Athens Startup Weekend: Αυλαία με μια «νότα» αισιοδοξίας

bankwars_athensstartupsweekend

28 ιδέες, 16 ομάδες στον τελικό, 3 νικητές: To Αthens Startup Weekend που έλαβε χώρα στις 15-17 Φεβρουαρίου στη σχολή ΑΚΤΟ έριξε αυλαία χθες μέσα σ’ ένα κλίμα νεανικού ενθουσιασμού.

Στην Ελλάδα, το Startup Weekend διοργανώνεται από το 2009. Αποτελεί μια παγκόσμια διοργάνωση με έδρα το Seattle της Washington, ωστόσο μέλη της κοινότητας δραστηριοποιούνται σε περισσότερες από 200 πόλεις σε όλο τον κόσμο.

Η μορφή του Startup Weekend παραμένει ίδια σ’ όλες τις πόλεις: οι συμμετέχοντες με υπόβαθρο στον προγραμματισμό, τα οικονομικά, τον σχεδιασμό συναντώνται, διαμορφώνουν ομάδες επί τόπου και για ένα ολόκληρο Σαββατοκύριακο δουλεύουν πυρετωδώς ένα web ή mobile application «ντύνοντας» το μ’ ένα επιχειρηματικό πλάνο (business plan).

Τα επιχειρηματικά projects παρουσιάζονται στο κοινό καθώς και σε μία κριτική επιτροπή με μέλη που προέρχονται από το χώρο των επιχειρήσεων, του marketing και της πληροφορικής.

Το συγκεκριμένο μοντέλο οργάνωσης που ακολουθείται πιστά σε όλες τις χώρες έχει έναν βασικό και ξεκάθαρο στόχο:την προώθηση της νεανικής/νεοφυούς επιχειρηματικότητας μέσα από την ανάδυση καινοτόμων ιδεών.

Οι νικητές του φετινού Startup Weekend

1η θέση: FR8: Νικητές της χθεσινής βραδιάς με μια πολύ δυναμική παρουσίαση αναδείχθηκε η ομάδα FR8. Η συγκεκριμένη ομάδα παρουσίασε την ιδέα για τη δημιουργία μιας εφαρμογής  η οποία φιλοδοξεί να δημιουργήσει μια online αγορά logistics χωρίς την διαμεσολάβηση πρακτόρων στον τομέα των μεταφορών. Σύμφωνα με την ιδέα που παρουσίασε η ομάδα (3 φοιτητές από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και 6 εργαζόμενοι) όποιος θέλει να αποστείλει τα εμπορεύματά του και ψάχνει φορτηγό  θα μπορεί να συνδέεται στην εφαρμογή και να βλέπει όλα τα διαθέσιμα φορτηγά που βρίσκονται ή που περνούν από την περιοχή του τις επόμενες ημέρες. Θα μπορεί να επιλέγει το φορτηγό/μεταφορέα που επιθυμεί, να του στέλνει το αντίστοιχο αίτημα ενώ ο οδηγός του φορτηγού θα μπορεί να το δεχθεί ή να το απορρίψει . Ο μεταφορέας θα μπορεί να ορίζει ο ίδιος την τιμή που αξιολογεί για τη δουλειά του, με τον ελεύθερο ανταγωνισμό να οδηγεί τις τιμές προς τα κάτω.

Σύμφωνα με την ομάδα της FR8 στόχος είναι η μείωση του κόστους τόσο για τους μεταφορείς όσο και για τους αποστολείς με δεδομένο ότι πι παραδοσιακοί πράκτορες λαμβάνουν προμήθεια 20% ενώ αν η συγκεκριμένη ιδέα γίνει εταιρεία η προμήθεια θα κινείται στο 9%. Μια ομολογουμένως ενδιαφέρουσα και καλοδουλεμένη ιδέα η οποία ενδεχομένως να αντιμετωπίσει πολλαπλές προκλήσεις στο κλειστό «κύκλωμα» των υπηρεσιών διαμεταφοράς.

Zombot (Zombies vs. Robots): Την δεύτερη θέση κατέκτησε η ιδέα για τη δημιουργία ενός παιχνιδιού για κινητά τηλέφωνα που εμπλέκει τον πραγματικό κόσμο με την ψηφιακή πραγματικότητα. Στο εν λόγω παιχνίδι οι χρήστες καλούνται να διαλέξουν πλευρά, ζόμπι ή ρομπότ με την κάθε πλευρά να πολεμάει την άλλη.

Matetti: Την τρίτη θέση κατέκτησε η Matetti, μια ιδέα για τη δημιουργία μίας διαδικτυακής αγοράς (online marketplace) προσαρμοσμένων (customized) προϊόντων για παιδιά.

Στόχος της συγκεκριμένης πλατφόρμας είναι να συνδέσει τους πελάτες με τους κατασκευαστές τέτοιων προϊόντων με τους τελευταίους να χρεώνονται μια προμήθεια για κάθε συναλλαγή.

