Η Volkswagen, ο Χίτλερ και ο Πόρσε…

 

Σαν σήμερα, το 1937, ιδρύεται η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen (VW) από το Γερμανικό Μέτωπο Εργασίας και με έδρα το Βόλφσμπουργκ (Wolfsburg). Στα γερμανικά η λέξη ‘Volkswagen’ σημαίνει το  ‘αυτοκίνητο του λαού’, και ήταν η ονομασία που ο ίδιος ο Χίτλερ είχε δώσει.

Το Γερμανικό Μέτωπο Εργασίας (Deutsche Arbeitsfront ή DAF) φερόταν ως η μόνη «συνδικαλιστική» οργάνωση που επιτρεπόταν στη Ναζιστική Γερμανία κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησής της από τον Αδόλφο Χίτλερ.

Το DAF ιδρύει την VW ως δημόσια εταιρία ώστε να παράγει και να διαθέτει στους καταναλωτές το Volkswagen Type 1 (μετέπειτα γνωστό ως Σκαραβαίος). Ο ίδιος ο Χίτλερ που είχε και την έμπνευση λίγο μετά μάλιστα από την άνοδό του στην εξουσία (Ιανουάριος 1933) για την κατασκευή ενός αυτοκινήτου , είχε αναθέσει στο φίλο του Φέρντιναντ Πόρσε, να σχεδιάσει το απόλυτο «αυτοκίνητο του λαού».

Ο Χίτλερ είχε θέσει 4 όρους: να μπορεί να μεταφέρει άνετα δύο ενήλικες και τρία παιδιά, να πιάνει τα 60 χιλιόμετρα, να κοστίζει 1.000 μάρκα εποχής, δηλαδή ελάχιστα παραπάνω από μια μοτοσικλέτα (ο μέσος μισθός της εποχής ήταν 200-300 μάρκα) και τέλος, να κατασκευάζεται σε αλυσίδα παραγωγής, όπως τα αμάξια του Χένρι Φορντ στις ΗΠΑ. Η χρηματοδότητηση του εγχειρήματος έγινε από τον Χίτλερ.

Έτσι, ένα χρόνο αργότερα, το 1938 πρωτοεμφανίστηκε ο γνωστός μας σκαραβαίος με το όνομα που επέλεξε ο Χίτλερ και όχι αυτό που ήθελε να δώσει ο Πόρσε που ήταν ‘KDF Wagen’ (Kraft Durch Freude Wagen – Αυτοκίνητο Ισχύς μέσω χαράς) και τιμή 999 μάρκα.

Ο Πόρσε που είχε ιδρύσει την εταιρία Porsche GmbH από το 1931, χρησιμοποίησε για τον σκαραβαίο πολλά σχεδιαστικά στοιχεία από το Porsche Typ 12, το πρώτο δοκιμαστικό πρωτότυπο μοντέλο της Porsche. Και ο Χίτλερ, συνέβαλε πάντως με παρατηρήσεις πάνω στο σχέδιο του σκαραβαίου.

SHARE