Σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση έθεσαν ο Υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, κ. Γεώργιος Σταθάκης και η Υφυπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού αρμόδια για τα θέματα Βιομηχανίας, κα. Θεοδώρα Τζάκρη το σχέδιο νόμου «Νέο θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας και άλλες διατάξεις».
Το σχέδιο νόμου για αδειοδότηση επιχειρήσεων
Το νομοσχέδιαο, σύμφωνα με το υπουργείο, έχει ως στόχο τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος μέσω της ορθολογικής μεταρρύθμισης του συστήματος αδειοδότησης των επιχειρήσεων και την απλοποίηση των διαδικασιών άσκησης των οικονομικών δραστηριοτήτων.
Ο νόμος θα αποτελέσει τον οδηγό αδειοδότησης όλων των οικονομικών δραστηριoτήτων, ενώ στο πεδίο εφαρμογής αυτού καταρχήν υπάγονται οι μεταποιητικές και συναφείς δραστηριότητες τροφίμων και ποτών, τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος και οι δραστηριότητες που αφορούν στη λειτουργία των τουριστικών καταλυμάτων.
Συγκεκριμένα:
ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΠΟΤΩΝ |
|
ΠΡΙΝ |
ΜΕΤΑ |
Αδειοδότηση | |
Άδεια Λειτουργίας |
|
Οριζόντια Δικαιολογητικά | |
Βεβαίωση Καταλληλότητας, Σύμφωνη Γνώμη Καταλληλότητας |
|
Άδεια ίδρυσης και Άδεια λειτουργίας από την κτηνιατρική αρχή |
|
Έλεγχοι | |
Διενέργεια εκ των προτέρων ελέγχων ως προϋπόθεση για την έναρξη λειτουργίας | Οι έλεγχοι διενεργούνται εκ των υστέρων, βάσει αξιολόγησης κινδύνου. Εξαίρεση αποτελούν τα τρόφιμα ζωικής προέλευσης και η παραγωγή και η εμφιάλωση νερού. |
Καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος
Ως προς την προέγκριση, αυτή αντικαθίσταται με βεβαίωση της Υπηρεσίας Δόμησης, η οποία θα βεβαιώνει τη δυνατότητα ίδρυσης της επιχείρησης στη συγκεκριμένη τοποθεσία. Στη συνέχεια, ο ενδιαφερόμενος θα μπορεί να προβεί άμεσα στη γνωστοποίηση της έναρξης λειτουργίας του καταστήματός του, χωρίς να απαιτείται εκ των προτέρων άδεια λειτουργίας και εκ των προτέρων έλεγχοι. Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά απλοποιούνται σημαντικά και τηρούνται στο φάκελο της επιχείρησης, διαθέσιμα σε κάθε αρχή κατά τη διάρκεια του ελέγχου.
ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ (ΚΥΕ) |
|
ΠΡΙΝ |
ΜΕΤΑ |
Προέγκριση | |
|
Βεβαίωση Υπηρεσίας Δόμησης |
Άδεια Λειτουργίας | |
|
|
Απαιτούμενος Χρόνος Έναρξης Λειτουργίας | |
Χρόνος για τη χορήγηση άδειας και έναρξη λειτουργίας: Τουλάχιστον 30 ημέρες | Χρόνος για τη γνωστοποίηση και έναρξη λειτουργίας: 0 ημέρες |
Έλεγχοι | |
Προηγούμενος έλεγχος των αρχών πριν την έναρξη λειτουργίας για να γνωμοδοτήσουν για τη χορήγηση της άδειας λειτουργίας | Οι έλεγχοι μετατίθενται μετά την έναρξη λειτουργίας, σε πραγματικό χρόνο λειτουργίας
|
Σημαντική επίσης ωφέλεια υπολογίζεται να προκύψει και από την απλούστευση της διαδικασίας αδειοδότησης των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος -καφέ, εστιατόρια, μπαρ και κομμωτήρια- που λειτουργούν εντός των τουριστικών εγκαταστάσεων τα οποία θα ακολουθήσουν τη διαδικασία γνωστοποίησης.
