Η τεχνολογία στην υπηρεσία της ελληνικής γλώσσας

Καινοτομία και τεχνολογία στην υπηρεσία της ελληνικής γλώσσας

Τεχνολογία και εκπαίδευση και μάλιστα για την προώθηση  της ελληνικής γλώσσας ειναι τα βασικά χαρακτηριστικά μιας σημαντικής πρωτοβουλίας που έχει σκοπό να αναζωογονήσει την γλώσσα μας με έμφαση κυρίως τους Ελληνες της διασποράς. Η πλατφόρμα έχει τίτλο Rebooting the Greek language / επανεκκινώντας την ελληνική γλώσσα έχει ήδη ξεκινήσει ένα μεγάλο και ενδιαφέρον ταξίδι σε όλη τη γη.

Με τη στήριξη του ιδρύματος Σταύρου Νιάρχου, το Stavros Niarchos Foundation, Centre for Hellenic Studies, και το New Media Lab του Πανεπιστημίου Simon Fraser, έχουν διαμορφώσει μια διαδικτυακή εφαρμογή που εμπλουτίζει τα εκπαιδευτικά εργαλεία για την ελληνική γλώσσα.

Η πλατφόρμα Rebooting the Greek language  θα προσφέρει υπηρεσίες όπως αναγνώριση ομιλίας, κατανόηση φυσικής γλώσσας, μηχανική μάθηση (machine learning), και τεχνολογίες επαυξημένης πραγματικότητας.

Ενας από τους βασικούς στόχους είναι τα ελληνικά να διδάσκονται ως (δεύτερη) γλώσσα στα σχολεία στους Έλληνες μετανάστες. Αρχικά, στα παιδιά νηπιακής ηλικίας και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς σύμφωνα με έρευνες έχει αποδειχθεί ότι οι νεότερες ηλικίες είναι ιδιαίτερα δεκτικές στη μάθηση ξένων γλωσσών.

Θα διατίθεται από το App Store για συσκευές IOS και από το GooglePlay για συσκευές Android. Είναι σημαντικό, επίσης, να σημειωθεί ότι αυτή τη στιγμή βρίσκονται υπό ανάπτυξη περισσότερες από μία εφαρμογές που απευθύνονται σε συγκεκριμένες ηλικιακές ομάδες χρηστών.

 

ΑΡΘΡΟ

Στα τέλη της δεκαετίας του ‘50 και στις αρχές του 1960 ένα μεγάλο κύμα προσφύγων έφυγε από την Ελλάδα και εγκαταστάθηκε στις ΗΠΑ, τον Καναδά και την Αυστραλία. Εκεί δημιούργησαν κοινότητες, σχολεία και εκκλησίες, και από τότε η ελληνική γλώσσα άνθισε.

Σήμερα ωστόσο, η ελληνική γλώσσα χρησιμοποιείται όλο και λιγότερο από τους Έλληνες της διασποράς, γεγονός το οποίο την απειλεί με εξαφάνιση.

Υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί λόγοι που συμβαίνουν τα παραπάνω. Η ελληνική γλώσσα χρησιμοποιείται όλο και λιγότερο από γενιά σε γενιά στην καθημερινότητα, ακόμα και μέσα στο σπίτι των ελληνικών οικογενειών. Για παράδειγμα, αν συμβεί ένας γάμος εκτός ελληνικής κοινότητας εκ των οποίων ο ένας από το ζευγάρι είναι Έλληνας, η ελληνική γλώσσα έχει να ανταγωνιστεί την άλλη γλώσσα με αποτέλεσμα με τον καιρό να μην την ομιλούν μέσα στο σπίτι. Την ίδια στιγμή, τα παιδιά 2ης γενιάς  πηγαίνουν σχολείο, παίζουν ή παρακολουθούν κινηματογράφο στην αγγλική γλώσσα εντρυφώντας σε αυτήν, καθώς όλα συμβαίνουν στα αγγλικά.

Δεν υπάρχει κίνητρο ούτε επαγγελματικό ούτε κοινωνικό για τις επόμενες γενιές ώστε να μάθουν την ελληνική γλώσσα με αποτέλεσμα να πλήττονται συνεχώς τα ελληνικά σχολεία της διασποράς. Τα παραπάνω σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση αποδυναμώνουν την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας. Το ίδιο συμβαίνει και με τους εθελοντές από την ελληνική κοινότητα που παρά το γεγονός ότι προσπαθούν να διασώσουν την ελληνική γλώσσα δεν διαθέτουν τα κατάλληλα εφόδια ούτε τη γνωρίζουν καλά ώστε να την διδάξουν.

