Ναυτιλία: Κλείνουν τις κάνουλες οι τράπεζες

“Κύριος στόχος είναι η διατήρηση της στήριξης της ελληνικής ναυτιλίας. Η περίοδος είναι δύσκολη για την χώρα αλλά το τραπεζικό σύστημα πρέπει να αντέξει και να δημιουργήσει τις βάσεις για την προσδοκώμενη ανάπτυξη” τόνισε ο
Πρόεδρος της Ένωσης Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Στελεχών της Ελληνικής Ναυτιλίας κ. Αλέκος Τουρκολιάς στο χριστουγεννιάτικο πάρτι που διοργάνωσαν οι Ναυτιλιακοί Τραπεζίτες και τα Χρηματοοικονομικά στελέχη των ναυτιλιακών εταιρειών

«Δεν είναι η πρώτη φορά που οι Έλληνες ναυτιλιακοί τραπεζίτες αντιμετωπίζουν κρίση και αυτό έχει γίνει κατανοητό από τις τράπεζες που συνεχίζουν να στηρίζουν την ελληνική ναυτιλία εν μέσω δύσκολων περιστάσεων τόσο για την παγκόσμια οικονομία όσο και για την ελληνική. Τα ναυτιλιακά στελέχη θεωρούν την νέα χρονιά ως χρονιά των προκλήσεων και των ευκαιριών» επεσήμανε ο Γενικός Γραμματέας Γιώργος Ξηραδάκης και προσέθεσε:

«Η έλλειψη ρευστότητας περιορίζει την δημιουργικές δυνατότητες των Ναυτιλιακών τραπεζιτών που όμως από την άλλη μεριά καταβάλουν μεγάλη προσπάθεια για να διατηρήσουν τα ναυτιλιακά χαρτοφυλάκια ελληνικών και ξένων τραπεζών σε υγιή επίπεδα».

Οι μεγάλες τράπεζες με παράδοση στην ναυτιλιακή χρηματοδότηση όλο και μειώνουν την συμμετοχή τους στην ναυτιλία στην προσπάθεια τους να ανταπεξέλθουν στην Ευρωπαϊκή κρίση χρέους.

Από την άλλη η ανάγκη χρηματοδότησης των ναυτιλιακών εταιριών είναι ιδιαίτερα μεγάλη καθώς τα έσοδα τους είναι μειωμένα λόγω των χαμηλών ναύλων. Οι δανειακές υποχρεώσεις των Ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών υπερβαίνουν τα 60 δισ. δολάρια εκ των οποίων τα 15 δισ. ανήκουν στο χαρτοφυλάκιο ελληνικών τραπεζών.

«Είναι γεγονός ότι οι Ελληνικές, οι Γερμανικές και τελευταία και οι Γαλλικές τράπεζες αντιμετωπίζουν τα μεγαλύτερα προβλήματα. Οι Γαλλικές BNP Paribas, Societe Generale και Credit Agricole όχι μόνο σταμάτησαν τις πιστώσεις αλλά κλείνουν τις μονάδες που ασχολούνται με το Shipping, ενώ οι 2 πρώτες σχεδιάζουν να πουλήσουν στοιχεία ενεργητικού 300 δισ.ευρώ συμπεριλαμβανομένων και των δανείων της ναυτιλίας» επισημαίνει σε ανάλυσή του ο ναυλομεσιτικός οίκος G.Moundreas S.A. και προσθέτει:

«Κάποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι η έλλειψη χρηματοδότησης είναι και ένας ρυθμιστικός παράγοντας στις παραγγελίες νεότευκτων πλοίων αφού λειτουργεί ορθολογιστικά, περιορίζοντας την υπέρμετρη μελλοντική προσφορά τονάζ. Όμως ταυτόχρονα δημιουργεί σημαντικά προβλήματα στις αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων πλοίων αλλά και στην λειτουργία εταιρειών. Ειδικότερα, λόγω του χαμηλού επιπέδου της ναυλαγοράς κάποιες από αυτές είναι αναγκασμένες να προβούν σε αναχρηματοδότηση υπαρχόντων δανείων, κάτι το οποίο είναι ιδιαίτερα δύσκολο στην παρούσα φάση».