Η αλήθεια για το Βατερλώ στο ΧΑ – Κερδοσκόποι – γύπες βρήκαν ανοιχτή την “Κερκόπορτα” του δανεισμού Δημοσίου, Τραπεζών, Επιχειρήσεων

 

Χθες, ζήσαμε  στο Χρηματιστήριο ένα”Βατερλώ” των τραπεζικών μετοχών, είδαμε τον δείκτη του ΧΑ να κάθεται στο…σατανικό “666”,  είδαμε έκτακτη σύσκεψη στο Μαξίμου που “ταρακουνήθηκε” και που τελικά απέδωσε τα γενόμενα στην κερδοσκοπία…

…Φταίει όμως μόνο η κερδοσκοπία; Βεβαίως και  φταίει…Και είναι μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία, στην κυβέρνηση, στην αντιπολίτευση και σε όλους γενικώς, να καταλάβουν ότι οι αγορές, δεν είναι ούτε Μέρκελ, ούτε Σόιμπλε, ούτε Μοσκοβισί που τους “τουμπάρουμε” με μια κουβέντα, ή με μια πολιτική διευθέτηση. Οι αγορές είναι αμείλικτες και μπροστά τους οι παραπάνω αναφερόμενοι πολιτικοί, είναι …αγγελούδια!…

…Ποια Κερκόπορτα όμως βρήκαν ανοιχτή για να δράσουν οι κερδοσκόποι; Πως γίνεται ένα δημοσίευμα του Bloomberg μαζί με  μια δήλωση του ευρωσκεπτικιστή Ιταλού αντιπροέδρου Σαλβίνι για τον προϋπολογισμό που δεν συμμορφώνεται με τις “επιταγές” των Βρυξελλών, να φέρνει τα πάνω κάτω στην Ελλάδα που μόλις προ δύο μηνών εξήλθε μετά Βαΐων και κλάδων από τα μνημόνια;  ;

…Η Κερκόπορτα, είναι το τεράστιο πρόβλημα χρηματοδότησης Δημοσίου, Τραπεζών, Επιχειρήσεων από τις αγορές, δεδομένων, εξ αιτίας και της Ιταλίας, των ΑΠΑΓΟΡΕΥΤΙΚΩΝ ΕΠΙΤΟΚΙΩΝ…

…Να ευχηθούμε να πάνε όλα καλά και να επανέλθει η ηρεμία στις σχέσεις Ιταλίας – ΕΕ. Γιατί αν οξυνθεί η κατάσταση, πάλι εμείς, οι ευάλωτοι θα την πληρώσουμε την νύφη…

…Με την ευκαιρία, αξίζει να θυμηθούμε τι έλεγε σε συνέντευξη του στην ιαπωνική εφημερίδα Nikkei στις 4 Ιουνίου 2018 ο διοικητής της Τράπεζας Ελλάδος Γ.Στουρνάρας, ο οποίος μίλησε για τη δυνατότητα επιστροφής της Ελλάδας στην αγορά ομολόγων, την κατάσταση του τραπεζικού τομέα αλλά και για τους κινδύνους που απορρέουν από την κρίση της Ιταλίας.

Ο κ.Στουρνάρας, λοιδωρούμενος από την κυβέρνηση, είχε μιλήσει για το θέμα αυτό και μέσω της Έκθεσης της Τράπεζας της Ελλάδος, στις 26 Φεβρουαρίου 2018…

ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ NIKKEI

ΕΡ: Πιστεύετε ότι η ελληνική κυβέρνηση μπορεί να επιστρέψει στην αγορά ομολόγων; 

“Οι αγορές ομολόγων του ευρωπαϊκού Νότου χαρακτηρίζονται από υψηλή μεταβλητότητα μετά τις πολιτικές εξελίξεις στην Ιταλία. Επίσης, παρά την πρόοδο της ελληνικής οικονομίας που ήδη περιέγραψα, συνεχίζουν να υπάρχουν ακόμη αρκετές αδυναμίες, όπως το πολύ υψηλό δημόσιο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ και το γεγονός ότι τα ελληνικά κρατικά ομόλογα εξακολουθούν να υπολείπονται κατά πέντε βαθμίδες από την επενδυτική διαβάθμιση. Προκειμένου να διευκολύνει την πρόσβαση στην αγορά ομολόγων, η ελληνική κυβέρνηση αποφάσισε το σχηματισμό ενός εγχώριου ταμειακού αποθέματος ασφαλείας (cash buffer) με πόρους του ESM (του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας), περιορισμένες εκδόσεις ομολόγων στο εξωτερικό, όπως επίσης και συμφωνίες επαναγοράς (repos) με εγχώριους φορείς. Το απόθεμα αυτό είναι ένα χρήσιμο εργαλείο το οποίο μπορεί να βοηθήσει την Ελλάδα να αντλήσει χρηματοδότηση από τις χρηματοπιστωτικές αγορές μετά τη λήξη του προγράμματος.

