ΔΝΤ: Να περικοπούν συντάξεις – αφορολόγητο – Βιώσιμο το χρέος μεσοπρόθεσμα

Την προειδοποίηση ότι “οποιαδήποτε καθυστέρηση” στις μεταρρυθμίσεις της περικοπής του αφορολογήτου και των συντάξεων “θα υπονόμευε σοβαρά την αξιοπιστία των παραδοχών στις οποίες βασίζονται τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους που συμφωνήθηκαν με τους Ευρωπαίους εταίρους” στο Eurogoup της 22ας Ιουνίου, απηύθυνε το ΔΝΤ στην ανακοίνωση που ακολουθεί την ολοκλήρωση της αποστολής του στην Αθήνα για την συγγραφή της έκθεσης που γίνεται με βάση το άρθρο 4 του καταστατικού του.

Κρίσιμο ερώτημα, κατά τον κ. Ντόλμαν είναι πλέον εάν θα υπάρξουν αλλαγές στα συμφωνημένα μέτρα. «Θα είναι ένα πολύ σημαντικό σήμα στις αγορές η εφαρμογή των διπλών μέτρων της περιόδου 2019-20, θα είναι ένα καθαρό μήνυμα στις αγορές ότι η Ελλάδα θα παραμείνει στο δρόμο των μεταρρυθμίσεων».

Σε ερώτηση αν θα επιτραπεί στην Ελλάδα να μην εφαρμόσει τις περικοπές στις συντάξεις, ο κ. Ντόλμαν διευκρίνισε ότι «το Ταμείο είναι πλέον σε ρόλο συμβουλευτικό» ( Consultation mode) αλλά θα είναι «ένα καθοριστικό σήμα στις αγορές». Με την εφαρμογή των μέτρων άλλωστε εκτίμησε ότι ανοίγει ο δρόμος και για την εφαρμογή δημοσιονομικά ουδέτερων αντίμετρων πρόσθεσε, σημειώνοντας ότι οι φόροι είναι πολύ υψηλοί και θα υπάρξει χώρος για μείωση των συντελεστών φορολογίας επιχειρήσεων, φυσικών προσώπων και εισφορών κοινωνικής ασφάλισης το 2020. Παράλληλα μετέφερε τις ισχυρές διαβεβαιώσεις της ελληνικής κυβέρνησης ότι τα συμφωνημένα μέτρα θα εφαρμοστούν.

Δήλωσε ότι θεωρεί δεδομένη την περικοπή συντάξεων το 2019 και του αφορολόγητου το 2020 για να διατεθούν τα αντίμετρα κάθε έτους.

Ο εκπρόσωπος του Ταμείου, επικεφαλής του ελληνικού κλιμακίου, Π. Ντόλμαν δήλωσε σε δημοσιογράφους ότι η ανάλυση της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους που συνοδεύει τις εκθέσεις του άρθρου 4 θα εγκριθεί πρώτα από το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου τέλος Ιουλίου και θα δημοσιευθεί κάποια στιγμή αρχές Αυγούστου.

Η έκθεση τονίζει ότι μπορεί η ανάπτυξη στη χώρα να επέστρεψε και η ανεργία, αν και είναι ακόμα πολύ υψηλή, να υποχωρεί, όμως ένας σημαντικός όγκος μεταρρυθμίσεων που δεν έχει ολοκληρωθεί εμποδίζουν την ταχύτερη ανάπτυξη, ενώ οι στόχοι των υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων που έχει συμφωνήσει η Ελλάδα μακροπρόθεσμα περιορίζουν τις επιλογές πολιτικής και δυσκολεύουν την αύξηση στους ρυθμούς ανάπτυξης.

Η ενίσχυση της ανάπτυξης «θα εξαρτηθεί από την βελτίωση του δημοσιονομικού μείγματος πολιτικής, από την επιδιόρθωση των οικονομικών ισολογισμών στον χρηματοπιστωτικό τομέα, από την περαιτέρω απελευθέρωση των αγορών προϊόντων και υπηρεσιών και από την ενδυνάμωση της αποδοτικότητας και της διακυβέρνησης στον δημόσιο τομέα», αναφέρει χαρακτηριστικά η έκθεση.

Τι αναφέρει το ΔΝΤ στην ανακοίνωσή του – νέα απομείωση του χρέους

Στη δήλωση του Ταμείου μετά την ολοκλήρωση της αποστολής για το άρθρο 4 αναφέρει επιπλέον ότι “οι αρχές πρέπει να είναι προσεκτικές όταν υιοθετούν μόνιμα επεκτατικά μέτρα, πέραν εκείνων που έχουν ήδη θεσπιστεί, προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος να τεθούν σε κίνδυνο οι δημοσιονομικοί στόχοι”.