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ |
|
ΠΡΙΝ |
ΜΕΤΑ |
Ειδικό Σήμα Λειτουργίας (ΕΣΛ) | |
Χορήγηση ΕΣΛ εντός 50 ημερών |
|
Δικαιολογητικά Χορήγησης ΕΣΛ | |
|
|
Πιστοποιητικό Πυρασφάλειας εκδίδεται για καταλύματα δυναμικότητας είκοσι (20) κλινών και άνω | Πιστοποιητικό Πυρασφάλειας εκδίδεται πλέον για καταλύματα δυναμικότητας πενήντα μίας (51) κλινών και άνω |
Κολυμβητικές Δεξαμενές | |
Άδεια Λειτουργίας Κολυμβητικών Δεξαμενών |
|
ΚΥΕ (εντός τουριστικών καταλυμάτων) | |
Προέγκριση | Εναρμόνιση με τη διαδικασία λειτουργίας των υπόλοιπων ΚΥΕ |
Άδεια Λειτουργίας | |
Έλεγχοι | |
Διενέργεια εκ των προτέρων ελέγχων ως προϋπόθεση για την έναρξη λειτουργίας | Οι έλεγχοι διενεργούνται εκ των υστέρων, σε πραγματικό χρόνο λειτουργίας, βάσει αξιολόγησης κινδύνου. |
Η ανάλυση ρίσκου
Στην προτεινόμενη νομοθετική αλλαγή γίνεται ανάλυση ρίσκου με βάση το είδος της οικονομικής δραστηριότητας και αυτές ταξινομούνται με τη χρήση Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας – ΚΑΔ. Με τον τρόπο αυτό, η διοίκηση αποκτά ενιαίο τρόπο αντιμετώπισης και αναγνώρισης των δραστηριοτήτων, αποκλείοντας περιπτώσεις ασυνεννοησίας μεταξύ των υπηρεσιών, εξασφαλίζοντας, παράλληλα, πρόσθετους μηχανισμούς εντοπισμού της μη συμμόρφωσης, ενώ ταυτόχρονα ενισχύεται και το αίσθημα ασφάλειας του διοικούμενου έναντι της Διοίκησης.
Το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο που προετοίμασε η κυρία Τζάκρη βασίζεται πλέον στο τρίπτυχο: ελεύθερη άσκηση οικονομικής δραστηριότητας, γνωστοποίηση και έγκριση, επί τη βάσει εκτίμησης κινδύνου για την υγεία και την ασφάλεια των καταναλωτών και των εργαζομένων, καθώς και για το φυσικό και πολιτισμικό περιβάλλον.
Οι δραστηριότητες κατατάσσονται στη βάση αυτών των κριτηρίων και διακρίνονται σε δραστηριότητες χαμηλού ρίσκου, οι οποίες απαλλάσσονται από την ανάγκη εκ των προτέρων ελέγχου, δραστηριότητες μεσαίου ρίσκου, οι οποίες υπόκεινται στο καθεστώς γνωστοποίησης χωρίς εκ των προτέρων έλεγχο, και τέλος, δραστηριότητες υψηλού κινδύνου που χρειάζονται εκ των προτέρων έγκριση.
Επίσης, βασικό εργαλείο στο νέο σύστημα αδειοδότησης αποτελεί το «Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Αδειοδότησης και Ελέγχων» (ΟΠΣ-ΑΔΕ), υπό την εποπτεία της γενικής γραμματείας Βιομηχανίας του υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού.
Το πληροφοριακό σύστημα θα υποστηρίζει όλη τη διαδικασία αδειοδότησης, καθώς και τον προγραμματισμό και την υλοποίηση της διαδικασίας ελέγχων, βάσει κριτηρίων διαχείρισης κινδύνων δημοσίου συμφέροντος.
Το σύστημα θα δημιουργήσει, επίσης, ένα ολοκληρωμένο μητρώο, στο οποίο θα συγκεντρώνονται πληροφορίες για κάθε επιχείρηση, ενώ προβλέπεται και η διαλειτουργικότητα του ΟΠΣ-ΑΔΕ και η ηλεκτρονική ανταλλαγή δεδομένων με άλλες υφιστάμενες βάσεις δεδομένων.
Οι κυρώσεις
Οπως αναφέρει το νομοσχέδιο, η παράλειψη γνωστοποίησης πριν την έναρξη λειτουργίας της οικονομικής δραστηριότητας, η παράλειψη μεταβολής γνωστοποιηθέντων στοιχείων ή η παροχή αναληθών στοιχείων στην γνωστοποίηση ή τη μεταβολή επισύρει διοικητικό πρόστιμο από €100 έως €20.000 ευρώ λαμβανομένων υπόψη των παρακάτω κριτηρίων:
α) Εάν η παράλειψη αφορά στην αρχική γνωστοποίηση ή στη μεταβολή των γνωστοποιηθέντων στοιχείων.
β) Σε περίπτωση παράλειψης μεταβολής γνωστοποιηθέντων στοιχείων ή σε περίπτωση γνωστοποίησης αναληθών στοιχείων, εάν η παράβαση αφορά σε ένα ή περισσότερα στοιχεία και ο βαθμός σπουδαιότητας αυτών
γ) Το μέγεθος της οικονομικής δραστηριότητας
δ) Η διάρκεια της παράβασης και η τυχόν επανάληψή της
ε) Εάν η παράβαση περί γνωστοποίησης αποτελεί τυπική παράβαση ή συνοδεύεται και από παράβαση των διατάξεων της κείμενης νομοθεσίας περί λειτουργίας της οικονομικής δραστηριότητας.
στ) Εάν από την άσκηση της δραστηριότητας τέθηκε σε διακινδύνευση ή προκλήθηκε βλάβη στο δημόσιο συμφέρον.
ζ) Η τυχόν άμεση συνεργασία ή ανταπόκριση του οικονομικού φορέα να συμμορφωθεί.
Τα ελεγκτικά όργανα, εάν κρίνουν ότι η παράβαση με βάση τα ανωτέρω κριτήρια είναι ήσσονος σημασίας, δύνανται αντί της επιβολής προστίμου να προβούν σε σύσταση.