Βαθαίνουν οι ζημιές για τα Media Markt

Βαθιά το χέρι στη τσέπη καλείται να βάλει η Media Saturn Holding, μέλος του γερμανικού ομίλου Metro Group, για να καλύψει τις ζημιές των Media Markt και Saturn στην Ελλάδα, απόρροια της ταχύτατης επέκτασής τους σε μια αγορά που πλέον δεν πραγματοποιεί τους τζίρους της καταναλωτικής ευμάρειας των προηγούμενων ετών.

Οι δύο αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών εμφανίζουν, σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιευμένα στοιχεία, συσσωρευμένες ζημιές άνω των 66,5 εκατ. ευρώ, με τη μητρική εταιρεία να καλείται επειγόντως να καλύψει «για την περίοδο έως τις 31 Μαρτίου 2013» τις κεφαλαιακές ανάγκες και υποχρεώσεις αρκετών από τις θυγατρικές στην Ελλάδα, όπως αναφέρεται ρητά στις σημειώσεις των ορκωτών λογιστών, ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις όπου το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων έχει καταστεί αρνητικό.

Όπως σε πολλές ξένες αγορές, έτσι και στην Ελλάδα κάθε κατάστημα Media Markt/Saturn αποτελεί ξεχωριστή εταιρική οντότητα, με υποχρέωση δημοσίευσης ισολογισμού. Μπορεί το μοντέλο αυτό να προσθέτει ενδεχομένως μεγαλύτερο κόστος, όμως προσδίδει μεγαλύτερη ευελιξία σε διάφορες περιπτώσεις, όπως για παράδειγμα την αναστολή λειτουργίας ενός καταστήματος. Παράλληλα, έχει αποφασιστεί η χρήση κάθε έτους να ξεκινά την 1η Οκτωβρίου και να ολοκληρώνεται στις 30 Σεπτεμβρίου του επομένου έτους, πρακτική που ακολουθούν και άλλες εταιρείες του κλάδου.

Για την πιο πρόσφατη χρήση, λοιπόν, που ολοκληρώθηκε στις 30 Σεπτεμβρίου του 2011, οι αθροιστικές ζημιές των εταιρειών του ομίλου στην Ελλάδα ξεπερνούν τα 30,8 εκατ.ευρώ, σημαντικά αυξημένες σε σχέση με την προηγούμενη χρήση, τόσο λόγω της μειωμένης λειτουργικής κερδοφορίας, όσο και του κόστους για τη δημιουργία νέων καταστημάτων. Σε επίπεδο πωλήσεων που για την ίδια περίοδο(1/10/2010-30/9/2011) διαμορφώθηκαν στα επίπεδα των 195 εκατ. ευρώ, η σύγκριση στον ίδιο αριθμό καταστημάτων δείχνει μια υποχώρηση της τάξης του 21%.

Σημειωτέον πως οι ορκωτοί αναφέρουν την ύπαρξη σημαντικών φορολογικών υποχρεώσεων για ορισμένες από τις εταιρείες του ομίλου. Και βέβαια, μπορεί η κεφαλαιακή ενίσχυση που απαιτείται για την ελληνική αγορά να μην είναι ενδεχομένως τόσο σοβαρή για την Media-Saturn των 20,6 δισ. ευρώ και τον μητρικό όμιλο Metro που πέρυσι πραγματοποίησε πωλήσεις 66,7 δισ. ευρώ σε 33 χώρες, ωστόσο ήδη έχουν ληφθεί μέτρα περιορισμού των απωλειών στην Ελλάδα.

Το μεγαλύτερο μέρος των ενεργειών περικοπής του κόστους αφορά στα καταστήματα Media Markt καιSaturn που συρρικνώνουν την παρουσία τους στην Ελλάδα. Ήδη τα καταστήματα του Φαλήρου, του Saturn Σταθμού Λαρίσης και του Saturn Πυλαίας στη Θεσσαλονίκη σταμάτησαν να λειτουργούν Με βάση τα στοιχεία του ομίλου, στην ελληνική αγορά σήμερα λειτουργούν εννέα καταστήματα Metro Cash & Carry και δέκα Media Markt/Saturn, από δεκατρία το 2010.

Σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία του ομίλου, στο τέλος του 2011, ο γερμανικός όμιλος απασχολούσε807 εργαζομένους στα καταστήματα Media Markt/Saturn, έναντι 1.047 στο τέλος του2010 και 1.092 εργαζομένων στα σουπερμάρκετ Metro Cash & Carry, έναντι1.158 στο τέλος της προηγούμενης χρονιάς. Στα αποτελέσματα για το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς, ο όμιλος Metro αναφέρει πως η κατάσταση στην Ελλάδα συνεχίζει να παραμένει δύσκολη, με τις πωλήσεις να αναμένεται να υποχωρήσουν περαιτέρω λόγω της ύφεσης της οικονομίας.

SHARE