7+1 θανάσιμα αμαρτήματα των start-ups

Σε προηγούμενο άρθρο μας αναφέραμε 10 συμβουλές για νέους επιχειρηματίες που καταπιάνονται μ΄ ένα startup εγχείρημα.

Πηγαίνοντας την «κουβέντα» λίγο παραπέρα, σας παραθέτουμε 7+1 συνηθισμένα θανάσιμα…startup “αμαρτήματα”. 

  • Ατυχής γάμος: Κι όμως: Η συνεργασία με τον στενό σου συνέταιρο – συνιδρυτή της επιχείρησής σου, μοιάζει με…κανονικό γάμο. Ιδιαίτερα τον πρώτο διάστημα πυρετώδους ενασχόλησης με μια ιδέα που προσπαθεί να γίνει και να πετύχει ως επιχειρηματική, εσύ και ο συνιδρυτής γίνεστε «ένα». Ένας καλός τρόπος για να μην τιναχθούν όλα στον αέρα, είναι να επιλέξεις τον στενό σου συνεργάτη προσεκτικά, γνωρίζοντάς τον, ει δυνατόν, εκ των προτέρων. Φυσικά το ίδιο ισχύει και για τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας, που ιδίως τον πρώτο καιρό, πρέπει να είναι «ενωμένοι σαν γροθιά» για να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες που θα προκύψουν.
  • Ανυπαρξία οικονομικού σχεδίου για το πρώτο χρονικό διάστημα. Το διάστημα αυτό που μπορεί να κυμαίνεται 9-12 μήνες ή και περισσότερο πιθανό είναι να περάσει χωρίς κάποια εξωτερική χρηματοδότηση. Η νοοτροπία «Χωρίς εξωτερική χρηματοδότηση, δεν μπορώ να δουλέψω πάνω σ’ ένα startup εγχείρημα» μπορεί να οδηγήσει γρήγορα σε απογοητεύσεις και παραίτηση.
  • Η προβληματική ενίοτε προσκόλληση στην αρχική ιδέα. Μέσα σ΄ένα δαιρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον, η «ιερότητα» μιας ιδέας δεν υφίσταται. Δημιουργώντας ένα προϊόν ή παρέχοντας μια υπηρεσία, οφείλεις να αφουγκράζεσαι ακόμα και τις λεπτές αλλαγές στην αγορά που κινείσαι και να προσαρμόζεις την αρχική σου ιδέα πάνω σ’ αυτές τις αλλαγές. Όπως είχε πει και ο Paul Graham «|ο ιδρυτής ενός startup μοιάζει  στην πραγματικότητα με έναν επιστήμονα οικονομικών που βρίσκεται συνεχώς στις επάλξεις».
  • Προληπτική επένδυση: Το να ασχολείσαι με την κλιμάκωση (scaling) ενός startup εγχειρήματος εν τη γεννέσει του και να επενδύεις σ’ αυτή είναι μάλλον λάθος. Ειδικά για την περίπτωση τεχνολογικών startups, είναι προτιμότερο να φτιάχνονται γρήγορα πρωτότυπα (prototypes) που θα μπορούν να γίνουν κανονικά προϊόντα και τότε να επενδυθούν χρήματα σε βαριά τεχνική υποδομή για να πάρει το όλο εγχείρημα μπροστά.
  • «Μεγαλώνοντας» πολύ γρήγορα: Ενίοτε λαμβάνοντας ένα αξιοπρεπές ποσό χρηματοδότησης, μπορεί να αποδειχθεί παγίδα για ένα startup, αν αρχίζει να συμπεριφέρεται ως μεγάλη εταιρεία. Αυτό συνήθως μεταφράζεται σε πιο αργές κινήσεις/αποφάσεις αλλά και στο «κάψιμο»/ξόδεμα χρημάτων όχι απαραίτητα σε τομείς που χρειάζονται. Για παράδειγμα η πρόσληψη επιπλέον ατόμων στην ομάδα χωρίς να είναι απολύτως αναγκαία, μπορεί να ανοίξει το δρόμο σε διαφωνίες ή σε δυστοκία στη λήψη κρίσιμων αποφάσεων.
  • Προβληματικό προϊόν/ υπηρεσία: Λόγος αποτυχίας ενός startup μπορεί να είναι και  η ανάπτυξη ενός προϊόντος/υπηρεσίας που δεν καλύπτει μια πραγματική ανάγκη της αγοράς. Αυτό μπορεί να οφείλεται σε μη σωστή υλοποίηση της ιδέας ή ακόμη χειρότερα να αποτελεί στρατηγική αποτυχία ταιριάσματος προϊόντος με την κατάλληλη αγορά. (Product/Market fit.). Στην πράξη, για να γίνει το παραπάνω ταίριασμα, απαιτούνται διάφορες αναπροσαρμογές στο αρχικό προϊόν/ υπηρεσία που θα παρουσιασθεί.
  • Έλλειψη ενός καλού επιχειρηματικού πλάνου το οποίο, σε κάθε περίπτωση,  επιδέχεται αναπροσαρμογές σ’ όλα τα στάδια ενός startup. Η αρχική απόκτηση ορισμένων πελατών προφανώς δεν εξασφαλίζει και την (αναγκαία) αύξησή τους στο μέλλον. Στην πορεία λειτουργίας του ένα startup οφείλει να βρίσκει κλιμακωτούς τρόπους απόκτησης νέων πελατών, με (ενδεχόμενο) κόστος μικρότερο από τα έσοδα που θα αποφέρουν οι πελάτες τελικά στην επιχείρηση. Σχηματικά ο κανόνας αυτός εκφράζεται ως εξής CAC<LTV (Cost Of Acquiring a Customer < Lifetime Value of a Customer).
  • Μη αποδοτική αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων. Με τον λέξη «πόρους» αναφερόμαστε σε χρήμα, χρόνο, εργασία. Και τα τρία εξαιρετικά σημαντικά για την επιβίωση και την πορεία ενός startup μέσα στον χρόνο.

Τι λένε όμως ορισμένες πραγματικές εταιρείες/ startups για την αποτυχία τους; Στο συγκεκριμένο άρθρο 32 startups «μοιράζονται» λανθασμένες αποφάσεις και πρακτικές. «Τροφή για σκέψη» το παρακάτω γράφημα που προέκυψε μέσα από την συγκεριμένη συσσωρευμένη πληροφορία, συγκεντρώνοντας τους είκοσι σημαντικότερους λόγους αποτυχίας ενός startup.

Καταλήγοντας, η αποτυχία ειδωμένη μέσα από το σωστό πρίσμα, (της απόκτησης  χρήσιμης γνώσης για το μέλλον) μπορεί να αποδειχθεί άκρως εποικοδομητική.   Κατ’ αναλογία πάντα της διάσημης ρήσης του Samuel Beckett: “Try again.  Fail again.  Fail better. (Προσπάθησε ξανά. Απέτυχε ξανά. Απέτυχε Καλύτερα).

Της Ελένης Νάτση

SHARE