησί” και σειρά εκδηλώσεων οργανώνονται από χθες Σάββατο και την Κυριακή, παρουσία του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου, 18 Μητροπολιτών, εκπροσώπων της κυβέρνησης και των κομμάτων και φυσικά με την έντονη παρουσία της S&B που δραστηριοποιείται στο νησί.

Με την ανάγνωση των σχετικών εγγράφων η Μήλος ανακηρύχθηκε σήμερα Ιερό Νησί κατά τη διάρκεια Πολυαρχιερατικής θείας Λειτουργίας που τελέσθηκε στον Αηιο Νικόλαο Τρυπητής, χοροστατούντος του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμου. Στην ακολουθία παραβρέθηκαν δεκάδες Μητροπολίτες, πλήθος επισήμων και πιστών. Ο Μητροπολίτης Σύρου κύριος Δωρόθεος Β’ χάρισε στον Αρχιεπίσκοπο εικόνα από την Κορφιάτισα και επιδόθηκε στην ενορία Αγίου Νικολάου κουτί με λείψανα από τάφο των Κατακομβών τα οποία κατείχε η Μητρόπολη επί δεκαετίες και είχαν δοθεί από τους Αρχαιολόγους στον Μακαριστό Μητροπολίτη Σύορυ Φιλάρετο. Η Μήλος γίνεται ο τέταρτος ιερός τόπος στην Ελλάδα μετά τα Μετέωρα, την Πάτμο και την Τήνο. Η σημασία του γεγονότος πέρα από την θεολογική του διάσταση, είναι μεγάλη, καθώς από σήμερα το νησί μας τοποθετείται στους εξέχοντες προορισμούς του παγκόσμιου θρησκευτικού τουρισμού. Η Λειτουργία στον Αγιο Μικόλαο μεταδόθηκε ζωντανά από την κρατική τηλεόραση και η Μήλος προβλήθηκε στο Πανελλήνιο για την ιστορία της και την ταυτότητά της σαν ένας τόπος που μας κάνει υπερήφανους και οφείλουμε πάντα να τον προστατεύουμε και να τον σεβόμαστε!Πηγή: MilosLife.gr

Με την ανάγνωση των σχετικών εγγράφων η Μήλος ανακηρύχθηκε σήμερα Ιερό Νησί κατά τη διάρκεια Πολυαρχιερατικής θείας Λειτουργίας που τελέσθηκε στον Αηιο Νικόλαο Τρυπητής, χοροστατούντος του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμου. Στην ακολουθία παραβρέθηκαν δεκάδες Μητροπολίτες, πλήθος επισήμων και πιστών. Ο Μητροπολίτης Σύρου κύριος Δωρόθεος Β’ χάρισε στον Αρχιεπίσκοπο εικόνα από την Κορφιάτισα και επιδόθηκε στην ενορία Αγίου Νικολάου κουτί με λείψανα από τάφο των Κατακομβών τα οποία κατείχε η Μητρόπολη επί δεκαετίες και είχαν δοθεί από τους Αρχαιολόγους στον Μακαριστό Μητροπολίτη Σύορυ Φιλάρετο. Η Μήλος γίνεται ο τέταρτος ιερός τόπος στην Ελλάδα μετά τα Μετέωρα, την Πάτμο και την Τήνο. Η σημασία του γεγονότος πέρα από την θεολογική του διάσταση, είναι μεγάλη, καθώς από σήμερα το νησί μας τοποθετείται στους εξέχοντες προορισμούς του παγκόσμιου θρησκευτικού τουρισμού. Η Λειτουργία στον Αγιο Μικόλαο μεταδόθηκε ζωντανά από την κρατική τηλεόραση και η Μήλος προβλήθηκε στο Πανελλήνιο για την ιστορία της και την ταυτότητά της σαν ένας τόπος που μας κάνει υπερήφανους και οφείλουμε πάντα να τον προστατεύουμε και να τον σεβόμαστε!Πηγή: MilosLife.gr

Είναι ο τέταρτος Ιερός Τόπος της χώρας μετά την Πάτμο, τα Μετέωρα και την Τήνο. Κατά τη διάρκεια της Πολυαρχιερατικής θείας λειτουργίας στον Άγιο Νικόλαο Τρυπητής , χοροστατούντος του Αρχιεπίσκοπου Αθηνών και Πάση Ελλάδος κ.κ Ιερώνυμου και παρουσία άλλων 18 ιεραρχών από διάφορες Μητροπόλεις της χώρας , διαβάστηκαν τα συνόδικα και άλλα κανονιστικά έγγραφα που ορίζουν την ιερότητα της νήσου Μήλου.

