Τράπεζες: Καταγγελίες της Η ΕΚΠΟΙΖΩ για τον τρόπο ρύθμισης χρεών των δανειοληπτών

Την ανεπαρκή εφαρμογή του κώδικα δεοντολογίας και το καθεστώς αδιαφάνειας των τραπεζών, καταγγέλλει η καταναλωτική οργάνωση ΕΚΠΟΙΖΩ, επικαλούμενη καταγγελίες δανειοληπτών σύμφωνα με τις οποίες οι προτάσεις για διευθέτηση του χρέους τους, που λαμβάνουν από τις τράπεζες, είναι αόριστες, αδιαφανείς, συχνά προσωρινές, μη ρεαλιστικές και βιώσιμες για τον οφειλέτη.
Σύμφωνα με τα παραδείγματα που αναφέρει η Ένωση οι προτάσεις των τραπεζών:
– Δεν αναφέρουν το Συνολικό Επιτόκιο της προτεινόμενης ρύθμισης, π.χ. αναφέρουν επιτόκιο ΒΕΚ+0,60 Εισφορά ν.178 + περιθώριο 3,10% με αποτέλεσμα ο καταναλωτής να αναρωτιέται εύλογα με ποιο επιτόκιο επιβαρύνεται. Στην συγκεκριμένη περίπτωση προφορικά του ανέφεραν ότι περίπου το επιτόκιο είναι 8,60%, καθώς και ότι η μηνιαία δόση του δανείου ανά 3ετία θα προσαυξάνεται με επιπλέον 26,70 ευρώ.
– Σε ορισμένες περιπτώσεις πρότασης ρύθμισης στεγαστικών δανείων, το επιτόκιο αυξάνεται με την αύξηση του περιθωρίου της τράπεζας. – Ζητούν εξασφαλίσεις, όπως την θέση εγγυητή ή την προσημείωση ακινήτου ακόμα και για μικρές οφειλές 5.000 -15.000 ευρώ.
– Σε ορισμένες περιπτώσεις παρατηρείται μεγάλη καθυστέρηση στην αποστολή των απαντητικών επιστολών προς τους δανειολήπτες, η οποία υπερβαίνει την τετράμηνη προθεσμία που ορίζει ο κώδικας.
– Δεν λαμβάνουν υπόψιν τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης (π.χ. για μηνιαίο εισόδημα από σύνταξη 950 ευρώ και με σοβαρά προβλήματα υγείας, καταναλωτικό δάνειο, η τράπεζα ζητά δόση μηνιαία 640 ευρώ).
– Οι τράπεζες δεν επιχειρούν να συνεργαστούν μεταξύ τους, ώστε να επιδιώξουν την εξεύρεση κοινά αποδεκτής λύσης στις περιπτώσεις, που ο καταναλωτής έχει οφειλές σε περισσότερες τράπεζες.
– Οι δανειολήπτες, προκειμένου να μη γίνουν ληξιπρόθεσμες οι δόσεις, αναγκάζονται να υπογράφουν συχνά ασύμφορες ρυθμίσεις προσωρινού χαρακτήρα για 1 – 3 έτη, καταβάλλοντας ένα μικρό ποσό, χωρίς πρώτα να έχουν μελετήσει τους όρους και τις μελλοντικές δεσμεύσεις που αναλαμβάνουν.
– Δεν χορηγείται σχέδιο σύμβασης και ενδεικτικός πίνακα αποπληρωμής, πριν υπογράψει ο καταναλωτής, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να αναγκάζονται να υπογράφουν τις συμβάσεις, σε καθεστώς αδιαφάνειας, χωρίς προηγουμένως να τις έχουν μελετήσει, αλλά και να συμβουλευθούν ενώσεις καταναλωτών ή το δικηγόρο τους. Η άρνηση των τραπεζών να παρέχουν γραπτά τις απαραίτητες πληροφορίες στους καταναλωτές και τους έντυπους όρους της σύμβασης ρύθμισης, πριν από τη σύναψή της, αποτελεί – τονίζει η ΕΚΠΟΙΖΩ – ευθεία παράβαση του Κώδικα Δεοντολογίας.
Η Ένωση ζητά την παρέμβασή της Τράπεζας της Ελλάδος, καθώς και των συναρμόδιων υπηρεσιών, ώστε να αποκατασταθεί η διαφάνεια και να εφαρμοστεί ο κώδικας δεοντολογίας. Επίσης, καλεί τους καταναλωτές να μην αποδέχονται προτάσεις, οι οποίες δεν είναι σαφείς και δεν πληρούν τις προϋποθέσεις του κώδικα δεοντολογίας και να ζητούν το σχέδιο της σύμβασης και ενδεικτικό πίνακα μηνιαίων δόσεων, ώστε να συμβουλεύονται τις ενώσεις καταναλωτών.
ΑΠΕ/ ΜΠΕ

Shortlink:

X Αν θέλετε κάντε Like στη σελίδα μας στο Facebook