Τι αλλάζει στις αμοιβές των διαφημιστικών εταιρειών – Μικρή υποχώρηση της κυβέρνησης

[UPD] Οριακές βελτιώσεις για τις αμοιβές των διαφημιστικών εταιρειών κάνει η κυβέρνηση αναμορφώνοντας το άρθρο 1 της τροπολογίας για τα ΜΜΕ, ωστόσο κρατάει τα υπόλοιπα άρθρα ως έχουν.

Υπενθυμίζεται πως με το επίμαχο άρθρο καθιερωνόταν η απευθείας τιμολόγηση των διαφημιζομένων από τα ΜΜΕ που καταχωρούν, εκπέμπουν ή προβάλλουν διαφημίσεις. Τελικά με την οπισθοχώρηση της κυβέρνησης την τελευταία στιγμή η ρύθμιση για την απευθείας τιμολόγηση των διαφημιζομένων μετατίθεται για τις 30/6/2015 από την 1/1/2015 που προβλεπόταν. Παράλληλα βάσει της τροπολογίας προβλέπεται 4% αμοιβή στους διαφημιστές.

Εξάλλου, η κυβερνητική εκπρόσωπος Σ. Βούλτεψη, ανακοίνωσε ότι από την τροπολογία αφαιρούνται οι παράγραφοι 2 και 3 και προανήγγειλε ότι θα αναλάβει πρωτοβουλίες για να λυθούν θεσμικά προβλήματα των δημοσιογράφων αφού δεν κατέστη δυνατό να υπάρξει σύμβαση από το 2009 για τα θεσμικά όχι τα οικονομικά θέματα. «Και θα το κάνω όχι για συντεχνιακούς λόγους αλλά επειδή πιστεύω ότι η ενημέρωση είναι η ψυχή της δημοκρατίας» κατέληξε η κυρία Βούλτεψη.

Οι παράγραφοι 2 και 3 του άρθρου 2 προέβλεπαν να λαμβάνεται υπ´ όψιν στον υπολογισμό του μέσου όρου των εργαζομένων και το προσωπικό που απασχολείται σε συνδεδεμένες με τον οργανισμό επιχειρήσεις. Επίσης αποσύρθηκαν άρθρα που προέβλεπαν το πλαίσιο μετακίνησης των εργαζομένων και άλλες λειτουργίες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: ΠΕΡΑΣΕ Η ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΜΜΕ – ΑΠΟΧΩΡΗΣΑΝ ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ

ΝΩΡΙΤΕΡΑ ΜΕΤΑΔΙΔΑΜΕ:

ΧΑΜΟΣ ΣΤΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ – ΠΟΙΟΙ ΕΥΝΟΟΥΝΤΑΙ – “ΜΑΣ ΚΛΕΙΝΕΤΕ” ΛΕΕΙ Η ΕΕΔΕ

Συνοπτικά, η συνημμενη τροπολογια η οποια κατατεθηκε σε νομοσχεδιο του Υπουργειου Υγειας (!) από τους υπουργούς Οικονομικών Γκ. Χαρδούβελη, Εργασίας Γιάννη Βρούτση, Επικρατείας Δημήτρη Σταμάτη και Υγείας Μάκη Βορίδη, αφορα τα εξης:

1) Καταργεί το 9.9% αμοιβή των διαφημιστικών εταιρειών (media shops) καθως και κάθε άλλη άμεση η έμμεση συναλλαγή μεταξύ των Διαφ. Εταιρειών και των ΜΜΕ.

2) Η αμοιβή  των Διαφ. Εταιρειών μπορεί να γίνεται ΜΟΝΟ από τους διαφημιζόμενους.

3) Η τιμολόγηση για την αγορά χωρο-χρόνου μπορεί να γίνεται μόνο μεταξύ των διαφημιζομενων και των ΜΜΕ και όχι με την παρέμβαση των Διαφ.Εταιρειων.

4) Το αγγελιόσημο θα υπολογίζεται στο καθαρό ποσό του τιμολογίου μετά την αφαίρεση των όποιων εκπτώσεων και όχι όπως τώρα γίνεται στο 80% του τιμοκαταλόγου.

Αναλυτικότερα, η τροπολογία ρυθμίζει από 1.1.2015 τον τρόπο τιμολόγησης των διαφημίσεων ώστε να διενεργείται απευθείας μεταξύ των συμβαλλομένων, αποκλειστικά με τιμολόγιο που εκδίδει ο διαφημιστής. Προβλέπεται επίσης πως η αμοιβή των διαφημιστών και επιχειρήσεων που μεσολαβούν για τη διαφήμιση βαρύνει αποκλειστικά τον διαφημιζόμενο και σε καμία περίπτωση το Μέσο και παράλληλα απαγορεύεται η καταβολή από το Μέσο οποιασδήποτε παροχής χρηματικής, σε είδος ή και δωρεαν, επιστροφή, επιβράβευση ή άλλη άμεση και έμμεση αμοιβη σχετικά με οποιεσδήποτε υπηρεσίες προβολής που παρέχουν στο Μέσο τα ανωτέρω πρόσωπα.

Αναφορικά με το αγγελιόσημο σημειώνεται πως «o ειδικός φόρος, το αγγελιόσημο, ο ΦΠΑ και οι άμεσοι και έμμεσοι φόροι  καθώς και ο ειδικός φόρος και το αγγελιόσημο για τις ανταλλακτικές συμβάσεις μεταξύ πάσης φύσεως Μέσων για την αμοιβαία προβολή τους υπολογίζεται με βάση την τιμή που αναγράφεται στο τιμολόγιο, όπως αυτή προκύπτει μετά την αφαίρεση της τυχόν χορηγούμενης έκπτωσης». 