Για το χρέος αναφέρει ότι δύσκολα θα διατηρήσει η Ελλάδα μακροπρόθεσμα τη πρόσβαση στις αγορές χωρίς νέα απομείωσή του. Καλωσορίζει τις δεσμεύσεις για νέες αποφάσεις αναφορικά με το χρέος. Ωστόσο, τονίζει ότι θα πρέπει να βασισθούν σε ρεαλιστικές παραδοχές για τα “εξαιρετικά” υψηλά σήμερα πρωτογενή πλεονάσματα.

Καταμετρά σειρά κινδύνων και απευθύνει αυστηρές συστάσεις για επιτάχυνση μεταρρυθμίσεων σε NPLs αλλά και για προσεκτική χαλάρωση των κεφαλαιακών ελέγχων.

Στο πεδίο του εργασιακού βάζει βέτο στην επαναφορά της επεκτασιμότητας και της υπερίσχυσης των κλαδικών συλλογικών συμβάσεων και κάνει σαφές ότι όποια παρέμβαση γίνει στον βασικό μισθό θα πρέπει να είναι λελογισμένη και σε ευθυγράμμιση με την παραγωγικότητα.

Κριτική ασκεί και για την αργή υλοποίηση των παρεμβάσεων στις αγορές και για την υστέρηση της χώρας στους δείκτες παραγωγικότητας. Συστήνει επίσης περαιτέρω ενίσχυση του δημοσίου αλλά και του δικαστικού συστήματος.

Αιχμές αφήνει για την προστασία των ανεξάρτητων αρχών και των στελεχών τους με έμμεση αναφορά στο θέμα της ΕΛΣΤΑΤ, ώστε να ενισχυθεί η αξιοπιστία για τα δημόσια οικονομικά.

Το ΔΝΤ στην ανακοίνωση που εξέδωσε αναφέρει ότι περιγράφει τα προκαταρκτικά πορίσματα τη αποστολής που έγινε στην βάση του άρθρου IV και ότι οι (ελληνικές) αρχές έχουν συναινέσει στη δημοσίευση αυτής της δήλωσης.

Με βάση τα προκαταρκτικά πορίσματα αυτής της αποστολής, το προσωπικό θα καταρτίσει μια έκθεση η οποία θα υποβληθεί στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΔΝΤ το οποίο θα συνεδριάσει τέλη Ιουλίου για τη λήψη απόφασης.

Αναφέρει ότι “η Ελλάδα έχει προχωρήσει πολύ, αλλά εξακολουθεί να αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις. Αναμένει ανάπτυξη κατά 2.0% φέτος και κατά 2,4% το 2019. Επισημαίνει ότι η Ελλάδα μπορεί να πετύχει πρωτογενή πλεονάσματα 3.5% ως το 2023 με κόστος στην ανάπτυξη, ωστόσο θεωρεί ιδιαίτερα φιλόδοξη την επίτευξη πλεονασμάτων 2.2% του ΑΕΠ μακροπρόθεσμα.

Ελλάδα: Δήλωση Συμπερασμάτων της αποστολής του ΔΝΤ του άρθρου 4 για το 2018

Οι δηλώσεις του Πίτερ Ντόλμαν

Αναλυτικά, ο επικεφαλής της αποστολής του ΔΝΤ για την Ελλάδα Πίτερ Ντόλμαν σε συνέντευξη που παρέθεσε σήμερα στην Αθήνα μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης για την έκθεση που θα ανακοινωθεί από τα τέλη Ιουλίου και μετά (περιλαμβάνοντας και το τελικό κείμενο της έκθεσης βιωσιμότητας χρέους) είπε τα εξής:

Για τις συντάξεις επανέλαβε ότι είναι ένα πακέτο του 2019 που δεν είναι μόνο σημαντικό από μόνο του ως κίνηση πολιτικής αλλά και ως ένα μήνυμα για που θα στείλουν οι ελληνικές αρχές στις αγορές, για το που θα κατευθυνθούν μετά το μνημόνιο σε σχέση με τα συμφωνηθέντα.

Σε ερώτημα για το αν θα μπορέσει να υποκαταστήσει με άλλα μέτρα την δέσμευση για εύρεση 1% του ΑΕΠ περικοπών δαπανών το 2019 απάντησε ότι δεν υπάρχει αλλαγή στην πρόβλεψη για το 3,5% του ΑΕΠ πρωτογενές πλεόνασμα. “Οι ελληνικές αρχές απάντησαν πάντως σε εμάς ότι είναι δεσμευμένες στο να εφαρμόσουν το μέτρο των περικοπών των συντάξεων”

Αν πρέπει να διορθώσουμε κάτι, αυτό είναι στο φορολογικό πεδίο, στο οποίο παραδέχθηκε ότι υπάρχει υπερφορολόγηση. Αναφέρθηκε στο σχέδιο μείωσης των φορολογικών συντελεστών στις επιχειρήσεις το 2020 (σ.σ. αναφερόμενους στα αντίμετρα που έχουν θεσμοθετηθεί).

