Bank of Αmerica: Αυστηρή εποπτεία, πρόβλημα οι τράπεζες, όχι παροχές στις εκλογές

 

Παρά το γεγονός ότι οι μακροχρόνιες αναπτυξιακές προοπτικές της Ελλάδας παραμένουν αδύναμες, η εικόνα για την ελληνική οικονομία είναι ιδιαίτερα αισιόδοξη, με ισορροπημένους τους κινδύνους και ανάπτυξη της τάξης του 2%, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Bank of Αmerica Merrill Lynch. Επισημαίνεται ότι ένας αυστηρός  μετα-μνημονιακός εποπτικός μηχανισμός είναι το πιο πιθανό σενάριο μετά τον Αύγουστο.

Όπως σημειώνει, τα επόμενα χρόνια, οι αδύναμος κρίκος της Ελλάδας παραμένουν οι τράπεζες. Τα όγκος των μη εξυπηρετούμενων δανείων παραμένει τεράστιος και ο ρυθμός εκκαθάρισης πολύ αργός.

 

Ανάπτυξη – Δημοσιονομικοί στόχοι

Η BofA βλέπει πολλά καλά νέα βραχυπρόθεσμα. Όπως λέει, η Ελλάδα επιτυγχάνει τους δημοσιονομικούς στόχους και ολοκληρώνει τις αξιολογήσεις του προγράμματος εγκαίρως.

Η BofA σημειώνει ότι:

1. Για πρώτη φορά από την έναρξη της κρίσης η Ελλάδα πετυχαίνει άνετα τους δημοσιονομικούς της στόχους. Η δημοσιονομική υπεραπόδοση συνεχίστηκε το 2017 παρά τα αδύναμα έσοδα και η εκτέλεση του προϋπολογισμού είναι εντός τροχιάς μέχρι στιγμής και φέτος.

2. Για πρώτη φορά από την έναρξη της κρίσης, η Ελλάδα ολοκληρώνει τις αξιολογήσεις εγκαίρως.

3. Για πρώτη φορά από την έναρξη της κρίσης, δεν υπάρχουν μεγάλες λήξεις ομολόγων που θα μπορούσαν να προκαλέσουν στάση πληρωμών ή να επαναφέρουν τα σενάρια περί Grexit.

4. Το ΑΕΠ κινείται επιτέλους σε θετικό έδαφος. Αν και η ανάκαμψη είναι ακόμη αδύναμη, ιδίως δεδομένου του μεγέθους της ύφεσης στα χρόνια της κρίσης, τα χειρότερα είναι πίσω μας και η ανάπτυξη αναμένεται να συνεχιστεί την επόμενη διετία.

5. Ο οίκος αναμένει συμφωνία για επανασχεδιασμό των δανείων του επίσημου τομέα έως το καλοκαίρι. Σύμφωνα με πληροφορίες από τις συζητήσεις της BofA με τους δανειστές, οι σχετικές συζητήσεις προχωρούν και το ΔΝΤ φαίνεται να παραμένει στο πρόγραμμα.

6. Αναμένεται η ολοκλήρωση της τέταρτης αξιολόγησης ως τον Ιούνιο.

ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΑΥΓΟΥΣΤΟ…

Βλέπει βραχυπρόθεσμους κινδύνους που συνδέονται με το τι θα συμβεί μετά τον Αύγουστο. Όπως αναφέρει, υποθέτοντας πως η Ελλάδα θα έχει μια καθαρή έξοδο από τα προγράμματα προσαρμογής, η κυβέρνηση θα πρέπει να πείσει τις αγορές ότι θα παραμείνει προσηλωμένη στους συμφωνημένους δημοσιονομικούς στόχους και ότι δεν θα αρχίσει να αντιστρέφει διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις.

Ο πειρασμός παρέκκλισης από το συμφωνημένο σχέδιο θα μπορούσε να είναι μεγάλος, ειδικότερα εν όψει εκλογών μέσα στο επόμενο χρόνο, αναφέρει η BofA.

Η κυβέρνηση θα πρέπει να χτίσει σημαντικό μαξιλάρι ρευστότητας για να μπορεί να χρηματοδοτήσει τις ανάγκες της χωρίς τη βοήθεια των επίσημων δανειστών, ένα μαξιλάρι που θα μπορούσε να ξοδευτεί πρόωρα. Παράλληλα, έχει αφήσει να εννοηθεί ότι θα αντιστρέψει μεταρρυθμίσεις στα εργασιακά μετά το τέλος του προγράμματος, κάτι που προκαλεί ανησυχία. Η BofA αναμένει αυστηρή παρακολούθηση από τις αγορές τους μήνες που θα ακολουθήσουν την έξοδο από το πρόγραμμα και τέτοια βήματα προς τα πίσω θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αρνητική αντίδραση.

Μακροπρόθεσμες προκλήσεις – Αδύναμος κρίκος οι τράπεζες

Οι μακροπρόθεσμες προκλήσεις παραμένουν. Όπως σημειώνει, τα επόμενα χρόνια, οι αδύναμος κρίκος της Ελλάδας παραμένουν οι τράπεζες. Τα όγκος των μη εξυπηρετούμενων δανείων παραμένει τεράστιος και ο ρυθμός εκκαθάρισης πολύ αργός.