Ο Μητροπολίτης Σύρου Δωρόθεος Β‘ χάρισε στον εορτάζοντα Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο , εικόνα της Κορφιάτισσας , ενώ στην ενορία του Αγίου Νικολάου Τρυπητής , στην οποία υπάγονται οι Κατακόβες παραδόθηκε η λειψανοθήκη με οστά μαρτύρων των Κατακομβών. Η λειψανοθήκη αυτή είχε παραδοθεί στον Μακαριστό Μητροπολίτη Φιλάρετο και φυλάσονταν στην Μητρόπολη Σύρου.

Με την ανάγνωση των σχετικών εγγράφων η Μήλος ανακηρύχθηκε σήμερα Ιερό Νησί κατά τη διάρκεια Πολυαρχιερατικής θείας Λειτουργίας που τελέσθηκε στον Αηιο Νικόλαο Τρυπητής, χοροστατούντος του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμου. Στην ακολουθία παραβρέθηκαν δεκάδες Μητροπολίτες, πλήθος επισήμων και πιστών. Ο Μητροπολίτης Σύρου κύριος Δωρόθεος Β’ χάρισε στον Αρχιεπίσκοπο εικόνα από την Κορφιάτισα και επιδόθηκε στην ενορία Αγίου Νικολάου κουτί με λείψανα από τάφο των Κατακομβών τα οποία κατείχε η Μητρόπολη επί δεκαετίες και είχαν δοθεί από τους Αρχαιολόγους στον Μακαριστό Μητροπολίτη Σύορυ Φιλάρετο. Η Μήλος γίνεται ο τέταρτος ιερός τόπος στην Ελλάδα μετά τα Μετέωρα, την Πάτμο και την Τήνο. Η σημασία του γεγονότος πέρα από την θεολογική του διάσταση, είναι μεγάλη, καθώς από σήμερα το νησί μας τοποθετείται στους εξέχοντες προορισμούς του παγκόσμιου θρησκευτικού τουρισμού.Πηγή: MilosLife.gr

Με την ανάγνωση των σχετικών εγγράφων η Μήλος ανακηρύχθηκε σήμερα Ιερό Νησί κατά τη διάρκεια Πολυαρχιερατικής θείας Λειτουργίας που τελέσθηκε στον Αηιο Νικόλαο Τρυπητής, χοροστατούντος του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμου. Στην ακολουθία παραβρέθηκαν δεκάδες Μητροπολίτες, πλήθος επισήμων και πιστών. Ο Μητροπολίτης Σύρου κύριος Δωρόθεος Β’ χάρισε στον Αρχιεπίσκοπο εικόνα από την Κορφιάτισα και επιδόθηκε στην ενορία Αγίου Νικολάου κουτί με λείψανα από τάφο των Κατακομβών τα οποία κατείχε η Μητρόπολη επί δεκαετίες και είχαν δοθεί από τους Αρχαιολόγους στον Μακαριστό Μητροπολίτη Σύορυ Φιλάρετο. Η Μήλος γίνεται ο τέταρτος ιερός τόπος στην Ελλάδα μετά τα Μετέωρα, την Πάτμο και την Τήνο. Η σημασία του γεγονότος πέρα από την θεολογική του διάσταση, είναι μεγάλη, καθώς από σήμερα το νησί μας τοποθετείται στους εξέχοντες προορισμούς του παγκόσμιου θρησκευτικού τουρισμού.Πηγή: MilosLife.gr

 

