Startup: Ορισμός, μύθοι και διάσημες ιστορίες

BANKWARS_STARTUPS_DEFINITION_PHOTO

Τι σας έρχεται στο μυαλό στο άκουσμα της λέξης “startup”; Ίσως αν έχετε μια ιδέα για την ιστορία των startups, το μυαλό σας να πηγαίνει αυτόματα σε μια ομάδα  γενειοφόρων υπερ-προγραμματιστών (geeks)  που μιλάνε μια άγνωστη γλώσσα και αναπτύσσουν  εφαρμογές μέσα από το γκαράζ του σπιτιού τους.

Είναι όμως πράγματι έτσι;

O Mark Zuckerberg δημιούργησε το Facebook από την φοιτητική του εστία στο Χάρβαρντ . Αιτία; Η πρώτη του ερωτική απογοήτευση η οποία τον ώθησε να κλειστεί στο δωμάτιό του , να κατεβάσει παράνομα τις φωτογραφίες των πρωτοετών φοιτητών και να φτιάξει σιγά σιγά την μεγαλύτερη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης στον κόσμο. Το σκάνδαλο περί κλοπής της ιδέας από τους διδύμους Τάιλερ και Κάμερον Γουίνκλβος, συμφοιτητές του νεαρού Μάρκ, βρήκε την λύση του στις δικαστικές αίθουσες και ο Μάρκ τρίβει τα χέρια του με την αναπάντεχη επιτυχία του: Το Facebook έφθασε παγκοσμίως τους  1 δισεκατομμύριο ενεργούς χρήστες μηνιαίως τον Σεπτέμβριο του 2012 ενώ η περιουσία του ιδρυτή του ανέρχεται στα 13,3 δισ. δολλάρια.

Κι ύστερα είναι ο «μύθος» του startup γκαράζ. Πηγαίνοντας πίσω με μια νοητή μηχανή του χρόνου, συναντάμε τον Φρέντερικ Τέρμαν, πρύτανη της σχολής μηχανικών του πανεπιστημίου του Στάνφορντ να προσπαθεί  να αυξήσει τα έσοδα του πανεπιστημίου και να δημιουργήσει ευκαιρίες εργασίας για τους αποφοίτους. Στην προσπάθειά του αυτή προτείνει την  εκμίσθωση των χώρων του πανεπιστημίου και την μετατροπή του σε επιστημονικό πάρκο (ο λόγος για το σημερινό Stanford Research Park).

Ο Τέρμαν, ο οποίος αποκαλείται και «πατέρας» της Σίλικον Βάλεϊ, βρήκε και venture capital (κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών) για την χρηματοδότηση τεχνολογικών startups που ξεκινούσαν ιδιώτες.

Εδώ έρχεται και “κολλάει” η ιστορία του γκαράζ: Υπό την καθοδήγηση του Τέρμαν, οι απόφοιτοι του Στάνφορντ, William Hewlett and David Packard δούλεψαν πυρετωδώς από το γκαράζ του τελευταίου πριν μετακινηθούν στο Stanford Research Park λίγο μετά το 1953.

Όλα τα υπόλοιπα είναι ιστορία: Συν τω χρόνω, η εταιρεία τους έγινε η γνωστή σε όλους  Hewlett-Packard.

Στην πραγματικότητα όμως, ο όρος “start-up” άρχισε να συζητιέται διεθνώς  την περίοδο της λεγόμενης φούσκας dot-com  μεταξύ 1997-2000  (dot-com bubble/dot-com boom/Internet bubble/Information Technology Bubble)  όπου σημειώθηκε μια ραγδαία ανάπτυξη εταιρειών στον χώρο του Internet (των λεγόμενων dot com companies).

Επομένως, ποιός είναι στην πραγματικότητα ο ορισμός του startup?

Με απλά λόγια, θα λέγαμε ότι «start-up»  είναι μια οποιαδήποτε επιχειρηματική δραστηριότητα (η πρώτη εταιρική μορφή υλοποίησης μιας ιδέας) η οποία έχει τρία βασικά χαρακτηριστικά:

– Είναι νέα

– Είναι καινοτόμος

– Έχει ταχεία ανάπτυξη ή έχει προοπτικές ταχείας ανάπτυξης

Σ’ αυτό το σημείο προκύπτουν εύλογα τα εξής ερωτήματα:

Α) Όταν λέμε start-up αναφερόμαστε πάντα σε μια μικρή επιχείρηση;

Η απάντηση είναι όχι. Σύμφωνα με τον Steve Blank  υπάρχουν ουσιαστικά 4 είδη επιχειρηματικότητας:

1) Μικρές επιχειρήσεις που λαμβάνουν συνήθως χρηματοδότηση από οικογένεια, φίλους, μικρά τραπεζικά δάνεια και συνήθως δεν μεγιστοποιούν το κέρδος τους. Απλά υπάρχουν κι αναπτύσσονται διατηρώντας έναν μικρό κύκλο εργασιών

2)Tα start-ups με προσδοκία/στόχευση γρήγορης ανάπτυξης που λαμβάνουν συνήθως χρηματοδότηση υψηλού ρίσκου από κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών (VC’s), θέλοντας να πετύχουν συνεχείς και επαναλαμβανόμενες πωλήσεις. Είναι το μοντέλο που συναντάμε στην Σίλικον Βάλεϊ, Νέα Υόρκη Ισραήλ, Μπανγκαλόρ, Σανγκάη, ήτοι στις κοιτίδες της καινοτομικής start-up επιχειρηματικότητας

3) Υφιστάμενες/μεγάλες επιχειρήσεις που αναπτύσουν νέες δραστηριότητες

4) Κοινωνική επιχειρηματικότητα  με μη κερδοσκοπικό συνήθως χαρακτήρα 

Β) Οι startups είναι πάντα τεχνολογικού χαρακτήρα;  H απάντηση είναι κι εδώ αρνητική. Επομένως, παρά την αναμφισβήτητη πληθώρα τεχνολογικών start-ups διεθνώς και τις παραπάνω διάσημες ιστορίες ,startup είναι οποιαδήποτε επιχείρηση που φέρει ένα καινοτόμο στίγμα: o λόγος ύπαρξής της είναι να προσφέρει μια λύση σε  συγκεκριμένο πρόβλημα ή μια επιθυμία των πελατών της και που στοχεύει να αναπτυχθεί γρήγορα και δυναμικά  δημιουργώντας αξία για τους πελάτες, τους μετόχους και τους εργαζομένους της.

Της Ελένης Νάτση 

 

SHARE