Η Τράπεζα της Ελλάδος έχει προτείνει ότι θα ήταν επίσης συνετό να ζητηθεί προληπτική πιστωτική γραμμή από τον ESM. Για παράδειγμα, όταν το Μεξικό και η Πολωνία είχαν ευέλικτη πιστωτική γραμμή από το ΔΝΤ, κατόρθωσαν να προσφύγουν επιτυχώς στις χρηματοπιστωτικές αγορές χωρίς καν να κάνουν χρήση της πιστωτικής γραμμής.

Το γεγονός και μόνο ότι διέθεταν την ευέλικτη πιστωτική γραμμή τις βοήθησε να βγουν στις αγορές. Αυτοί είναι μόνο κάποιοι από τους λόγους για τους οποίους η Τράπεζα της Ελλάδος επισημαίνει ότι η προληπτική πιστωτική γραμμή είναι άλλο ένα χρήσιμο εργαλείο υπό τις παρούσες συνθήκες. Ωστόσο, αυτή την απόφαση θα πρέπει να τη λάβει η ελληνική κυβέρνηση. Τα δύο εργαλεία (ταμειακό απόθεμα ασφαλείας και προληπτική πιστωτική γραμμή) δεν θα πρέπει να θεωρούνται αμοιβαίως αποκλειόμενα, αλλά συμπληρωματικά”.

ΣΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ ΤΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ 26/02/2018

