«Ψαλίδι» 8,6% στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας το 2011

Μειωμένο κατά 8,6% στα 14,51 δισ. δολάρια, το 2011, έναντι 15,88 δισ. δολαρίων το 2010, ήταν το συνολικό ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο των ελληνικών τραπεζών, ενώ για το 2012 εκτιμάται ότι η στάση τους θα συνεχίσει να είναι ασαφής ως προς το επίπεδο χρηματοδότησης των ναυτιλιακών εταιρειών, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα της Petrofin Bank Research. Η Εμπορική Τράπεζα διαθέτει το μεγαλύτερο ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο με 2,7 δισ. δολ. και ακολουθούν η Εθνική Τράπεζα με 2,566 δισ. δολ, η Marfin με 2,403 δισ. δολ, η Alpha Bank με 2,050 δισ. δολ, η Τράπεζα Πειραιώς με 1,950 δισ. δολ, η Eurobank με 1,265 δισ. δολ., η FBB με 613 εκατ. δολ. η Aegean Baltic με 362 εκατ. δολ., η Τράπεζα Κύπρου με 332 εκατ. δολ., η Proton Bank με 159 εκατ. δολ., η Τbank με 69 εκατ. δολ. και η ΑΤΕ με 46 εκατ. δολ. Οι δέκα κορυφαίες ελληνικές τράπεζες είχαν το 59,29% του ελληνικού ναυτιλιακού χαρτοφυλακίου το 2011, έναντι 63,10% το 2010.

Από τις ξένες τράπεζες η Royal Bank of Scotland βρίσκεται στην κορυφή της χρηματοδότησης με 11,45 δισ. δολ, ενώ οι γερμανικές τράπεζες το 2011 συμμετείχαν στη χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας κατά 26,17% έναντι 26,95% το 2010. Επίσης, οι καλύτεροι «παίκτες» για το 2011 ήταν οι τράπεζες ΑΒΝ AMRO και η ING με αυξημένη χρηματοδότηση κατά 22,8% και 19,9% αντιστοίχως.

Η χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας της Petrofin Bank Research επηρεάστηκε αρνητικά από έξι παραμέτρους: 1)Την αδύναμη ναυτιλιακή αγορά σε πολλούς τομείς. 2) Τη μείωση των εσόδων από τη διαχείριση των πλοίων, αλλά και τη μείωση της αξίας τους. 3) Τις απαισιόδοξες προβλέψεις για τους περισσότερους ναυτιλιακούς τομείς, εξαιτίας της υπερπροσφοράς χωρητικότητας. 4) Τις αναδιαρθρώσεις ή και τις αθετήσεις δανείων. 5) Την οικονομική κρίση στην Ελλάδα και την ανασφάλεια σχετικά με τη σταθερότητα του επιχειρηματικού περιβάλλοντος στη χώρα. 6) Στην ανακοίνωση εκ μέρους ορισμένων τραπεζών ότι σχεδιάζουν να αποχωρήσουν από τη χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλιακής βιομηχανίας. Να σημειωθεί ότι σημαντικά προβλήματα στη χρηματοδότησή του από τις τράπεζες αντιμετωπίζει ο κλάδος της ακτοπλοΐας, ο οποίος τα τρία τελευταία έτη κατέγραψε ζημίες που αγγίζουν το ένα δισ. ευρώ. Ειδικότερα για τις εισηγμένες, Μινωικές Γραμμές, ΑΝΕΚ, ΝΕΛ και Ομιλο Attica οι συνολικές ζημίες για το 2011 ήταν 210 εκατ. ευρώ, για το 2010 ήταν 345 εκατ. ευρώ και για το 2009 οι ζημίες άγγιξαν τα 215 εκατ. ευρώ. Επίσης, οι τράπεζες δεν δέχονται πλέον ως εγγύηση για τη χορήγηση ρευστότητας στις ακτοπλοϊκές εταιρείες τις συμβάσεις εκτέλεσης δρομολογίων δημόσιου συμφέροντος με αποτέλεσμα αρκετές, μικρές, εταιρείες να αντιμετωπίζουν το ενδεχόμενο χρεοκοπίας!

Του Νικου Μπαρδουνια

SHARE