Πρόκληση θεωρεί την μεσοπρόθεσμη πρόβλεψη για πρωτογενές πλεόνασμα 2,2% του ΑΕΠ μετά το 2025 στην οποία βασίζεται η Επιτροπή στην έκθεση βιωσιμότητας χρέους. Εκτίμησε ότι είναι πολύ πιο διατηρήσιμο ένα πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ μεσοπρόθεσμα.

Το ΔΝΤ θα διατηρήσει το ρόλο του ως συμβούλου αλλά και θα ξεκινήσει την παρακολούθηση που ασκεί σε όλα τα κράτη τα οποία έχουν περάσει από πρόγραμμα και πρέπει να αποπληρώσουν το δάνειο προς το Ταμείο.

Οι αποστολές του ΔΝΤ στην Ελλάδα θα γίνονται ανά 6 μήνες. Το ΔΝΤ θα συντονίζει τις αποστολές με αυτές των θεσμών της ΕΕ. Πληροφορίες αναφέρουν όμως ότι το ΔΝΤ μπορεί να μετέχει σε όλες τις 3μηνο αποστολές των 4 θεσμών.
Αρχές Αυγούστου θα ανακοινωθεί το DSA του ΔΝΤ όπως ανέφερε, ενώ λίγο πιο πριν, τον Ιούλιο μετά την συνεδρίαση του ΔΣ θα ανακοινωθεί και η έκθεση για την Ελλάδα.

Στα 10 δισ. ευρώ απομένουν από το δάνειο του ΔΝΤ προς αποπληρωμή, είπε. Το Ταμείο θα συνεχίσει να επιτηρεί την ελληνική οικονομία μέσω του “προγράμματος μεταπρογραμματικής επιτήρησης” και έως ότου περιοριστεί το ελληνικό χρέος προς αυτό σε περίπου 1.8 δις ευρώ από 10 δις που είναι σήμερα, ανέφερε.

Παρατηρείται στροφή προς τον εμπορεύσιμο τομέα της οικονομίας τα τελευταία χρόνια. Γίνεται πλέον πιο εξαγωγική η οικονομία.

Επιτάχυνση ζήτησε στο πεδίο της παραγωγικότητας και της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας.

Για τις τράπεζες ανέφερε ότι δεν απαιτούνται νέες κεφαλαιοποιήσεις αλλά  είναι πρόκληση η προσαρμογή στις θεσμικές αλλαγές.

Για πιθανή πρόωρη αποπληρωμή του δανείου του ΔΝΤ (που έχει προαναγγείλει ο ΥΠΟΙΚ Ευκλείδης Τσακαλώτος) ανέφερε ότι αν πληρωθεί το μισό από το δάνειο μειώνεται το επιτοκιακό κόστος στο 2% και είναι κάτι που μπορεί να συμβεί, αλλά ακόμη δεν έχει αποσαφηνιστεί από την ελληνική πλευρά.

Στις προκλήσεις περιέλαβε το υψηλό δημόσιο αλλά και ιδιωτικό χρέος, να υψηλά κόκκινα δάνεια και το δημογραφικό. Ειδικά στο δημογραφικό επισήμανε την πρόβλεψη για μείωση κατά 1% του πληθυσμού που αναδεικνύει την σημασία μεταρρυθμίσεων για την αύξηση της παραγωγικότητας.

Απηύθυνε σύσταση προς τις τράπεζες για ταχύτερη μείωση των κόκκινων δανείων και για υιοθέτηση πιο φιλόδοξων στόχων στα NPEs.

Στο χρέος οριοθέτησε ως μεσοπρόθεσμο ορίζοντα το 2032 και έδωσε σημασία σε ρεαλιστικότερες προβλέψεις για τα πρωτογενή πλεονάσματα στην συνέχεια.
Ειδική σημασία έδωσε στην πρόθεση της κυβέρνησης να επαναφέρει τις κλαδικές συλλογικές συμβάσεις και “σύστησε” στην κυβέρνηση να επανεξετάσει την πρόθεση της.

Αιχμή για καθυστερήσεις άφησε και αναφορικά με τις παρεμβάσεις στα κλειστά επαγγέλματα.

Για το ΑΕΠ ανέφερε ότι διατηρείται η μακροπρόθεσμη πρόβλεψη για άνοδο 1% μεσοσταθμικά.

 

 

SHARE