Σημαντική στιγμή για τις Κυκλάδες και τον ελληνισμό η ανακήρυξη της Μήλου σε «Ιερά Νήσο» δηλώνει ο υπουργός Εργασίας Γιάννης Βρούτσης.«Πρόκειται για μια σημαντική στιγμή όχι μόνο για τη Μήλο και τις Κυκλάδες, αλλά και για όλη την Ελλάδα, καθώς οι κατακόμβες της Μήλου, αυτό το ανεκτίμητης αξίας πρωτοχριστιανικό μνημείο, καθιερώνει το νησί σε παγκόσμιο Προσκυνηματικό Κέντρο και ενισχύει την εικόνα της χώρας μας ως εστία διεθνούς πνευματικής ακτινοβολίας» .

 

Από  το πρωί του Σαββάτου άρχισαν στο Συνεδριακό Κέντρο Γ. Ηλιόπουλος στη Μήλο οι εκδηλώσεις για την επίσημη ανακήρυξη της Μήλου ως Ιεράς νήσου. Πλήθος κόσμου   υποδέχθηκαν τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο  και τους Μητροπολίτες που τον συνόδευαν.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ygai0LtTq-k

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=2v0evGf-RHc

 

Στην εκδήλωση την κυβέρνηση εκπροσώπησε ο υπουργός Εργασίας κ. Γιάννης Βρούτσης , ο βουλευτής Κυκλάδων της «Ελιάς» κ. Τάκης Ρήγας , ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Κυκλάδων κ. Νίκος Συρμαλένιος, ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου κ. Γιάννης Μαχαιρίδης και ο νεοεκλεγμένος κ. Γιώργος Χατζημάρκος. Παρόντες ακόμη ο δήμαρχος Μήλου κ . Γεράσιμος Δαμουλάκης , ο πρόεδρος της S&B Βιομηχανικά Ορυκτά κ. Οδυσσέας Κυριακόπουλος και οι κ.κ Θανάσης Κεφάλας , Σπύρος Τζίντζος και πολλοί άλλοι επίσημοι πρόεδροι σωματείων και οργανώσεων.

Άρχισαν οι εκδηλώσεις για την ανακήρυξη της Μήλου ως “Ιεράς Νήσου” (Photos)

Στο πάνελ των ομιλητών ήταν ο καθηγητής Νεότερης Ελληνικής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Χάρης Μπαμπούνης , ο κ. Παναγιώτης Γιαννόπουλος καθηγητής Βυζαντινολογίας στο Πανεπιστήμιο της Λουβέν Γαλλίας . Η κα. Ιωάννα Στέφη Πουλημένου επίκουρη καθηγήτρια της Θεολογικής σχολής Αθηνών, η κα. Κατερίνη Δελαπόρτα προισταμένη Β Εφορίας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων και για την S&B Βιομηχανικά Ορυκτά ο κ. Θωμάς Ανδρουλάκης διευθυντής Βιώσιμης Ανάπτυξης της εταιρείας.

Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος Β’ έλαβε πρώτος το λόγο και είπε : «Δεν ήρθαμε εδώ για φιέστες , ήρθαμε εδώ να προσκυνήσουμε . Σήμερα έχει γίνει κατανοητό ότι πρέπει να συνεργαστούν αρχαιολογία , πολιτεία και εκκλησία για να μην γίνονται ζημιές και λεηλασίες αλλά να προβληθούν και να αξιοποιηθούν , μνημεία όπως είναι οι πρωτοχριστιανικές Κατακόμβες της Μήλου . Θέλουμε τα μνημεία να είναι σημεία προσευχής και ευλάβειας και όχι για βιτρίνα. Εδώ κάνουμε μια αρχή και θέλουμε να αξιοποιήσουμε σε ένα επίπεδο που θα ωφελεί και τις δυο πλευρές .Είναι ένα ευλογημένο ξεκίνημα στο να ανοίξει μια τέτοια πορεία συνεργασίας.»

