Κορκίδης: Το προσχέδιο του προϋπολογισμού έχει διττή ερμηνεία

«Η Κυβέρνηση δίνει «αντιπαροχή» στους θεσμούς, τα αντίμετρα μείωσης της φορολογίας των επιχειρήσεων για την αναστολή του μέτρου μείωσης των συντάξεων, αφού ο δημοσιονομικός χώρος του 2019 δεν επαρκεί και για τα δύο. Οι μικρομεσαίοι της αγοράς από σεβασμό στους συνταξιούχους και μόνο, δεν θα μπούμε ούτε αυτή τη φορά στη διαδικασία του «κοινωνικού αυτοματισμού» που επιχειρείται να δημιουργηθεί από τη μεταμνημονιακή ανταλλαγή των μνημονιακών μέτρων και αντιμέτρων».

Αυτό υπογραμμίζει ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας και του Εμπορικού κα Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά Βασίλης Κορκίδης σε τοποθέτησή του σχετικά με το προσχέδιο του προϋπολογισμού 2019.

Συγκεκριμένα ο κ. Κορκίδης στην τοποθέτηση του αναφέρει τα εξής:

“Το υπουργείο Οικονομικών, όπως υπαγορεύεται από το Σύνταγμα, την 1η Οκτωβρίου κατέθεσε στη Βουλή το προσχέδιο προϋπολογισμού με εναλλακτικά σενάρια αναφορικά με το δημοσιονομικό αποτέλεσμα, το οποίο θα προκύψει ανάλογα με τη τύχη του μέτρου της μείωσης των συντάξεων από τη 1η Ιανουαρίου του 2019.

Για το τρέχον έτος, στο προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού εκτιμάται άνοδος του ΑΕΠ κατά 2,1% από 2% στο Μεσοπρόθεσμο, ενώ το 2019 η ανεργία θα μειωθεί στο 16,7% από 18,3% εφέτος και οι ιδιωτικές επενδύσεις παγίου κεφαλαίου θα αυξηθούν κατά 11,9% από άνοδο 0,8% εφέτος. Το προσχέδιο προβλέπει ανάπτυξη 2,5% για το 2019 έναντι του 2,4% στο Μεσοπρόθεσμο. Τα συγκεκριμένα μεγέθη αποτυπώνονται στην έκφραση γνώμης του Ελληνικού Δημοσιονομικού Συμβουλίου σχετικά με τις μακροοικονομικές προβλέψεις του προσχεδίου. Σύμφωνα επίσης με το Δημοσιονομικό Συμβούλιο, η ιδιωτική κατανάλωση θα αυξηθεί κατά 1,1% από αύξηση 1% εφέτος και η απασχόληση θα κινηθεί ανοδικά κατά 1,8% από αύξηση 1,7% το 2018. Οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών αναμένεται να αυξηθούν κατά 5,8% από άνοδο 7,5% εφέτος, ενώ οι εισαγωγές αγαθών και υπηρεσιών θα αυξηθούν κατά 5,2% από αύξηση 3,4% εφέτος. Το διαρθρωτικό ισοζύγιο εκτιμάται, σε 1,6% από 3,3% εφέτος, ευθυγραμμισμένο με τις προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Σε ό,τι αφορά το πλεόνασμα του 2018, οι πρώτες εκτιμήσεις τοποθετηθούν τον φετινό πήχη στο 3,56% οριακά υψηλότερα από τον μνημονιακό στόχο του 3,5%, το πρωτογενές πλεόνασμα 4,14% του ΑΕΠ και τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις 1,2 δις ευρώ.

