Πανελλαδικές εξετάσεις 2017: Πρεμιέρα για τα ΕΠΑΛ με Νεοελληνική Γλώσσα – Θέματα και απαντήσεις

epistimonika_pedia_2015-2016

 

Με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και το θέμα της έκθεσης άρχισαν σήμερα οι πανελλήνιες 2017 και για τους υποψήφιους των ΕΠΑΛ. Το θέμα της έκθεσης που έπεσε για τους υποψηφίους των ΕΠΑΛ.

104.965 υποψήφιοι  θα διεκδικήσουν μία από τις 70.726 θέσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Τα επαγγελματικά λύκεια (ΕΠΑΛ) θα κάνουν φέτος το «ποδαρικό» στις πανελλαδικές εξετάσεις, με τους υποψηφίους από τα ημερήσια και εσπερινά ΕΠΑΛ να εξετάζονται, στο μάθημα της Ελληνικής Γλώσσας

AdTech Ad

Στις 7 Ιουνίου, οι υποψήφιοι των ΓΕΛ θα εξεταστούν στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας για τις πανελλήνιες 2017. Οι επόμενες τρεις ημέρες εξετάσεων (9-14/6) θα αφορούν σε μαθήματα προσανατολισμού και οι δύο τελευταίες, το μάθημα της Βιολογίας (16/6 και Γενικής Παιδείας και Προσανατολισμού) και τα Μαθηματικά και την Ιστορία Γενικής Παιδείας (19/6). Εξάλλου, οι υποψήφιοι των ΕΠΑΛ, στις 6 Ιουνίου θα ξεκινήσουν επίσης με την εξέταση στο μάθημα της Ελληνικής Γλώσσας.

Στις 8 Ιουνίου θα εξεταστούν στα Μαθηματικά και στο διάστημα 10-21/6 θα εξεταστούν στα μαθήματα ειδικότητας. Για τα ειδικά μαθήματα, οι εξετάσεις ξεκινούν στις 22 Ιουνίου, με τα Αγγλικά, ακολουθούν Αρμονία (23/6), έλεγχος μουσικών ακουστικών ικανοτήτων και Ισπανικά (24/6), ελεύθερο (26/6) και γραμμικό σχέδιο (27/6). Στη συνέχεια, εξετάζονται τα Γερμανικά (28/6), τα Γαλλικά (29/6) και, τέλος, τα Ιταλικά (30/6).

ΟΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΕΔΩ μόλις ανακοινωθούν από τον ΟΕΦΕ

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ HMEΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ

ΤΡΙΤΗ 6 ΙΟΥΝΙΟΥ 2017

ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ (ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ)

ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΤΕΣΣΕΡΙΣ (4)

ΚΕΙΜΕΝΟ

ΠΑΡΑΙΝΕΣΕΙΣ ΕΝΟΣ ΠΑΤΕΡΑ ΤΟΥ ΚΑΙΡΟΥ ΜΑΣ

Αγαπημένο μου παιδί,

Ξαφνικά ψήλωσες, ωρίμασες. Παρατήρησες, άραγε, κι εσύ ότι η σχέση μας άλλαξε τον τελευταίο καιρό; Τώρα, μου φαίνεται πως δεν έχεις πια το ίδιο κέφι να βρεθούμε μόνοι οι δυο μας και να τα πούμε με τις ώρες. Ίσως δεν το καλοσκέφτηκες ακόμα, αλλά νομίζω πως, όταν δοθεί μια τέτοια ευκαιρία, τείνεις συχνά να βρεις μια πρόφαση για να την αποφύγεις. Το ύφος σου απέναντί μου έγινε, καθαρά και ξάστερα, κριτικό. Γυρεύεις τα όριά μου και, φυσικά, αρχίζεις να τα ξεχωρίζεις. Με κρίνεις, με συγκρίνεις, με τοποθετείς σιγά-σιγά στη θέση που μου ταιριάζει. Ανακάλυψες κάτι που δεν το είχες φανταστεί· ότι υπάρχουν άνθρωποι καλύτεροι, σοφότεροι, σπουδαιότεροι από μένα. Συζητάς ζωηρά τις γνώμες μου· συχνά τις αντικρούεις. Αμφισβητείς τις πληροφορίες που σου δίνω. Ώρες-ώρες θα έλεγα πως σου αρέσει να προσδίδεις στη συζήτησή μας τον τόνο μιας αντιδικίας των γενεών. Λες «εμείς» κι «εσείς» σαν να πρόκειται για δυο κόσμους ριζικά διαφορετικούς, ανάμεσα στους οποίους δεν είναι πιθανό να υπάρχει συνέχεια και βαθύτερη συνεννόηση ή σύμπτωση στις ιδέες και τα γούστα.

