Χρυσά deals στη Βραζιλία για τους Έλληνες εφοπλιστές

Σε εξέλιξη βρίσκεται μεγάλη στροφή των Ελλήνων εφοπλιστών που δραστηριοποιούνται στην πετρελαϊκή βιομηχανία προς τις αγορές της Βραζιλίας, καθώς η ραγδαία αναπτυσσόμενη οικονομία αναδεικνύεται σε σοβαρότατο ναυλωτή ελληνικού τονάζ.

Τα κοιτάσματα πετρελαίου που διαθέτει αλλά οι ανάγκες της για ανάπτυξη νέων, όπως και η μεταφορά του αργού που παράγει, δίνουν ήδη δουλειά στα πλοία και τις πλατφόρμες εξόρυξης πετρελαίου μεγάλων ελληνικών ναυτιλιακών.

Καλύπτεται έτσι σε μεγάλο βαθμό η πίεση που δέχονται οι τιμές τελευταία από τους κινέζους ναυλωτές αλλά, ακόμα περισσότερο δημιουργείται μια ολοένα και μεγαλύτερη αγορά. Αγγελόπουλος, Τσάκος, Οικονόμου, Μαρινάκης και Φράγκου καρπώνονται ήδη τις σχέσεις που χτίζουν με τον λατινοαμερικανικό γίγαντα.

Θ. Αγγελόπουλος

Τελευταίο deal η τριετής εκμίσθωση από την κρατική εταιρεία πετρελαίου Petróleo Brasileiro S.A. (Petrobras) έναντι 531 εκατομμυρίων δολαρίων του πλοίου υπεράκτιων γεωτρήσεων του Θόδωρου Αγγελόπουλου Deep Sea Metro II που παραδόθηκε την προηγούμενη εβδομάδα από τα ναυπηγεία της Hyundai Heavy Industries. Το Deep Sea Metro II είναι ένα από τα δύο τέτοια πλοία που ελέγχει η Deep Sea Metro, κοινοπραξία της Metrostar του Αγγελόπουλου (60%) με την νορβηγική Odfjell Drilling (40%).

Γ. Οικονόμου

Πέντε μήνες νωρίτερα η Ocean Rig του Γιώργου Οικονόμου είχε επίσης κλείσει τριετή ναυλοσύμφωνα με την Petrobras για τα νεότευκτα drill ships της Ocean Rig Corcovado και Ocean Rig Mykonos, τα οποία υπολογίζεται ότι θα αποφέρουν έσοδα συνολικής αξίας 1,1 δισ. δολ.

Τα πλοία-τρυπάνια όμως αποτελούν μόνον έναν από τους τομείς που δίνουν δουλειές στις ελληνικές ναυτιλιακές.

Ν. Τσάκος

Η μεταφορά αργού αλλά και διυλισμένων πετρελαιοειδών είναι ένας ακόμα τομέας. Πριν λίγες ημέρες η Tsakos Energy Navigation συμφερόντων του Νίκου Τσάκου ανανέωσε ναυλοσύμφωνο και μάλιστα με υψηλότερο ναύλο από ότι πριν, για δεξαμενόπλοιό της για τα επόμενα τρία χρόνια.

Ευ. Μαρινάκης

Χρονομισθώσεις σε υψηλότερες τιμές από τις προηγούμενες έχει πετύχει με την βραζιλιάνικη πετρελαϊκή-γίγαντα Petrobras και η Capital Product Partners συμφερόντων του Ευάγγελου Μαρινάκη. Η Capital έχει έναν ακόμη τάνκερ ναυλωμένο από την Petrobras ενώ σημαντικό μέρος του στόλου του δουλεύει και για την Pemex την μεξικάνικη εταιρεία πετρελαίου, και τη BP.

Αγγ. Φράγκου

Δουλείες στη Βραζιλία κλείνουν και με συνδυασμό συμφωνιών ναυπήγησης και ναυλοσύμφωνου. Η Αγγελική Φράγκου με όχημα την νοτιοαμερικανική θυγατρική της Navios, Navios Logistics, έχει υπογράψει ναυπηγικό πρόγραμμα σε βραζιλιάνικες γιάρδες με αντάλλαγμα ναυλομισθώσεις με την Petrobras.

Η συνδεδεμένη με την Navios, Hidrovia South American Logistics θα υψώσει την βραζιλιάνικη σημαία σε έξι δεξαμενόπλοια panamax μεταφοράς διυλισμένων πετρελαιοειδών (products tankers) που θα εξυπηρετούν για 15 χρόνια την Petrobras. Το deal αποτελεί καρπό της πολιτικής της Βραζιλίας για να ενισχύσει την ναυπηγική της βιομηχανία.

Ναυπηγήσεις

Η Βραζιλία έχει επίσης ξεκινήσει δημόσιο διαγωνισμό για την κατασκευή 21 πλωτών πλατφορμών υπεράκτιων γεωτρήσεων πετρελαίου σε βραζιλιάνικα ναυπηγεία. Θέλει έτσι να πάρει μερίδιο από την διεθνή ναυπηγική αγορά στην οποία, ειδικά στον κλάδο αυτό, δεσπόζει η Νότιος Κορέα. Η Βραζιλία στοχεύει να τριπλασιάσει την παραγωγή αργού πετρελαίου και φυσικού αερίου μέχρι το 2020. Μπορεί έτσι να προσφέρει κερδοφόρα συμβόλαια για όσους επιλέξουν να χτίσουν εκεί πλοία (και όχι μόνον) αφού δεν μπορεί, τουλάχιστον ακόμα, να προσελκύσει επενδυτικό ενδιαφέρον με χρηματοδοτήσεις τραπεζών της όπως κάνει το Πεκίνο.

Bukers

Ως μεγάλος όμως εξαγωγέας πρώτων υλών, όπως σιδηρομεταλλεύματος, προς την Κίνα χρησιμοποιεί και μέρος του παγκοσμίου στόλου πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου (bulkers). Εδώ όμως κυριαρχεί η μεταλλευτική Vale με τον ιδιόκτητο στόλο της και τα ποντοπόρα φορτηγά-γίγαντες που κατασκευάζει τα οποία έχουν ήδη προκαλέσει αναταράξεις στις αγορές. Η μεταλλευτική ετοιμάζεται πάντως να επενδύσει 12 δισ. δολ. σε νέα projects το 2012 ανοίγοντας νέες αγορές για τις θαλάσσιες μεταφορές.

Ο λατινο-αμερικανικός γίγαντας αναδεικνύεται έτσι σε «νούμερο ένα» αγορά παρά την ήδη μεγάλη του εμπλοκή στις ναυλαγορές. Το χτίσιμο καλών σχέσεων με τους βασικούς παίκτες, όπως η Petrobras και η Vale, αποτελεί πλέον κεντρικό στρατηγικό στόχο για την ελληνική ναυτιλία.

SHARE