Η προηγούμενη εμπειρία μετά από τραπεζικές κρίσεις υπονοεί ότι ακόμα και χώρες που τα έκαναν όλα σωστά χρειάστηκε να παλέψουν με τα NPLs για 5-10 χρόνια. Η πρόσφατη εμπειρία με την Ιρλανδία και την Κύπρο είναι ανάλογη. Ένα νέο σοκ, εσωτερικό ή εξωτερικό θα μπορούσε εύκολα να κάνει τα πράγματα χειρότερα. Εν τω μεταξύ οι τράπεζες δεν μπορούν να διαδραματίσουν το ρόλο τους στην υποστήριξη της οικονομίας με πίστωση και ανάληψη ρίσκου.

Τα ομόλογα

Για τα ομόλογα, μεταξύ άλλων, αναφέρει πως με τον ίδιο τρόπο που άλλα ομόλογα της περιφέρειας είναι αντιμέτωπα με το τέλος προγράμματος αγοράς ομολόγων της ΕΚΤ, τα ελληνικά ομόλογα είναι αντιμέτωπα με τις προοπτικές πλήρους εξόδου από το πρόγραμμα ΕΕ/ΔΝΤ τον Αύγουστο. Προσθέτει πως θεωρεί ότι αυτό που τελικά έχει σημασία δεν είναι οι πολιτικές εξελίξεις, αλλά η δύναμη της οικονομικής προοπτικής στην Ευρωζώνη και η νέα στάση της ΕΚΤ αναφορικά με τις ενδείξεις για τη μελλοντική νομισματική πολιτική.

Η BofA  βλέπει ένα μικρό παράθυρο ευκαιρίας για το QE για τα ελληνικά ομόλογα. Όπως αναφέρει, θα μπορούσαν να γίνουν δεκτά στο πρόγραμμα για μια πολύ μικρή περίοδο πριν τη λήξη του προγράμματος αν η συμφωνία για την ελάφρυνση του χρέους επιτευχθεί πριν τη λήξη του προγράμματος προσαρμογής τον Αύγουστο.

Αν τα ελληνικά ομόλογα περιληφθούν στο QE, υπάρχει μια πιθανότητα οι αγορές να συνεχιστούν και μετά το τέλος των αγορών καθαρών στοιχείων ενεργητικού, καθώς η ΕΚΤ θα μπορούσε να επανατοποθετήσει κεφάλαια από άλλους τίτλους που λήγουν σε ελληνικά ομόλογα. Υπολογίζουμε ότι ανώτατο επίπεδο ομολόγων που ΕΚΤ θα μπορούσε να αγοράσει, δεδομένου του ορίου του 33%, είναι 4 δισ. Ευρώ, καταλήγει η Bank of America.

Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΘΑ ΔΕΙΞΕΙ ΑΝ ΒΓΑΙΝΕΙ Η ΕΞΙΣΩΣΗ…

 

Η μακροπρόθεσμη οικονομική ανάπτυξη θα καθορίσει αν βγαίνει ή όχι η εξίσωση στην Ελλάδα. Η Κομισιόν και το ΔΝΤ διαφωνούν για τη μακροπρόθεσμη δυνητική ανάπτυξη, αλλά φαίνεται πως στην ανάλυση για τη βιωσιμότητα χρέους τις επόμενες πέντε δεκαετίες θα γίνει με βάση το σενάριο ότι η ετήσια πραγματική αύξηση του ΑΕΠ θα είναι περίπου 1,3% και όχι πάνω από 1,5%.

Μπορεί να ακούγεται χαμηλό αλλά είναι συνεπές με την εκτίμηση της BofA για τη δυνητική ανάπτυξη αν ληφθεί υπόψη ότι η οικονομία παραμένει δομικά άκαμπτη με πολύ κακή εικόνα στο δημογραφικό. Ενας μακροπρόθεσμος ρυθμός ανάπτυξης της τάξης του 1,5% του ΑΕΠ ή υψηλότερος θα μπορούσε να έχει τεράστιο αντίκτυπο στη δυναμική του χρέους, κάνοντας ευκολότερη την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων και επιτρέποντας στη χώρα να καλύψει τις υποχρεώσεις της αναφορικά με το χρέος. Αντίθετα ένας μακροπρόθεσμος ρυθμός 1% του ΑΕΠ, για παράδειγμα, καθιστά το χρέος της χώρας μη βιώσιμο.

Όπως θυμίζει ο οίκος, έχει υποστηρίξει πως η Ελλάδα θα μπορούσε να δει πολύ γρηγορότερους ρυθμούς ανάπτυξης μακροπρόθεσμα αν ενεργοποιούσε περισσότερο σοβαρές δομικές μεταρρυθμίσεις. Αυτό, όμως, ήταν σύμφωνα με το ΔΝΤ, το πεδίο όπου η εφαρμογή του προγράμματος ήταν περισσότερο αδύναμη. Είναι εντυπωσιακό για εμάς, σημειώνει, ότι η χώρα παραμένει στον πάτο μεταξύ των αναπτυγμένων οικονομιών σε διάφορες μετρήσεις του επιχειρηματικού περιβάλλοντος παρά την πολύ μακρά λίστα σχεδόν στα χαρτιά τα προηγούμενα χρόνια της κρίσης. Αποδεικνύεται ότι ήταν πολιτικά ευκολότερο να εφαρμοστεί μια ακραία επιθετική δημοσιονομική σύσφιξη από το να εφαρμόσει μια κρίσιμη μάζα δομικών μεταρρυθμίσεων που θα βελτίωναν τη δυνητική ανάπτυξη.

 

 

SHARE