Παρατηρώ ακόμα – αυτό συνηθέστατα – ότι ορισμένες κοινότοπες, ανώδυνες συμβουλές μου – να, σα να πούμε «Κάνει ψύχρα, πάρε το πανωφόρι σου» ή «Μην πίνεις νερό ιδρωμένος» – σ’ ερεθίζουν   απροσδόκητα,   σου   προκαλούν   εκδηλώσεις φανερής ανυπομονησίας και δυσαρέσκειας. Μα ξέρω και κάτι άλλο που μου το έχεις ομολογήσει. Έχεις ανάγκη στη ζωή σου από μια αξία ανώτερη από τις άλλες, μια αξία-γνώμονα, μια αξία-πυξίδα, στην οποία να αναφέρεται κάθε σου εκδήλωση, απόφαση, κρίση, πράξη. Η αξία αυτή, η πιο ωραία σου λέξη, σου προτείνω να είναι η γνησιότητα.

Να είσαι γνήσιος, αληθινός, ακέραιος, σε ό,τι αισθάνεσαι, λες και πράττεις, στον έρωτα, στη φιλία, στην κοινωνική σου δράση – απέναντι σε φίλους κι εχθρούς και, πρώτα-πρώτα, απέναντι στον εαυτό σου. Να σέβεσαι τον άλλον, να προσπαθείς να τον καταλάβεις· να τον βοηθάς, αν αυτό περνά από το χέρι σου. Συχνά, η ζωή μας έχει ν’ αντιμετωπίσει δύσκολα διλήμματα που, μονάχα με πολλή αμοιβαία κατανόηση και βοήθεια, μπορούμε να τα λύσουμε και να τα ξεπεράσουμε. Να μην απαρνιέσαι τα δικαιώματά σου στη ζωή, μα να μην ξεχνάς και τα δικαιώματα του άλλου που βρέθηκε μαζί σου.

Τα ίδια θα σου έλεγα και για την εργασία σου. Να είσαι ειλικρινής και ευθύς σε κάθε δουλειά που θα αναλάβεις· να την τιμάς πρώτα-πρώτα εσύ ο ίδιος· να πασχίζεις να την κάνεις σωστά και όσο μπορείς καλύτερα, με φροντίδα και με μεράκι. Να είσαι αυτό που είσαι· τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο. Άκουσέ με· ένας άξιος μαραγκός που κατέχει καλά τη δουλειά του και πιστεύει σ’ αυτήν είναι πολύ πιο ολοκληρωμένος και αξιοσέβαστος άνθρωπος από έναν κακό επιστήμονα.

Παρασύρθηκα όμως από τα λόγια μου και μου φαίνεται πως ξανάρχισα να συμβουλεύω. Σου τό ‘πα και πριν· δε ζητώ να σου επιβάλω έτοιμες απόψεις για τον κόσμο, αλλά μονάχα να σε βοηθήσω να ξεκινήσεις. Ύστερα, τράβα το δρόμο σου και σβήσε με, σιγά-σιγά, από τους λογισμούς σου, καθώς το θέλει η ζωή.

Απόσπασμα από το βιβλίο του Γιώργου Θεοτοκά, ΣΤΟΧΑΣΜΟΙ ΚΑΙ ΘΕΣΕΙΣ, τ. Κ, 1950-1966, εκδόσεις Εστία (διασκευή).

ΘΕΜΑΤΑ

Α. Να γράψετε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειμένου χωρίς δικά σας σχόλια (90 -110 λέξεις).