“(γ) Ομαλή έξοδος στις αγορές

Μετά τη λήξη του προγράμματος, η Ελλάδα θα πρέπει να εξασφαλίσει τα απαιτούμενα κεφάλαια για την κάλυψη των χρηματοδοτικών της αναγκών προσφεύγοντας στις διεθνείς χρηματαγορές με διατηρήσιμους όρους.
Όπως αναφέρθηκε ήδη, η εμπέδωση της εμπιστοσύνης είναι η κύρια και ουσιαστική προϋπόθεση για να συμβεί αυτό. Παράλληλα όμως, θα πρέπει να δημιουργηθεί ένα χρηματοδοτικό δίχτυ ασφαλείας που θα πείθει ότι η χώρα μπορεί να αντιμετωπίσει ενδεχόμενες συγκυριακές αντιξοότητες που καθιστούν το κόστος χρηματοδότησης μη ανεκτό.
Μία τέτοια δικλίδα ασφαλείας είναι το προβλεπόμενο “απόθεμα ρευστότητας”, που δίνει τη δυνατότητα να αποφεύγεται η προσφυγή στις αγορές σε περιόδους αστάθειας και αυξημένου κόστους αναχρηματοδότησης.
Το απόθεμα ρευστότητας δημιουργείται με τις δοκιμαστικές εκδόσεις ομολόγων πριν από τη λήξη του προγράμματος και με τη συμβολή του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM).
Στην παρούσα φάση, η πρώτη δοκιμαστική έξοδος στις αγορές πραγματοποιήθηκε τον Ιούλιο του 2017 με την έκδοση πενταετούς ομολόγου, ενώ το Νοέμβριο του ίδιου έτους πραγματοποιήθηκε ανταλλαγή ομολόγων ύψους 25,8 δισεκ. ευρώ.
Στη συνέχεια, με την ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης, δρομολογήθηκε μία ακόμη έξοδος με την έκδοση επταετούς ομολόγου, εντασσόμενη στο σχεδιασμό της κυβέρνησης για επάνοδο της χώρας στις διεθνείς αγορές πριν από τη λήξη του προγράμματος.
Η έκδοση αυτή, που πραγματοποιήθηκε εν μέσω αναταράξεων στις διεθνείς χρηματοπιστωτικές αγορές, ήταν επιτυχής.
Οι αναταραχές, όπως οι πρόσφατες, φαίνεται όμως ότι επηρεάζουν περισσότερο τις χώρες με αδύναμη πιστοληπτική διαβάθμιση και λιγότερο ισχυρή οικονομία, οι οποίες είδαν τις αποδόσεις των κρατικών ομολόγων τους να αυξάνονται σημαντικά.
Κατά συνέπεια, υπό τις παρούσες αβέβαιες συνθήκες, η έξοδος του Ελληνικού Δημοσίου στις αγορές, αν και είναι επιβεβλημένη προκειμένου η χώρα να επανέλθει στην κανονικότητα, πρέπει να γίνεται με προσεκτικά βήματα.
Η διεθνής εμπειρία έχει δείξει ότι η δοκιμαστική έξοδος στις αγορές για τη δημιουργία ενός ασφαλούς αποθέματος ρευστότητας πριν από τη λήξη του προγράμματος δημιουργεί κλίμα εμπιστοσύνης και προετοιμάζει το έδαφος για την έξοδο της χώρας από το πρόγραμμα.
Ωστόσο, συμπληρωματικά θα πρέπει να εξεταστεί και το ενδεχόμενο ενός προληπτικού προγράμματος στήριξης.
Το ενδεχόμενο προσφυγής σε προληπτικό πρόγραμμα στήριξης, ιδιαίτερα μάλιστα εάν οι συνθήκες στις χρηματοπιστωτικές αγορές συνηγορούν, δεν θα πρέπει να δραματοποιείται, καθώς οι ευρωπαϊκοί μηχανισμοί δημιουργήθηκαν για να χρησιμοποιούνται όταν υπάρχει ανάγκη.
Η ύπαρξη ενός τέτοιου προληπτικού πλαισίου στήριξης εκτιμάται ότι μπορεί να δράσει υποστηρικτικά για την ελληνική οικονομία, μειώνοντας το κόστος δανεισμού, καθώς θα παρέχει ασφάλεια σχετικά με την πρόσβαση του Ελληνικού Δημοσίου και των τραπεζών σε χρηματοδότηση μετά τη λήξη του προγράμματος τον Αύγουστο του 2018.
Η προληπτική πιστοληπτική γραμμή του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) θα καθιστούσε αυτούς τους πόρους διαθέσιμους, χωρίς να είναι απαραίτητη εκ προοιμίου η άντλησή τους.
Αντίθετα, η συσσώρευση ταμειακών διαθεσίμων συνεπάγεται άμεσα πρόσθετο δανεισμό, ο οποίος επιβαρύνει το ετήσιο κόστος εξυπηρέτησης του χρέους. Επιπλέον, αυτό το πλαίσιο προληπτικής στήριξης εξασφαλίζει τη διατήρηση της “παρέκκλισης” (waiver) για τα ελληνικά κρατικά ομόλογα προκειμένου αυτά να χρησιμοποιούνται ως εξασφαλίσεις στις πράξεις νομισματικής πολιτικής του Ευρωσυστήματος μέχρις ότου η Ελλάδα αποκτήσει επενδυτική πιστοληπτική διαβάθμιση.
Επιπρόσθετα, στην περίπτωση αυτή, το απόθεμα ασφαλείας για τις συστημικές τράπεζες εκτιμάται ότι θα είναι διαθέσιμο και πέραν του Αυγούστου του 2018.
Τέλος, η διατήρηση της παρέκκλισης (waiver) σε συνδυασμό με τα μέτρα για τη βιωσιμότητα του χρέους θα επιτρέψουν την αγορά ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα στο πλαίσιο του προγράμματος αγοράς κρατικών τίτλων είτε στην κανονική του διάρκεια είτε κατά την περίοδο επανεπένδυσης, επηρεάζοντας πτωτικά το κόστος δανεισμού του Ελληνικού Δημοσίου”.

 

..Να λοιπόν, που ορισμένες φορές,  οι τραπεζίτες προβλέπουν καλύτερα τα μελλούμενα από τις …χαρτορίχτρες τους πολιτικούς…

Bankwars.gr

“Ανομα” συμφέροντα κρύβονται πίσω από το Βατερλώ στις τραπεζικές μετοχές – Γιατί τους είναι χρήσιμος ο πανικός

SHARE