Στην συνέχεια το λόγο πήρε ο Μητροπολίτης Σύρου κ. Δωρόθεος Β’ ο οποίος είπε : «Αναπόσπαστο τμήμα της Μήλου , της χριστιανικής αλλά και της ελληνικής μας ταυτότητας είναι οι κατακόμβες οι οποίες αποτελούν ζωογόνες πηγές αυθεντικής ελληνικότητας . Ευχαριστούμε όλους και ιδιαίτερα τον κ. Οδυσσέα Κυριακόπουλο και την κ. Καίτη Κυριακοπούλου, για την προσφορά στη Μήλο και ειδικότερα για αυτή την ημερίδα. Τα σύνορα της πατρίδας δεν είναι μόνο γεωγραφικά αλλά είναι κυρίως πολιτιστικά.»

Ο δήμαρχος Μήλου κ. Δαμουλάκης καλωσόρισε όλους τους παρευρισκόμενους και εξέφρασε την ελπίδα ότι σύντομα η Μήλος θα αποτελέσει πόλο έλξης θρησκευτικού τουρισμού.

O κ. Κυριακόπουλος πήρε το λόγο και είπε : «Αυτή η χρονική στιγμή αποτελεί ορόσημο , αφού οι κατακόμβες αποτελούν το σημαντικότερο θρησκευτικό μνημείο της ανατολικής Μεσογείου όσο αφορά το χριστιανικό τουρισμό. Φέτος η S&Bσυμπληρώνει 80 χρόνια συνεχούς λειτουργίας στη Μήλο , συμβάλλοντας έτσι στην τοπική αλλά και στην εθνική οικονομία . Η βιώσιμη ανάπτυξη αποτελεί ουσιώδη άξονα της S&B, η οποία συμμετέχει και στηρίζει την σημερινή ημερίδα.

Στην συνέχεια το λόγο πήραν διαδοχικά και ανέπτυξαν εξαιρετικού ενδιαφέροντος απόψεις οι καθηγητές κ.κ Μπαμπούνης , Γιαννόπουλος και η κα. Ιώνα Στούφη Πουλημένου.

Η κα. Δελαπόρτα στο τέλος της ομιλίας πρόσφερε στον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο θρησκευτικές ενδυμασίες , πιστά αντίγραφα, αυτών που βρέθηκαν στις Κατακόμβες της Μήλου.

Ο κ. Θωμάς Ανδρουλάκης της S&B, αναφέρθηκε στην Βιώσιμη ανάπτυξη και σημείωσε ότι αυτή στηρίζεται στην οικονομία το περιβάλλον και την κοινωνία . Αν ένας από τους τρεις πυλώνες καταρρεύσει τότε επέρχεται η διάλυση. Ο κ. Ανδρουλάκης έκανε ιδιαίτερη αναφορά στον τουρισμό , τον οποίο ονόμασε ως δεύτερο πυλώνα της οικονομικής ανάπτυξης του νησιού . Στη συνέχεια παρέθεσε οικονομικά στοιχεία, τα οποία καταδεικνύουν ότι η δραστηριότητα της S&Bστη Μήλο βοηθά ώστε οι πολίτες της Μήλου να έχουν το υψηλότερο ΑΕΠ από οποιοδήποτε άλλο μέρος στην Ελλάδα.

Ο Αρχιεπίσκοπος έκλεισε την ημερίδα τονίζοντας «Η Μήλος αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα συμπόρευσης του τουρισμού και της εξόρυξης με βάση την βιώσιμη ανάπτυξη και αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση .

 

 

 

Η Μήλος “αγκάλιασε” τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο (Photos + Video)

 

ΠΗΓΗ: http://milosvoice.gr

 

 

 

af-3

afixiiero-19

afixiiero-15

 

afixiiero-8

 

 

 

 

 

ΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΕΣ ΚΑΤΑΚΟΜΒΕΣ

 

Παλαιοχριστιανικές Κατακόμβες

Οι κατακόμβες βρίσκονται κοντά στο χωριό της Τρυπητής, σε σπηλιές 150 μέτρων πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας.