Μονάδες 25

Ενδεικτική απάντηση

Το κείμενο αναφέρεται στη συμπεριφορά τω/ νέω/ (θέμα του κει μένου) . Αρχικά, σημειώνεται η άσκηση κριτικής ενός νέου τροςτον γονέα του και οι διαφωνίες με αυτόν. (1η) Στη συνέχεια, τονίζεται ότι ονέοςαντιδράαρνητικάτροςτιςτοραινέσεις του γονέα του και η ανάγκη για να χαρακτηρίζεται ο νέος ατό αυθεντικότητα (2η) στη συμπεριφορά του , η οποία συνδέεται με την ειλικρίνεια και τον σεβασμό προς τον εαυτό του και τους συνανθρώπους του. (3η) Ακόμα, επσημαίνεται η ανάγκη να χαρακτηρίζεται η επαγγελματική πορεία του νέου από τις αξίες αυτές και την υπευθυνότητα. (4η) Τέλος, προτείνεται να ανεξαρτητοποιηθεί ο νέος αττό τον γονέα του. (5η)

Β1. Να αναπτύξετε σε μία παράγραφο 60-7 0 λέξεων το νόημα της παρακάτω περιόδου: «ένας άξιος μαραγκός που κατέχει καλά τη δουλειά του και πιστεύει σ’ αυτήν είναι πολύ πιο ολοκληρωμένος και αξιοσέβαστος άνθρωπος από έναν κακό επιστήμονα.»

Μονάδες 10

Ενδεικτική απάντηση

Ένας τεχνίτης που επ δεικνύει επαγγελματική ευσυνειδησία αλλά και αγαπά το αντικείμενο της εργασίας του θα πρέπει να χαίρει πολύ μεγαλύτερης εκτίμησης από έναν επιστήμονα , ο οποίος όμως δεν επιδεικνύει την αντίστοιχη ζέση στη μελέτη του γνωστικού του πεδίου . Αυτό ισχύει, γιατί ο ευσυνείδητος χειρωνάκτης συμβάλλει στην ευημερία του κοινωνικού συνόλου ενώ ο επ στήμονας που αδαφορεί, δεν ανταποδίδει την εκτίμηση που απολαμβάνει από το κοινωνικό σώμα.

Β2. α) Στη δεύτερη παράγραφο («Παρατηρώ ακόμα … να είναι η γνησιότητα.») υπάρχει ανάπτυξη με παραδείγματα. Να εντοπίσετε τα παραδείγματα και να τα μεταφέρετε στο τετράδιό σας.

(Μον. 4)

Ενδεικτική απάντηση

Η β’ παράγραφος του κειμένου αναπτύσσεται με τη μέθοδο των παραδειγμάτων. Πιο συγκεκριμένα, τα παραδείγματα που εντοπιζονται είναι τα εξής: «Κάνει ψύχρα . . . σου», «Μην… ιδρωμένος».

β) Να εντοπίσετε και να καταγράψετε στο τετράδιό σας τρεις διαρθρωτικές λέξεις της τελευταίας παραγράφου («Παρασύρθηκα όμως . το θέλει η ζωή.»).

(Μον. 3)

Μονάδες 7

Β3. α) Να γράψετε ένα συνώνυμο για καθεμία από τις παρακάτω λέξεις: αρχίζεις, σπουδαιότεροι, ιδέες, ωραία, μαραγκός.

(Μον. 5)

Ενδεικτική απάντηση

αρχίζεις ξεκινάς

σπουδαιότεροι: σημαντικότεροι

ιδέες: αντιλήψεις,

απόψεις ωραία: όμορφη

μαραγκός: ξυλουργός

β) Να γράψετε ένα αντώνυμο για καθεμία από τις παρακάτω λέξεις: συχνά, καλύτεροι, ανώτερη, απαρνιέσαι, άξιος.

(Μον. 5)

Μονάδες 10

Β4. α) Ο συγγραφέας επιλέγει τη χρήση του β’ ενικού προσώπου. Να αιτιολογήσετε αυτή την επιλογή του.

(Μον. 4)

Ενδεικτική απάντηση

0 συγγραφέας επιλέγει τη χρήση β’ ενικού προσώπου επειδή θέλει να απευθυνθεί με παραινέσεις στον νέο (στην πράγματικότητα σε όλους τους νέους.). Προσδίδει στο ύφος του κειμένου ζωντάνια, παραστατικότητα, δραματικότητα, αμεσότητα, διαλογικό ύφος.

β) Να μεταφέρετε από το κείμενο στο τετράδιό σας δύο φράσεις με ποιητική χρήση της γλώσσας.

