4 λόγοι που οι startups νικούν μεγάλες εταιρείες

Είναι γεγονός: οι περισσότερες startups αποτυγχάνουν στον πρώτο ή δεύτερο χρόνο ζωής τους.

Υψηλό ρίσκο, διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον, εσωτερικής φύσεως προβλήματα.

Όσο κι αν φαίνεται όμως παράξενο, οι startups μοιάζουν ουκ ολίγον φορές με μικρούς Δαβίδ: με μια…μικρή πέτρα καταφέρνουν το καίριο/αποφασιστικό χτύπημα σε μεγάλες εταιρείες, με μεγάλες και σύνθετες οργανωτικές δομές. Οι τελευταίες είναι οι Γολιάθ στο πλαίσιο ενός οικονομικού συστήματος, που μοιάζει με κινούμενη άμμο.

Ξεκινάς λοιπόν ένα startup εγχείρημα: Αν ξέρεις πού και πόσο γρήγορα να αφήσεις το ίχνος σου σ’ αυτή την κινούμενη άμμο, τότε ναι μπορείς να γίνεις ο νικηφόρος Δαβίδ.

Ορίστε λοιπόν 5 λόγοι που μπορεί μια startup, με «μυαλό», ικανότητες, κότσια (εντάξει και λίγη τύχη) να έχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι μεγάλων εταιρειών.

1.Έχεις την δυνατότητα να πουλήσεις φθηνότερα  

Είτε προσφέρεις προϊόν είτε υπηρεσία, συνήθως «χτυπάς» μια μεγάλη αγορά. Τα σκήπτρα αυτής της αγοράς τα κρατάνε μεγάλες εταιρείες. Ως  startup και καινούριος παίκτης σ’ αυτή την αγορά, μπορείς να πουλήσεις το προϊόν/υπηρεσία σου σε πολύ χαμηλότερη τιμή απ’ ότι μια μεγάλη εταιρεία, η οποία συνήθως δεν δύναται να το κάνει και έχει συγκεκριμένο απαιτητικό πλάνο για τα έσοδά της. Συνήθως οι startups δεν έχουν μεγάλα κόστη εν τη γενέσει τους, οπότε μπορούν να πουλήσουν σε συγκριτικά χαμηλότερη τιμή και μάλιστα με ευέλικτο τρόπο (αλλάζοντας τις τιμές κατά το δοκούν).

Επιπλέον, αν μια startup έχει βρει κάποιο παράθυρο ευκαιρίας σε μια συγκεκριμένη αγορά και ακόμη καλύτερα την λύση σ’ένα πραγματικό πρόβλημα των πελατών που οι μεγάλες εταιρείες δεν του το λύνουν, πρέπει να εκμεταλλευτεί την ευκαιρία, προσφέροντάς το σε συγκριτικά χαμηλότερη τιμή, ώστε να πάρει το συγκεκριμένο μερίδιο της αγοράς.

2. Μπορείς να νικήσεις τον «πόλεμο» με το να κάνεις την εργασία…χαρά

Μια μεγάλη μερίδα ταλαντούχων ανθρώπων δεν επιθυμεί ακριβώς να δουλέψει για λογαριασμό μιας μεγάλης εταιρείας. Στις μεγάλες εταιρείες πολλοί εργαζόμενοι νιώθουν (και είναι) γρανάζια μιας μεγάλης διαδικασίας στην οποία δεν προσθέτουν (τουλάχιστον άμεσα) το προσωπικό τους στίγμα. Σ΄αυτή την περίπτωση, μπορεί να δεχθούν να εργαστούν για λογαριασμό μιας startup, αν και εφόσον πειστούν ότι αξίζει. Και φυσικά, το να τους προσφέρεις τη δυνατότητα να γίνουν μέτοχοι της εταιρείας σου αποτελεί (δικαιολογημένα) ένα σημαντικό δέλεαρ.

3. Μπορείς και μαθαίνεις γρηγορότερα

Οι μεγάλες εταιρείες δαπανούν χρόνο για την λήψη αποφάσεων. Λόγω της ύπαρξης πολλών ιεραρχικών βαθμίδων, αποφάσεις που αφορούν στην είσοδο ενός καινούριου προϊόντος στην αγορά, στην άνοδο ή όχι των τιμών, μείωση των εξόδων ή στην αναζήτηση μιας καινούριας ευκαιρίας στην αγορά, πρέπει να «περάσουν» από πλείστα επίπεδα.

Επιπλέον, μετά την λήψη  αποφάσεων, οι μεγάλες εταιρείες χρειάζονται και επιπλέον χρόνο να εφαρμόσουν αυτές τις αποφάσεις, με το να λάβουν feedback από την αγορά και να αποφασίσουν αν η αρχική τους στρατηγική  ήταν σωστή ή λανθασμένη.

Η δυνατότητα όμως μιας startup να φτιάξει γρήγορα πρωτότυπα (prototypes), να τα δώσει στους πελάτες λαμβάνοντας το απαραίτητο feedback, και να ανακαλύψει μ’ αυτό τον τρόπο γρήγορα τα τρωτά/δυνατά σημεία προσαρμόζοντας τα πλέον στο καινούριο προϊόν, αποτελεί σημαντικό όπλο απέναντι στους «μεγάλους».

4. Τα ακριβά αρώματα μπαίνουν σε μικρό μπουκάλι – το ίδιο και η…καινοτομία 

Οι περισσότερες μεγάλες εταιρείες αναπτύσσονται παράγοντας νέα προϊόντα τα οποία αποτελούν απλά διαφοροποιήσεις των ήδη υπαρχόντων. Οι αλλαγές όμως στις προτιμήσεις των πελατών, η εμφάνιση νέων τεχνολογιών, αλλαγές στη νομοθεσία και φυσικά η εμφάνιση καινούριων παικτών – ανταγωνιστών στο «παιχνίδι», επιβάλλουν την ανάγκη δημιουργίας απολύτως νέων και καινοτόμων προϊόντων σε νέους πελάτες και ενδεχόμενως σε νέες αγορές. Οι μεγάλες εταιρείες το καταφέρνουν αυτό με δύο τρόπους:

  • Eξαγοράζοντας καινοτόμες startups
  • Αναπτύσσοντας το νέο hot καινοτόμο προϊόν εσωτερικά.

Στην δεύτερη περίπτωση, το μέγεθος των μεγάλων εταιρειών και η κουλτούρα τους αποτελούν ενίοτε τροχοπέδη στην ανάπτυξη και στην εφαρμογή της καινοτομίας στο εσωτερικό τους.

Αντιθέτως, η ευέλικτη δομή και το προσωπικό μεράκι μιας ικανής ομάδας που ξεκινά μια startup, αποτελούν την κατάλληλη συνταγή για ένα πετυχημένο «καινοτομείν».

Πηγή φωτογραφίας: www.steveblank.com

Της Ελένης Νάτση 

SHARE