Απομακρύνονται 6.000 εργαζόμενοι – Σαρωτικές αλλαγές στο σχέδιο McKinsey στη ΔΕΗ

Τα πάνω κάτω αναμένεται να φέρει στη ΔΕΗ το πενταετές επιχειρησιακό στρατηγικό σχέδιο που εκπόνησε η McKinsey & Company για την εξυγίανση της επιχείρησης.

Σύμφωνα με πληροφορίες, προβλέπει αποχωρήσεις 6.000 εργαζομένων έως το 2022, άγριο κυνήγι οφειλετών για την είσπραξη ληξιπρόθεσμων λογαριασμών 1 δισ. ευρώ, ενώ η αύξηση των τιμολογίων ή η κατάργηση της έκπτωσης του 15% μπορεί να μην ανακοινώθηκε ρητά από τη ΔΕΗ, ωστόσο παραμένουν στο τραπέζι.

Ειδικότερα, στο σκέλος του προσωπικού, το «Σχέδιο Πυξίδα» όπως ονομάζεται το επιχειρησιακό πλάνο για την περίοδο 2018 – 2022, προβλέπει την αποχώρηση περίπου ατόμων που απασχολούνται στη ΔEΗ, και ανέρχονται σε 10.600 υπαλλήλους, 1.500 υπαλλήλους έκτακτο προσωπικό, ενώ μαζί με ΔΕΔΔΗΕ και ΔΕΗ Ανανεώσιμες φτάνουν τους 17.519.

Από τους 6.000, περίπου 2.000 εργαζόμενοι θα παροτρυνθούν να αποχωρήσουν με πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου. Η εθελούσια θα συνδυαστεί και με προσλήψεις με αναλογία 3 προς 1, δηλαδή για κάθε τρία άτομα που αποχωρούν θα γίνει μία πρόσληψη.

Για 1.000 δεν θα ανανεωθούν οι συμβάσεις τους.

Σε 1.300 υπολογίζονται οι εργαζόμενοι, οι οποίοι απασχολούνται στις προς πώλησης λιγνιτικές μονάδες της Μεγαλόπολης και της Μελίτης και θα ανήκουν πια σε νέους ιδιοκτήτες.

Περίπου 900 είναι εκείνοι που θα συνταξιοδοτηθούν, ενώ σημαντικός είναι και ο αριθμός του προσωπικού που θα αποχωρήσει με την απόσυρση άλλων λιγνιτικών σταθμών (πάνω από 500 άτομα θα αποχωρήσουν εξαιτίας της απόσυρσης των μονάδων σε Καρδιά και Αμύνταιο το 2019).

Το κόστος μισθοδοσίας συνολικά στον όμιλο της ΔΕΗ ξεπερνά τα 820 εκατ. ευρώ. Οι περίπου 6.000, αντιστοιχούν σύμφωνα με πρόχειρους υπολογισμούς σε δαπάνες της τάξης των 280 εκατ. ευρώ.

Στόχος είναι μέσα στην επόμενη πενταετία να έχουν αποχωρήσει από τη ΔΕΗ πάνω από 6.000 άτομα, ενώ θα υπάρξουν και προσλήψεις περίπου 1.000 νέων υπαλλήλων. Ουσιαστικά, η επιχείρηση θα κληθεί να επιστρέψει στην κερδοφορία και την ανάπτυξη με περίπου το μισό προσωπικό.

Παρεμβάσεις αναμένονται όμως και στα τιμολόγια ηλεκτρικής ενέργειας. Σύμφωνα με πληροφορίες, το επιχειρησιακό σχέδιο για την επόμενη πενταετία προβλέπει ετήσια αύξηση των EBITDA κατά 90 με 100 εκατ. ευρώ ετησίως.

Πηγές αναφέρουν ότι αυτά τα πρόσθετα κέρδη θα προέλθουν από την αναδιάρθρωση των τιμολογίων και κατά κύριο λόγο από την κατάργηση των εκπτώσεων συνέπειας 15% και ενδεχομένως και της προπληρωμής 6%.

Παράλληλα, το επόμενο διάστημα αναμένεται άγριο «κυνήγι» οφειλετών με τη συνδρομή κοινοπραξίας εξειδικευμένων εταιριών, καθώς οι ανείσπρακτες οφειλές από πελάτες της ΔΕΗ ανέρχονται σε περίπου 2,8 δισ. ευρώ.

Το στρατηγικό σχέδιο έχει θέσει ως στόχο την είσπραξη ποσού της τάξης του 1 δισ. ευρώ στο τέλος της πενταετίας. Τα ποσά που θα πληρωθούν προγραμματίζεται να διεκδικηθούν με προγράμματα διακανονισμών α λα καρτ, δηλαδή ανάλογα με το προφίλ του κάθε οφειλέτη καθώς και με τη συνδρομή εισπρακτικών εταιριών.

Το Σχέδιο Πυξίδα, αποτυπώνει και τη μη βιώσιμη σχέση των λειτουργικών κερδών με το ύψους του καθαρού χρέους. Αυτή είναι 1 προς 8 και θα πρέπει τα πρώτα να ανέλθουν στο 1 με 1,1 δισ. ευρώ στο τέλος του 2022 και το χρέος να πέσει από τα 3,9 στα 2 δισ. ευρώ.

Η σχέση αυτή είναι πιθανόν να χειροτερεύσει, αν δεν ληφθούν μέτρα, καθώς η ΔEΗ, λόγω των υποχρεώσεων που απορρέουν από το μνημόνιο, θα πρέπει στο τέλος του επόμενου έτους να μειώσει το μερίδίο της στην αγορά κάτω από 50% – δηλαδή να κατεβάσει τις πωλήσεις της στο ύψος περίπου των 2 δισ. ευρώ. Για το λόγο αυτό άλλωστε είναι σε εξέλιξη και ο διαγωνισμός πώλησης των λιγνιτικών σταθμών της Μελίτης και της Μεγαλόπολης συνολικής ισχύος 930 MW. Με τον τρόπο αυτό θα εισέλθουν νέοι παίκτες και αξιοποιώντας τη λιγνιτική παραγωγή θα διαμορφώσουν ανταγωνιστικά τιμολόγια συγκριτικά με τη ΔEΗ.

Η δημόσια επιχείρηση έχει θέσει, επίσης, ως στόχο την είσοδό της και σε άλλες δραστηριότητες προκειμένου να ανακτήσει μέρος των χαμένων της πωλήσεων, όπως η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), η παροχή ενεργειακών υπηρεσιών και η αξιοποίηση του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) ως εναλλακτική μορφή προμήθειας καυσίμου των πετρελαιοκίνητων μονάδων της στα νησιά.

SHARE