(Μον. 4) Μονάδες 8

Γ. Σε ένα άρθρο 450-500 λέξεων που θα δημοσιευθεί στο περιοδικό του σχολείου σας να αναφερθείτε: α) σε θέματα που προκαλούν συγκρούσεις μεταξύ εφήβων και ενηλίκων στο οικογενειακό περιβάλλον και β) στους τρόπους με τους οποίους θα μπορούσαν να ξεπεραστούν οι εντάσεις.

Μονάδες 40

ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟΥΣ

  1. Στο τετράδιονα γράψετε μόνον τα προκαταρκτικά (ημερομηνία, εξεταζόμενο μάθημα). Να μην αντιγράψετε τα θέματα στο τετράδιο.
  2. Να γράψετε το ονοματεπώνυμό σας στο πάνω μέρος των φωτοαντιγράφων, αμέσως μόλις σας παραδοθούν. Δεν επιτρέπεται να γράψετε καμιά άλλη σημείωση. Κατά την αποχώρησή σας να παραδώσετε μαζί με το τετράδιο και τα φωτοαντίγραφα.
  3. Να απαντήσετε στο τετράδιό σας σε όλα τα θέματα, μόνον με μπλε ή μόνον με μαύρο στυλό ανεξίτηλης μελάνης.
  4. Κάθε τεκμηριωμένη απάντηση είναι αποδεκτή.
  5. Λιάρκεια εξέτασης: τρεις (3) ώρες μετά τη διανομή των φωτοαντιγράφων.
  6. Ώρα δυνατής αποχώρησης: 00 π.μ.

 

ΝΩΡΙΤΕΡΑ

Ξεκινά από σήμερα, Τρίτη 6 Ιουνίου, η «δοκιμασία» των πανελλαδικών εξετάσεων για 104.965 υποψηφίους, που θα διεκδικήσουν μία από τις 70.726 θέσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Τα επαγγελματικά λύκεια (ΕΠΑΛ) θα κάνουν φέτος το «ποδαρικό» στις πανελλαδικές εξετάσεις, με τους υποψηφίους από τα ημερήσια και εσπερινά ΕΠΑΛ να εξετάζονται, στο μάθημα της Ελληνικής Γλώσσας.

Την επόμενη ημέρα, Τετάρτη 7 Ιουνίου, τη σκυτάλη παίρνουν οι υποψήφιοι των ΓΕΛ, που θα εξεταστούν επίσης στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας.

Πάντως, τα μαθήματα προσανατολισμού και οι επιδόσεις των υποψηφίων σε αυτά θα είναι εκείνα που θα καθορίσουν σε μεγάλο βαθμό τις βάσεις. Έτσι, ιδιαίτερο βάρος αναμένεται να δοθεί στη Βιολογία από τους υποψήφιους που ενδιαφέρονται για τις ιατρικές σχολές, στην Ιστορία, για τους υποψηφίους των Ανθρωπιστικών Σπουδών και τα Μαθηματικά και η Φυσική, για τους υποψηφίους που έχουν επιλέξει τον προσανατολισμό των Θετικών Σπουδών και εκείνον της Οικονομίας και Πληροφορικής.

Γενικά, η ώρα έναρξης των εξετάσεων έχει οριστεί στις 08:30 και οι υποψήφιοι θα πρέπει να προσέρχονται στις αίθουσες εξέτασης μέχρι τις 08:00.
Η διάρκεια εξέτασης κάθε μαθήματος είναι τρεις ώρες. Όσον αφορά στα ΕΠΑΛ, για το μάθημα ειδικότητας: Αρχιτεκτονικό Σχέδιο, η διάρκεια εξέτασης είναι τέσσερις ώρες.

Όσον αφορά στην εξέταση των ειδικών μαθημάτων, οι υποψήφιοι πρέπει να προσέρχονται στις αίθουσες εξέτασης μέχρι τις 08:00, για τα μαθήματα με ώρα εξέτασης 08:30, και μέχρι τις 14:30, για το μάθημα με ώρα εξέτασης 15:00.

Η διάρκεια εξέτασης για τα μαθήματα των ξένων γλωσσών και της Αρμονίας είναι τρεις ώρες, των Σχεδίων (Ελεύθερο και Γραμμικό) είναι έξι ώρες, και του ειδικού μαθήματος «Έλεγχος Μουσικών Ακουστικών Ικανοτήτων» είναι περίπου είκοσι λεπτά.