Το 2009 η Ιερά Σύνοδο ανακήρυξε τη Μήλο ως ιερό νησί, μιας και οι Κατακόμβες αποτελούν το αρχαιότερο μνημείο της χριστιανοσύνης. Ήταν ο πρώτος τόπος συγκέντρωσης των πρώτων Χριστιανών και το πρώτο κοινοτικό νεκροταφείο στα τέλη του 2ου μ.Χ. αιώνα. Οι Κατακόμβες της Μήλου είναι μοναδικές σε μέγεθος σε όλο τον Ελλαδικό χώρο και από τα πιο γνωστά και αξιόλογα Χριστιανικά μνημεία παγκοσμίως, μαζί με τις κατακόμβες της Ρώμης και των Αγίων Τόπων.

Το δαιδαλώδες αυτό συγκρότημα αποτελείται από τρεις μεγάλες -αρχικά ανεξάρτητες- υπόγειες στοές (Α,Β,Γ) λαξευμένες στο πορώδες ηφαιστειογενές πέτρωμα, από πέντε διαδρόμους και έναν ορθογώνιο νεκρικό θάλαμο στη μορφή των cubicula των Κατακομβών της Ρώμης. Η κάθε κατακόμβη έχει διαφορετικό πλάτος (1-5 μέτρα) και διαφορετικό ύψος (1,60-2,50 μέτρα). Το συνολικό του μήκος είναι 185 μέτρα και σήμερα σώζονται στα τοιχώματα των στοών 126 «αρκοσόλια» (λαξεμένοι αψιδωτοί τάφοι.)  Τα αρκοσόλια ήταν χρωματικά διακοσμημένα (κόκκινη ταινία στην στεφάνη και βαθύ μπλε χρώμα στην επιφάνεια του τυμπάνου), αλλά σήμερα σώζονται ελάχιστα ίχνη από τον χρωματικό τους διάκοσμο.

Η σημερινή μορφή των κατακομβών οφείλεται σε κάποιες επεμβάσεις του 20ού αιώνα, όπως η είσοδος στο νεκρικό θάλαμο Β και τα περάσματα που ενώνουν τις τρεις αρχικά ανεξάρτητες κατακόμβες.

Σήμερα μπορείτε να επισκεφτείτε μόνο τη στοά Β, την Κατακόμβη των «Πρεσβυτέρων» όπως αποκαλείται και να κάνετε τον γύρω της  πάνω σε μια ξύλινη πλατφόρμα. Στη δεξιά πλευρά αυτής της κατακόμβης σώζεται ο μοναδικός διώροφος τάφος των Κατακομβών και σπαράγματα της πιο σημαντικής επιγραφής γραμμένης με κεφαλαία κόκκινα γράμματα μέσα σε ορθογώνιο πλαίσιο. Στο κέντρο βρίσκεται ένας βράχος, όπου πιθανότατα να είχε ενταφιαστεί ένας από τους πρώτους επισκόπους της χριστιανικής κοινότητας της Μήλου και οι πρώτοι χριστιανοί τον χρησιμοποιούσαν ως Aγία Tράπεζα στις λειτουργίες τους.

Από τις μη επισκέψιμες κατακόμβες, η Α (δυτικά της σημερινής κεντρικής στοάς) είναι μεγάλου πλάτους, διαθέτει ευρύχωρο ταφικό θάλαμο και διακρίνεται για τους διπλούς οικογενειακούς τάφους που είναι λαξευμένοι στα τοιχώματά της, ενώ η Γ (ανατολικά της σημερινής κεντρικής στοάς) σώζεται μόνο τμηματικά και το αξιοσημείωτο είναι τα ίχνη τοιχογραφίας που σώζονται σε αυτήν (μία από τις λίγες σωζόμενες παλιοχριστιανικές τοιχογραφίες, στην οποία εικονίζονται κλαδιά με άνθη και πτηνά).