Το προσχέδιο του «προϋπολογισμού με περικοπή συντάξεων και αντίμετρα» είναι αυτό που θα κατατεθεί επίσημα στις 15 Οκτωβρίου στην Κομισιόν, αλλά οι κυβερνητικές δηλώσεις αναδεικνύουν τη κατάθεση ενός προϋπολογισμού με διαφορετικές εκδοχές για τις εντός και εκτός Ελλάδος εντυπώσεις. Στο παρόν προσχέδιο πάντως, οι περικοπές στις συντάξεις ενσωματώνονται όπως άλλωστε και τα ψηφισμένα αντίμετρα. Στη βάση του πρωτογενούς υπερπλεονάσματος το οποίο κατά τους υπολογισμούς του υπουργείου Οικονομικών προκύπτει, ότι το «κούρεμα των συντάξεων» είναι δημοσιονομικά αχρείαστο. Για την αξιοπιστία όμως αυτών των αλλαγών, θα πρέπει βεβαίως να πειστούν οι δανειστές, το Eurogroup και οι αγορές, μέχρι τον Δεκέμβριο. Από τη δεύτερη αξιολόγηση, κακώς υπάρχει ένα ψηφισμένο μέτρο με περαιτέρω μειώσεις των συντάξεων, για το οποίο γίνονται διαβουλεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σύμφωνα με τις δικές τους θέσεις και εκτιμήσεις για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2019. Όσο διαρκούν οι διαβουλεύσεις και το μέτρο δεν έχει ακυρωθεί με νέες διατάξεις νόμου, η κυβέρνηση φαίνεται πως αποφεύγει τη γραμμή ρήξης με τους δανειστές και τις αγορές. Έτσι, υπάρχει ένα «σενάριο» με πιθανή εφαρμογή των «μέτρων και αντιμέτρων», για να δείξει ότι αυτό δεν επηρεάζει τον στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος. Και υπάρχει και η γνωστή βούληση της κυβέρνησης, που λέει ότι δεν θα υπάρχει η περικοπή των συντάξεων, αφού μπορεί να αξιοποιηθεί για τον λόγο αυτό, ο δημοσιονομικός χώρος που δημιουργείται το 2019. Οι εκτιμήσεις του υπουργείου Οικονομικών δείχνουν ότι εάν δεν εφαρμοστούν οι περικοπές στις συντάξεις και τα αντίμετρα των 1,9 δις ευρώ του Μεσοπρόθεσμου, αλλά υποκατασταθούν από το πακέτο των 766 εκ. ευρώ της ΔΕΘ, το πρωτογενές πλεόνασμα του 2019 υπερκαλύπτει τον στόχο του 3,5% του ΑΕΠ και επομένως ενισχύονται τα κυβερνητικά επιχειρήματα. Όσο μάλιστα η κυβέρνηση θα συζητά τα δύο διαφορετικά σενάρια στο ελληνικό Κοινοβούλιο, με τη κατάθεση του διττού προσχεδίου, οι συνταξιούχοι θα συνεχίζουν να αγωνιούν και ο ΥΠΟΙΚ θα επιχειρεί να πείσει τους ευρωπαίους ομολόγους του στο Eurogroup. Βεβαίως τα πρώτα μηνύματα, από τον Γερμανό υπουργό Οικονομικών, δεν άφησαν πολλά περιθώρια προσδοκιών ακύρωσης των ψηφισμένων περικοπών με γερμανική συναίνεση στο Eurogroup, ενώ επισήμως η θέση των δανειστών δεν έχει αλλάξει, αφού ξεκάθαρα δηλώνουν ότι οι δεσμεύσεις πρέπει να τηρούνται. Επίσης ήρθε και η προειδοποίηση της Moody’s, σύμφωνα με την οποία, υπαναχωρήσεις έναντι των συμφωνηθέντων ή εντάσεις με τους δανειστές αποτελούν παράγοντες πιθανής υποβάθμισης της ελληνικής οικονομίας. Το θέμα των συντάξεων εκτυλίσσεται σε μια περίοδο όπου το Eurogroup και η Κομισιόν καλούνται να διαχειριστούν τον «ιταλικό κυκλώνα» που οδηγεί σε εκρηκτική άνοδο τις αποδόσεις των ιταλικών ομολόγων, με τις πιέσεις να διαχέονται τόσο στους ελληνικούς τίτλους όσο και τα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια.

Είναι αντιληπτό, ότι η Κυβέρνηση δίνει «αντιπαροχή» στους θεσμούς, τα αντίμετρα μείωσης της φορολογίας των επιχειρήσεων για την αναστολή του μέτρου μείωσης των συντάξεων, αφού ο δημοσιονομικός χώρος του 2019 δεν επαρκεί και για τα δύο. Οι μικρομεσαίοι της αγοράς από σεβασμό στους συνταξιούχους και μόνο, δεν θα μπούμε ούτε αυτή τη φορά στη διαδικασία του «κοινωνικού αυτοματισμού» που επιχειρείται να δημιουργηθεί από τη μεταμνημονιακή ανταλλαγή των μνημονιακών μέτρων και αντιμέτρων.”