Σύμφωνα με τα όσα ισχύουν για την ομαλή διεξαγωγή των εξετάσεων, οι υποψήφιοι κατά την είσοδο τους στην αίθουσα της εξέτασης δεν επιτρέπεται να φέρουν μαζί τους βιβλία, τετράδια, σημειώσεις, διορθωτικό υγρό ή ταινία, κινητά τηλέφωνα, υπολογιστικές μηχανές, ηλεκτρονικά μέσα μετάδοσης πληροφοριών ή επικοινωνίας, ή αλλά αντικείμενα, έκτος από αυτά που επιτρέπονται συμφώνα με τις οδηγίες της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων (Κ.Ε.Ε.) ή της Διεύθυνσης Εξετάσεων και Πιστοποιήσεων. Για τον έλεγχο υπεύθυνοι είναι οι επιτηρητές.

Κατά τη διάρκεια της εξέτασης, δεν επιτρέπεται στους εξεταζόμενους να βγουν από την αίθουσα, εκτός από εξαιρετικές περιπτώσεις. Στην περίπτωση αυτή καλείται ο εφεδρικός-αναπληρωματικός επιτηρητής, ο οποίος συνοδεύει τον εξεταζόμενο έξω από την αίθουσα, ελέγχοντας τους χώρους που αυτός επισκέπτεται για την αποφυγή περίπτωσης δολίευσης των εξετάσεων.

Αν ο υποψήφιος φέρει στην αίθουσα στην οποία εξετάζεται αντικείμενο ή κινητό ή αντιγράφει κατά τη διάρκεια της εξέτασης από βιβλίο ή οποιουδήποτε είδους σημειώσεις ή από γραπτό δοκίμιο αλλού εξεταζόμενου, ή θορυβεί και δεν συμμορφώνεται με τις υποδείξεις των επιτηρητών επιχειρώντας να αντιγράψει ή εμποδίζοντας την εξέταση άλλων εξεταζομένων ή δολιεύεται με άλλο τρόπο την εξέτασή του, απομακρύνεται από την αίθουσα εξέτασης με αιτιολογημένη απόφαση της Λυκειακής Επιτροπής και το γραπτό του μηδενίζεται.

Εξάλλου, όσοι υποψήφιοι δεν λάβουν μέρος ή διακόψουν την εξέτασή τους σε ένα ή περισσότερα μαθήματα κατά τη διάρκεια της τακτικής εξεταστικής περιόδου για σοβαρούς λόγους, θα μπορούν να συμμετέχουν στις επαναληπτικές εξετάσεις του Σεπτεμβρίου, εξεταζόμενοι στο σύνολο των μαθημάτων που είχαν δηλώσει.

Σύμφωνα με τον πρόσφατα ψηφισθέντα νόμο (4468/2017) και σχετική Υπουργική Απόφαση, δικαίωμα συμμετοχής στις επαναληπτικές πανελλαδικές εξετάσεις έχουν όσοι υποψήφιοι δεν λάβουν μέρος ή διακόψουν την εξέτασή τους σε ένα ή περισσότερα μαθήματα, εξαιτίας είτε σοβαρού λόγου υγείας, είτε λόγω ψυχικής οδύνης συνεπεία θανάτου συγγενούς α΄ βαθμού εξ αίματος σε ευθεία γραμμή ή β΄ βαθμού εξ αίματος σε πλάγια γραμμή, ο οποίος επήλθε εντός του μήνα που προηγείται του μήνα έναρξης των εξετάσεων και μέχρι τη λήξη αυτών.

Τέλος, σημειώνεται ότι κατά τη διάρκεια διεξαγωγής των Πανελλαδικών, από τις 6 έως και τις 30 Ιουνίου, η είσοδος του κοινού, των δικηγόρων και των επισκεπτών στο κτίριο του υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων θα πραγματοποιείται μετά τις 12 το μεσημέρι. Επίσης, δεν θα επιτρέπεται η διέλευση, καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας από την πτέρυγα Δ του ισογείου και η αποχώρηση υπαλλήλων ή επισκεπτών πριν τις 12 το μεσημέρι.

ΠΗΓΗ:ΑΠΕ-ΜΠΕ

Shortlink:

X Αν θέλετε κάντε Like στη σελίδα μας στο Facebook