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=HdBf5cLgwfU

Οι Κατακόμβες της Μήλου είναι σύμπλεγμα τριών -κατά βάσιν- στοών γεμάτων με τάφους, που έχουν σκαφτεί στα πλευρά και το δάπεδο του υπόγειου αυτού ταφικού συγκροτήματος. Είναι το μεγάλο κοινοτικό νεκροταφείο των πρώτων χριστιανικών χρόνων στη Μήλο, σκαμμένο στον λόφο έξω από τα τείχη της αρχαίας πόλεως της Μήλου, κοντά στο χωριό Τρυπητή. Ο Γερμανός αρχαιολόγος Λουδοβίκος Ρος (Ross) που μελέτησε το μνημείο το 1843, έκρινε από διάφορες επιγραφές πως οι Κατακόμβες ανήκουν στον 2ο μ. Χ. αιώνα ίσως και στον 1ο. Χρησιμοποιήθηκαν σαν νεκροταφείο αλλά και σαν τόπος λατρείας από την αρχή που διαδόθηκε η νέα θρησκεία μέχρι τον 5ο αιώνα μ.Χ . Εκτείνονται σε 184 μέτρα μήκος, και αριθμούν 291 τάφους. Στις πλευρές των υπόγειων διαδρόμων, οι τάφοι έχουν την μορφή αρκοσολίων (Arcosolia) και σκεπαζόντουσαν με πλάκες που τώρα λείπουν διότι οι τάφοι έχουν συληθεί. Στο κέντρο του θαλάμου «των Πρεσβυτέρων», της Β΄ Κατακόμβης, ο υπερυψωμένος τάφος, πιθανόν να ανήκει σε εξέχον πρόσωπο της χριστιανικής κοινωνίας. Χρησιμοποιήθηκε και για Αγία Τράπεζα (Mensa martyrum). Στα τύμπανα των αρκοσολίων αλλά και μεταξύ των τάφων υπάρχουν κοιλώματα όπου τοποθετούσαν λυχνάρια. Φαίνονται ακόμη τα ίχνη καπνού. Επίσης διακρίνονται ίχνη διακοσμήσεων όπως χρωματιστές ταινίες και λουλούδια και χριστογράμματα και επιγραφές. Η υγρασία και ο χρόνος έχουν επιφέρει την καταστροφή των και λίγα πράγματα μπορεί κανείς να δεί σήμερα. Η σημαντικώτερη επιγραφή είναι εκείνη «των Πρεσβυτέρων», η οποία ακόμη και τώρα διαβάζεται εν μέρει. Την παραθέτομε όπως την διάβασε και αντέγραψε ο καθηγητής Λουδοβίκος Ρος: «Εν Κυρίω. Οι πρεσβοίτεροι, οι πάσης μνήμης άξιοι Ασκλήπις και Ελπίζων κε Ασκλήπις κε Αγαλίασις διάκονος και Ευτυχία παρθενεύσασα κε Κλαυδιανή παρθενεύσασα και Ευτυχία η τούτων μήτηρ, ένθα κείντε. Και επί γέμι το θηκίον τούτο, ενορκίζω υμάς τον ώδε εφεστώτα άνγελον μη τις ποτε τολμή(ση) ενθάδε τινα καταθέσθε. Ιησού Χριστέ βοήθει τω γράψαντι πανοικί». Τα ονόματα των πρώτων χριστιανών, που εμφανίζονται στις επιγραφές των Κατακομβών της Μήλου, ερμηνεύονται από τους ερευνητές ως ανήκοντα σε εκχριστιανισμένους Ιουδαίους. Η άποψη αυτή ενισχύεται από το γεγονός ότι σε μονόγραμμα του Χριστού, το σύμβολο Α-Ω (η Αρχή και το Τέλος), είναι γραμμένο ανάποδα, δηλαδή Ω-Α, πράγμα που εξηγείται μόνον εάν εγράφη από Ιουδαίο, αφού οι Ιουδαίοι γράφουν από δεξιά προς τα αριστερά. Οι Κατακόμβες της Μήλου είναι το αρχαιότερο και το σημαντικότερο πρωτοχριστιανικό προσκύνημα στην Ελλάδα. Έχει κηρυχθεί από το 1936 διατηρητέο μνημείο.Πηγή: MilosLife.gr

 

