Πρόταση Κομισιόν για φόρο 1%-5% επί του τζίρου σε Google, Apple, Facebook, Twitter, Instagram

 

Εταιρείες της ψηφιακής οικονομίας όπως η Google, η Apple, το Facebook, το Twitter και το Instagram μπαίνουν στο στόχαστρο της Ευρωπαικής Επιτροπής, η οποία ετοιμάζεται να επιβάλλει πανευρωπαικό “ψηφιακό φόρο” 1%-5% επί του τζίρου τους.

Αυτό προκύπτει από ένα έγγραφο εργασίας το οποίο έχει στη διαθεση της η γερμανική εφημερίδα  FAZ. Η Επιτροπή προτίθεται να υποβάλει μια πρώτη πρόταση για “ψηφιακό φόρο” στην Ευρώπη εντός τριών εβδομάδων.

Σύμφωνα με το έγγραφο της ΕΕ, μόνο δύο τύποι κύκλου εργασιών πρέπει να φορολογηθούν, και όχι όλα τα κέρδη που επιτυγχάνουν οι ψηφιακές εταιρείες. Από τη μια πλευρά, τα στοιχεία δείχνουν ότι εταιρείες όπως το Facebook , το Google AdWords, το Twitter και το Instagram κερδίζουν από την πώληση διαδικτυακής διαφήμισης. Από την άλλη πλευρά, ο οργανισμός αναφέρει οτι υπάρχουν κέρδη και άλλων ψηφιακών αγορών όπως η Airbnb και η Uber.

Φόρος στα έσοδα εκεί που προκύπτουν

Το σκεπτικό της πρωτοβουλίας είναι η αναγνώριση ότι οι ψηφιακές εταιρείες καταβάλλουν συγκριτικά μικρό φόρο, επειδή οι διεθνείς φορολογικοί κανόνες είναι παρωχημένοι. Οι ψηφιακές εταιρείες μπορούν να προσφέρουν τα προϊόντα τους διασυνοριακά χωρίς να έχουν φυσικό χώρο εργασίας στη συγκεκριμένη χώρα. Ως εκ τούτου, τα έσοδά τους συχνά δεν καλύπτονται από το διεθνές φορολογικό δίκαιο και παραμένουν αφορολόγητα.

Σύμφωνα με την Επιτροπή, ο πραγματικός φορολογικός συντελεστής των ψηφιακών εταιρειών είναι μόνο περίπου το ήμισυ του φορολογικού συντελεστή που καταβάλλουν οι «συμβατικές» εταιρείες. Το πρόβλημα επιδεινώνεται από το γεγονός ότι μεμονωμένα κράτη μέλη χορήγησαν μονομερή φορολογικά πλεονεκτήματα στις εταιρείες του Διαδικτύου. Επί αρκετό καιρό, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ακολουθεί τις λεγόμενες φορολογικές προφυλάξεις από διάφορες χώρες με επιχειρήσεις όπως η Apple ή η Amazon ως μη εξουσιοδοτημένη κρατική ενίσχυση.

Σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες, ένα κράτος μπορεί να φορολογήσει μια ξένη εταιρεία μόνο εάν είναι φυσικά παρούσα στην επικράτειά του, δηλαδή έχει “μόνιμη εγκατάσταση”.

Ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής κ. Valdis Dombrovskis δήλωσε τον Σεπτέμβριο ότι τα εταιρικά κέρδη θα πρέπει να φορολογούνται μακροπρόθεσμα, ακόμη και στον ψηφιακό κόσμο. Για το σκοπό αυτό, η αρχή της ΕΕ επιθυμεί να επεκτείνει μακροπρόθεσμα την έννοια της μόνιμης μόνιμης εγκατάστασης (φορολογήσιμη) σε ψηφιακές επιχειρήσεις, εισάγοντας έτσι μια «εικονική μόνιμη εγκατάσταση».

Ωστόσο, μια τέτοια λύση θα είναι εφικτή μόνο μακροπρόθεσμα, επειδή δεν είναι μόνο τεχνικά απαιτητική, αλλά και πολιτικά δύσκολη.

Σε κάθε περίπτωση, είναι δύσκολο να φανταστούμε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση θα επιτύχει γρήγορα μια κοινή λύση για τη φορολόγηση των ψηφιακών εταιρειών. Σε ένα συμβούλιο υπουργων οικονομικών της ΕΕ τον Σεπτέμβριο, η Γερμανία και η Γαλλία πρότειναν φόρο αντιστάθμισης. Δέκα χώρες εντάχθηκαν στην πρωτοβουλία αυτή. Στο μεταξύ, όμως, η πρόταση έχει σταματήσει, διότι τα κράτη μέλη απέχουν πολύ από τη συμφωνία για φορολογικά θέματα. Χώρες όπως η Ιρλανδία και το Λουξεμβούργο, οι οποίες μέχρι στιγμής έχουν χορηγήσει φορολογικά πλεονεκτήματα στις εταιρείες του Διαδικτύου, παραβιάζουν, εν πάση περιπτώσει, τους κοινούς κανόνες.

Πηγή: FAZ, ΑΠΕ

SHARE