Ειδική θετική μνεία, ως προς τον κοινωνικό αντίκτυπο που μπορεί να δημιουργήσει έγινε για το React project, μια ιδέα δημιουργίας μιας πλατφόρμας στην οποία ο χρήστης θα εκφράζει τη γνώμη/συναισθήματά τους ως προς τος πράξεις των πολιτικών. Σε σχετική ερώτηση της κριτικής επιτροπής σχετικά με τα ενδεχόμενα νομικά προβλήματα που θα μπορούσαν να προκύψουν, η ομάδα δήλωσε ότι η έκφραση γνώμης του κοινού θα «περιορίζεται» μόνο στις συγκεκριμένες πράξεις των πολιτικών κι όχι στο πρόσωπό τους.

Οι υπόλοιπες ομάδες του τελικού 

Εκτός από τις τρεις νικητήριες ομάδες οι ιδέες που παρουσιάστηκαν στον τελικό ήταν οι εξής:

– Pinobo: Ψηφιακός πίνακας όπου ο χρήστης μπορεί να αναρτήσει φωτογραφίες, βίντεο, σημειώσεις με βάση διάφορα templates και να τα μοιραστεί με τους φίλους του.

– Speekap: Μια διαδικτυακή πλατφόρμα η οποία στοχεύει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων παρουσίασης μπροστά στο κοινό. Ο χρήστης ανεβάζει ένα δικό του βίντεο παρουσίασης και παίρνει feedback από φίλους, συναδέλφους και ειδικούς σχετικά με την παρουσίασή του.

– SurfUp: Πλατφόρμα διασύνδεσης surfers και της κοινότητας του surfing με τις εμπλεκόμενες επιχειρήσεις.

– Foodle: Μια διαδικτυακή πλατφόρμα μέσω της οποίας ο χρήστης θα έχει τη δυνατότητα να φτιάξει το δικό του φαγητό κάνοντας της σχετική αναζήτηση με βάση τα υλικά που έχει διαθέσιμα εκείνη τη στιγμή

– Herbs.co: Ένα online φαρμακείο πώλησης ελληνικών βοτάνων με στόχευση κυρίως  τις αγορές των ΗΠΑ του Καναδά και της Αυστραλίας.

– Broke-down: Μια εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα για οδική βοήθεια που θα συνδέει τους χρήστες με το πλησιέστερο συνεργείο.

– my whiils: Ένα Airbnb για αυτοκίνητα. Πλατφόρμα διασύνδεσης ιδιοκτητών αυτοκίνητων απευθείας με ενδιαφερόμενους για ενοικίαση.

– Organery: Μια «πράσινη» ιδέα δημιουργίας ειδικών κάδων συλλογής απορριμμάτων  κομποστοποίησής τους και διαχείρισης του όλου συστήματος μέσω της συγκεκριμένης πλατφόρμας.

– Lostchecker: Μια εφαρμογή που επιτρέπει σε όσους έχουν χάσει ένα αντικείμενο να ανεβάσουν μία αγγελία αναζήτησής του, αλλά και σε όσους έχουν βρει κάποιο αντικείμενο να αναζητήσουν τον ιδιοκτήτη τους.

– Commito: Μία πλατφόρμα που επιτρέπει στους χρήστες της να αναζητήσουν τα άτομα με τις κατάλληλες δεξιότητες για το project πάνω στο οποίο δουλεύουν, να σχηματίσουν ομάδες και να βρουν τις κατάλληλες πληροφορίες/συμβουλές σχετικά με το project τους.

– SportPointMe: Μια εφαρμογή για κινητά μέσω της οποίας  δίνεται η δυνατότητα στους οπαδούς των αθλημάτων να κάνουν check in στο γήπεδο ή στον χώρο που παρακολουθούν έναν αγώνα, να επικοινωνούν μεταξύ τους, να εκφράζουν την αγάπη τους για την ομάδα/άθλημα και  μέσα από ένα σύστημα πόντων να κερδίζουν έπαθλα, όπως εκπτώσεις και δώρα.

– Helping Hands: Μια ιδέα που «πατάει» στην οικονομική κρίση. H συγκεκριμένη ομάδα πρότεινε μια online πλατφόρμα όπου οι χρήστες μπορούν να ανταλλάσσουν απευθείας εργασία ή προϊόντα μεταξύ τους, χωρίς τη διαμεσολάβηση χρήματος.

Τι κρατάμε από το φετινό Athens Startup Weekend

Εκτός από τον νεανικό ενθουσιασμό, που δεν γίνεται να μην σε παρασύρει, ο θεσμός του Startup Weekend  αποτελεί ένα οιονεί κοινωνικό πείραμα: νέοι άνθρωποι έρχονται κοντά, δοκιμάζουν τις δυνάμεις τους στην ομαδική εργασία, λειτουργούν (ή υπολειτουργούν) σε συνθήκες πίεσης, αναπτύσσουν  επιχειρηματολογία υπέρ της ιδέας τους.