Οι Κατακόμβες της Μήλου είναι σύμπλεγμα τριών -κατά βάσιν- στοών γεμάτων με τάφους, που έχουν σκαφτεί στα πλευρά και το δάπεδο του υπόγειου αυτού ταφικού συγκροτήματος. Είναι το μεγάλο κοινοτικό νεκροταφείο των πρώτων χριστιανικών χρόνων στη Μήλο, σκαμμένο στον λόφο έξω από τα τείχη της αρχαίας πόλεως της Μήλου, κοντά στο χωριό Τρυπητή. Ο Γερμανός αρχαιολόγος Λουδοβίκος Ρος (Ross) που μελέτησε το μνημείο το 1843, έκρινε από διάφορες επιγραφές πως οι Κατακόμβες ανήκουν στον 2ο μ. Χ. αιώνα ίσως και στον 1ο. Χρησιμοποιήθηκαν σαν νεκροταφείο αλλά και σαν τόπος λατρείας από την αρχή που διαδόθηκε η νέα θρησκεία μέχρι τον 5ο αιώνα μ.Χ . Εκτείνονται σε 184 μέτρα μήκος, και αριθμούν 291 τάφους. Στις πλευρές των υπόγειων διαδρόμων, οι τάφοι έχουν την μορφή αρκοσολίων (Arcosolia) και σκεπαζόντουσαν με πλάκες που τώρα λείπουν διότι οι τάφοι έχουν συληθεί. Στο κέντρο του θαλάμου «των Πρεσβυτέρων», της Β΄ Κατακόμβης, ο υπερυψωμένος τάφος, πιθανόν να ανήκει σε εξέχον πρόσωπο της χριστιανικής κοινωνίας. Χρησιμοποιήθηκε και για Αγία Τράπεζα (Mensa martyrum). Στα τύμπανα των αρκοσολίων αλλά και μεταξύ των τάφων υπάρχουν κοιλώματα όπου τοποθετούσαν λυχνάρια. Φαίνονται ακόμη τα ίχνη καπνού. Επίσης διακρίνονται ίχνη διακοσμήσεων όπως χρωματιστές ταινίες και λουλούδια και χριστογράμματα και επιγραφές. Η υγρασία και ο χρόνος έχουν επιφέρει την καταστροφή των και λίγα πράγματα μπορεί κανείς να δεί σήμερα. Η σημαντικώτερη επιγραφή είναι εκείνη «των Πρεσβυτέρων», η οποία ακόμη και τώρα διαβάζεται εν μέρει. Την παραθέτομε όπως την διάβασε και αντέγραψε ο καθηγητής Λουδοβίκος Ρος: «Εν Κυρίω. Οι πρεσβοίτεροι, οι πάσης μνήμης άξιοι Ασκλήπις και Ελπίζων κε Ασκλήπις κε Αγαλίασις διάκονος και Ευτυχία παρθενεύσασα κε Κλαυδιανή παρθενεύσασα και Ευτυχία η τούτων μήτηρ, ένθα κείντε. Και επί γέμι το θηκίον τούτο, ενορκίζω υμάς τον ώδε εφεστώτα άνγελον μη τις ποτε τολμή(ση) ενθάδε τινα καταθέσθε. Ιησού Χριστέ βοήθει τω γράψαντι πανοικί». Τα ονόματα των πρώτων χριστιανών, που εμφανίζονται στις επιγραφές των Κατακομβών της Μήλου, ερμηνεύονται από τους ερευνητές ως ανήκοντα σε εκχριστιανισμένους Ιουδαίους. Η άποψη αυτή ενισχύεται από το γεγονός ότι σε μονόγραμμα του Χριστού, το σύμβολο Α-Ω (η Αρχή και το Τέλος), είναι γραμμένο ανάποδα, δηλαδή Ω-Α, πράγμα που εξηγείται μόνον εάν εγράφη από Ιουδαίο, αφού οι Ιουδαίοι γράφουν από δεξιά προς τα αριστερά. Οι Κατακόμβες της Μήλου είναι το αρχαιότερο και το σημαντικότερο πρωτοχριστιανικό προσκύνημα στην Ελλάδα. Έχει κηρυχθεί από το 1936 διατηρητέο μνημείο.Πηγή: MilosLife.gr

 