Η ελληνική γλώσσα είναι ο πυρήνας της ελληνικής ταυτότητας και ο συνδετικός κρίκος με τους Έλληνες της διασποράς. Στην περίπτωση που η ελληνική γλώσσα εξαφανιστεί στη διασπορά, τότε ένας ισχυρός δεσμός που ενώνει την διασπορά με την πατρίδα θα χαθεί.

Ευτυχώς όμως η πρόσφατη τεχνολογική ανάπτυξη και οι καινοτόμες εξελίξεις στην εκπαίδευση είναι ελπιδοφόρες για  την ελληνική γλώσσα.

Χάρη στη γενναιοδωρία του ιδρύματος Σταύρου Νιάρχου και υπό την διαρκή επίβλεψη και το όραμα του προέδρου Ανδρέα Δρακόπουλου, το Stavros Niarchos Foundation, Centre for Hellenic Studies, και το New Media Lab του Πανεπιστημίου Simon Fraser, ξεκίνησε μια νέα πρωτοβουλία με σκοπό να αναζωογονήσει την ελληνική γλώσσα, με τίτλο Rebooting the Greek language / επανεκκινώντας την ελληνική γλώσσα.

Με το SNF να έχει 20 χρόνια εμπειρίας στο χώρο της εκπαίδευσης, στόχος μας είναι να δημιουργηθούν νέα εκπαιδευτικά εργαλεία μέσω της τεχνολογικής εξέλιξης ώστε να διδάσκεται η ελληνική γλώσσα τόσο στα σπίτια όσο και στα σχολεία των Ελλήνων της διασποράς.

Σε παράλληλο χρόνο, στόχος είναι τα ελληνικά να διδάσκονται ως (δεύτερη) γλώσσα στα σχολεία στους Έλληνες μετανάστες. Αρχικά, στοχεύουμε στα παιδιά νηπιακής ηλικίας και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς σύμφωνα με έρευνες έχει αποδειχθεί ότι οι νεότερες ηλικίες είναι ιδιαίτερα δεκτικές στη μάθηση ξένων γλωσσών.

Σ’ αυτό το σημείο δεν πρέπει να παραλειφθεί ο σημαντικός ρόλος των γονιών, οι οποίοι πρέπει να ενθαρρύνουν και να επιβλέπουν την εξέλιξη των παιδιών τους. Αυτές οι καινοτόμες εξελίξεις της τεχνολογίας, όπως η επαυξημένη πραγματικότητα, η τεχνολογική εκπαίδευση και η αναγνώριση της φωνής έχουν τη δυνατότητα να εκκινήσουν τους μηχανισμούς στην εκπαίδευση της γλώσσας. Αντί, απλά να μάθουν τη γλώσσα με το σύστημα αυτό οι μαθητές την συναισθάνονται. Λόγω της εξοικείωσης των παιδιών με την τεχνολογία, οι μαθητές θα κατακτήσουν την εν λόγω εφαρμογή ενώ παράλληλα θα τους κεντρίζεται το ενδιαφέρον για μάθηση.

Ακόμα ένα κίνητρο για τη συγκεκριμένη τεχνολογία εκμάθησης είναι η ιδέα του παιχνιδιού μέσω υπολογιστών, όπως για παράδειγμα είναι τα video games, όπου οι μαθητές- παίκτες κερδίζουν και χάνουν στοχεύοντας σε υψηλές βαθμολογίες. Αυτή η προσέγγιση παιχνίδοποιησης (gamification) μέσω της τεχνολογίας έχει τη δυνατότητα να προώθηση την εξερεύνηση και να καθοδήγηση τον μαθητευόμενο σε μια αυτονομία, κατανόηση με στόχο να γίνει γνωστής της ελληνικής γλώσσας.

Σκοπός μας, είναι να εξάψουμε τη φαντασία, να υποκινήσουμε την περιέργεια, να ενισχύσουμε τη δημιουργικότητα, να “ ξεκλειδώσουμε” ταλέντα, αλλά πάνω από όλα να διδάξουμε την ελληνική γλώσσα στην διασπορά, μέσα από δυνατότητες που ανοίγονται στους μαθητές με την εξέλιξη της τεχνολογίας.

 

* Άρθρο του Κώστα Δεδεγκίκα, διευθυντή του Εργαστηρίου Νέων Πολυμέσων του Πανεπιστημίου του Simon Frazer στον Καναδά, στην Έδρα Νεοελληνικών Σπουδών “Σταύρος Νιάρχος”

 

SHARE