Στην περίπτωση του φετινού Startup Weekend, αξίζει να αναφερθεί κανείς στα εξής σημεία:

  • Την αξιοσημείωτη συμμετοχή φοιτητών στο διαγωνισμό σε σχέση με πέρυσι και προηγούμενες χρονιές όπερ σημαίνει ότι η ιδέα του startup αρχίζει να κερδίζει έδαφος σε διάφορες μερίδες του πληθυσμού
  • Το ηλικιακό φάσμα: Αναφερόμενος κάποιος στο Startup Weekend, το μυαλό του πάει αυτομάτως σε εικοσάριδες με τζην και All Star. Φέτος εκτός από την συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα, συμμετείχαν και άνθρωποι 30 ετών και άνω, με μεγάλο ποσοστό εργαζόμενων (κυρίως freelancers) και ανέργων.
  • Το φετινό Startup Weekend είχε άρωμα γυναίκας. Αξιοπρόσεκτη η συμμετοχή των γυναικών και οι ικανότητές τους στη παρουσίαση.
  • Στη πλειοψηφία τους οι παρουσιάσεις ήταν δυναμικές, καλοδουλεμένες και εντός του προβλεπόμενου χρόνου.Οι ομάδες που σχηματίστηκαν ήταν επίσης «δεμένες» ενώ ιδέες που παρουσιάστηκαν έχουν την προοπτική να πάνε παραπέρα και να γίνουν ακόμα και πετυχημένες startups.  Το επιχειρηματικό πλάνο πάντοτε αποτελεί το δύσκολο στοίχημα στην παρουσίαση ιδεών αλλά το Startup Weekend ως εκδήλωση αναφέρεται τελικά σε μια ευρύτερη εκπαιδευτική διαδικασία πάνω στη σκέψη του επιχειρείν μέσα από τη συμμετοχή νέων ανθρώπων που θέλουν να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους, παίρνοντας πολύτιμο feedback και συμβουλές από μέντορες και ανθρώπους του χώρου.
  • Το επίπεδο της διοργάνωσης ήταν πολύ καλό φέτος με σύσσωμη την ελληνική startup κοινότητα να συνδράμει τους συμμετέχοντες.

Φέτος ενδιαφέρουσα ήταν η σύνθεση της  κριτικής επιτροπής την οποία απετέλεσαν οι Σίρα Αμπέλ, CEO της Hunter & Bard,Φώτης Δραγανίδης, General Manager στο Ελληνικό Κέντρο Καινοτομίας της Microsoft, Μιχαήλ Δημητρόπουλος, Investment Manager στο VC-PE Group της Τράπεζας Πειραιώς, Θάνος Κοσμίδης, αναπληρωτής διευθυντής στρατηγικού εμπορικού σχεδιασμού στον όμιλο ΟΤΕ και Μάρκο Μπρίνκμαν, υπεύθυνο Μάρκετινγκ στην εταιρεία Travelplanet24.

Σ’ ότι αφορά στα βραβεία του φετινού διαγωνισμού αυτά είναι τα εξής:

  • 2 δωρεάν εισιτήρια για ένα άτομο από τις δύο πρώτες νικητήριες ομάδες για το συνέδριο του The Next Web που θα λάβει χώρα στο Άμστερνταμ μεταξύ 24-26 Απριλίου. Τα εισιτήρια θα καλυφθούν από το travelplanet24 που ήταν ένας από τους χορηγούς της διοργάνωσης. Επιπλέον όλοι οι συμμετέχοντες θα έχουν έκπτωση 150 ευρώ στο εισιτήριο του συνεδρίου συνολικού κόστους 650 ευρώ
  • Το Κέντρο Καινοτομίας της Microsoft στην Ελλάδα προσφέρει πρόσβαση στο πρόγραμμα Bizpark σε όλους τους συμμετέχοντες του Startup Weekend
  • Οι συνεργατικοί χώροι  εργασίας Loft2Work, Synergy Project, CoLab,1 23P προσφέρουν δωρεάν φιλοξενία για ένα μήνα σε ομάδα της επιλογής τους
  • Η Loadin, μία από τις νικήτριες του Startup Weekend Athens 2012 προσφέρει στις τρεις πρώτες νικητήριες ομάδες και στους συμμετέχοντες ετήσια άδεια χρήσης της πλατφόρμας της Grapto
  • Το Arktos Technology προσφέρει ένα πρόγραμμα εκμάθησης προγραμματιστικών γλωσσών συνολικής διάρκειας 2 εβδομάδων σε όλους τους συμμετέχοντες
  • Το Zerofund  προσφέρει πρόσβαση στην πλατφόρμα του για όλες τις ιδέες που παρουσιάστηκαν
  • Η Moosend προσφέρει δωρεάν υπηρεσίες newsletter για ένα εξάμηνο στις ομάδες που θα προχωρήσουν στην εφαρμογή της ιδέας τους
  • Η startup WorkableHR δίνει ένα χρόνο άδεια χρήσης της πλατφόρμας της στην νικητήρια ομάδα
  • Η PeopleperHour ειδικά κουπόνια για όλους τους συμμετέχοντες

Στους χορηγούς της φετινής διοργάνωσης συγκαταλέγονται επίσης οι StartTech Ventures,  Google και  Amazon WebServices.

Της Ελένης Νάτση 

SHARE