Οι Κατακόμβες της Μήλου είναι σύμπλεγμα τριών -κατά βάσιν- στοών γεμάτων με τάφους, που έχουν σκαφτεί στα πλευρά και το δάπεδο του υπόγειου αυτού ταφικού συγκροτήματος. Είναι το μεγάλο κοινοτικό νεκροταφείο των πρώτων χριστιανικών χρόνων στη Μήλο, σκαμμένο στον λόφο έξω από τα τείχη της αρχαίας πόλεως της Μήλου, κοντά στο χωριό Τρυπητή. Ο Γερμανός αρχαιολόγος Λουδοβίκος Ρος (Ross) που μελέτησε το μνημείο το 1843, έκρινε από διάφορες επιγραφές πως οι Κατακόμβες ανήκουν στον 2ο μ. Χ. αιώνα ίσως και στον 1ο. Χρησιμοποιήθηκαν σαν νεκροταφείο αλλά και σαν τόπος λατρείας από την αρχή που διαδόθηκε η νέα θρησκεία μέχρι τον 5ο αιώνα μ.Χ . Εκτείνονται σε 184 μέτρα μήκος, και αριθμούν 291 τάφους. Στις πλευρές των υπόγειων διαδρόμων, οι τάφοι έχουν την μορφή αρκοσολίων (Arcosolia) και σκεπαζόντουσαν με πλάκες που τώρα λείπουν διότι οι τάφοι έχουν συληθεί. Στο κέντρο του θαλάμου «των Πρεσβυτέρων», της Β΄ Κατακόμβης, ο υπερυψωμένος τάφος, πιθανόν να ανήκει σε εξέχον πρόσωπο της χριστιανικής κοινωνίας. Χρησιμοποιήθηκε και για Αγία Τράπεζα (Mensa martyrum). Στα τύμπανα των αρκοσολίων αλλά και μεταξύ των τάφων υπάρχουν κοιλώματα όπου τοποθετούσαν λυχνάρια. Φαίνονται ακόμη τα ίχνη καπνού. Επίσης διακρίνονται ίχνη διακοσμήσεων όπως χρωματιστές ταινίες και λουλούδια και χριστογράμματα και επιγραφές. Η υγρασία και ο χρόνος έχουν επιφέρει την καταστροφή των και λίγα πράγματα μπορεί κανείς να δεί σήμερα. Η σημαντικώτερη επιγραφή είναι εκείνη «των Πρεσβυτέρων», η οποία ακόμη και τώρα διαβάζεται εν μέρει. Την παραθέτομε όπως την διάβασε και αντέγραψε ο καθηγητής Λουδοβίκος Ρος: «Εν Κυρίω. Οι πρεσβοίτεροι, οι πάσης μνήμης άξιοι Ασκλήπις και Ελπίζων κε Ασκλήπις κε Αγαλίασις διάκονος και Ευτυχία παρθενεύσασα κε Κλαυδιανή παρθενεύσασα και Ευτυχία η τούτων μήτηρ, ένθα κείντε. Και επί γέμι το θηκίον τούτο, ενορκίζω υμάς τον ώδε εφεστώτα άνγελον μη τις ποτε τολμή(ση) ενθάδε τινα καταθέσθε. Ιησού Χριστέ βοήθει τω γράψαντι πανοικί». Τα ονόματα των πρώτων χριστιανών, που εμφανίζονται στις επιγραφές των Κατακομβών της Μήλου, ερμηνεύονται από τους ερευνητές ως ανήκοντα σε εκχριστιανισμένους Ιουδαίους. Η άποψη αυτή ενισχύεται από το γεγονός ότι σε μονόγραμμα του Χριστού, το σύμβολο Α-Ω (η Αρχή και το Τέλος), είναι γραμμένο ανάποδα, δηλαδή Ω-Α, πράγμα που εξηγείται μόνον εάν εγράφη από Ιουδαίο, αφού οι Ιουδαίοι γράφουν από δεξιά προς τα αριστερά. Οι Κατακόμβες της Μήλου είναι το αρχαιότερο και το σημαντικότερο πρωτοχριστιανικό προσκύνημα στην Ελλάδα. Έχει κηρυχθεί από το 1936 διατηρητέο μνημείο.Πηγή: MilosLife.gr

 

 

SHARE