Επίσης, διευκολύνει τις συγχωνεύσεις στο χώρο των ΜΜΕ καθώς επανακαθορίζονται ποιες (οριζόντιες ή κάθετες) συμπράξεις ΜΜΕ δεν εμπίπτουν στις σχετικές απαγορεύσεις (παρ. 7 β του άρθρου 3 του ν. 3592/2007 [Α’ 161]), προκειμένου όπως αναφέρεται να καταστεί δυνατό στα ηλεκτρονικά μέσα να πραγματοποιούν οικονομίες κλίμακας (όπως με τη χρήση κοινών στούντιο ή με την ίδρυση κοινής εταιρείας παραγωγής) τηρώντας πάντοτε την ισχύουσα νομοθεσία περί ανόθευτου ανταγωνισμού.

Ταυτόχρονα δίνεται η δυνατότητα να συνυπολογίζονται στο ελάχιστο προσωπικό που πρέπει να απασχολείται από τηλεοπτικούς σταθμούς και οι εργαζόμενοι σε συνδεδεμένες επιχειρήσεις (όμιλος ΜΜΕ) που αποτελούν έντυπο ή ηλεκτρονικό ΜΜΕ.

Ο ΣΤΟΧΟΣ 

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας, αυτά επιχειρείται να ψηφιστούν, ώστε να αντιμετωπιστούν χρόνιες παθογένειες της διαφημιστικής αγοράς και της διαφήμισης στα ΜΜΕ. Στόχος είναι να σταματήσουν να υπάρχουν φαινόμενα, όπου διαφημιστικές εταιρείες, που χρεοκόπησαν, δεν πλήρωσαν ποτέ τα media για τις διαφημιστικές τους καταχωρήσεις, ακόμα και σε περιπτώσεις, που είχαν ήδη εισπράξει τα σχετικά ποσά από τους πελάτες τους.

Γεγονός είναι επίσης ότι πολλές διαφημιστικές εταιρείες, ενώ πληρώνονται από τους διαφημιζόμενους, καθυστερούν σε υπερβολικό βαθμό τα τις πληρωμές προς τα Μέσα Ενημέρωσης.

Ο ΑΝΤΙΛΟΓΟΣ

Η τροπολογία, ωστόσο, προκαλεί αντιδράσεις στη διαφημιστική αγορά, τόσο ως προς το περιεχόμενό της, όσο και ως προς το μικρό χρονικό περιθώριο που αφήνει (πρακτικά φτάνει ως τις 31 Μαρτίου 2015) προκειμένου να γίνει η μετάβαση στο νέο καθεστώς. Κι αυτό γιατί θα πρέπει να υπάρξουν αλλαγές στην εσωτερική λειτουργία των διαφημιστικών, αλλά και σε επίπεδο διάρθρωσης των συμφωνιών που έχουν με τους πελάτες τους.

Οι αντιδρούντες στην τροπολογία κάνουν λόγο για δημιουργία υπερομίλων ΜΜΕ, που θα έχουν τη δυνατότητα επαρκών στελεχομένων εμπορικών και οικονομικών τμημάτων, για να κάνουν τις πωλήσεις και να ελέγχουν την οικονομική διαχείριση εκατοντάδων πελατών.

Επίσης, όπως υποστηρίζουν γνώστες της διαφημιστικής αγοράς, δημιουργείται περιβάλλον άνισου ανταγωνισμού, καθώς δεν θα υπάρχει επαρκής δυνατότητα από μεσαία και μικρά ΜΜΕ να συνδιαλαγούν με το σύνολο των διαφημιζομένων ενώ η τροπολογία καταργεί ένα ουσιαστικό ρόλο των διαφημιστικών εταιρειών και των εταιρειών media planning να λειτουργούν ως εκπρόσωποι των διαφημιζομένων και να παράγουν πραγματικές οικονομίες κλίμακας στην αγορά.

Ο κίνδυνος είναι μικρομεσαία media, ραδιοφωνικοί σταθμοί, ενημερωτικές ιστοσελίδες και μικρότερα έντυπα να αποκλειστούν ουσιαστικά από τη διαφήμιση, καθώς η πίτα θα μοιράζεται μεταξύ συγκεκριμένων μεγάλων ομίλων αφού τα μέσα ενημέρωσης θα τιμολογούν απευθείας στους διαφημιζόμενους και καταργείται πλήρως η τιμολόγηση σε διαφημιστική. Αυτή τη δυνατότητα, δηλαδή των απευθείας ραντεβού, την έχουν μόνο μεγάλοι όμιλοι και βέβαια όχι μικρότερα μέσα.

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΕΕΔΕ

Η Ενωση Εταιρειών Διαφήμισης και Επικοινωνίας Ελλάδας με επιστολή της προς του υπουργούς Γκίκα Χαρδούβελη, Γιάννη Βρούτση, Δημήτρη Σταμάτη και Μάκη Βορίδη, οι οποίοι υπογράφουν την τροπολογία, ζητάει την απόσυρσή της. Η ΕΕΔΕ τονίζει πως με αυτόν τον τρόπο η κυβέρνηση αποκλείει τις διαφημιστικές εταιρείες από την αγορά χώρου και χρόνου στα ΜΜΕ και καταργεί δια νόμου την ελευθερία τους να συναλλάσσονται με τα Μέσα. Χαρακτηρίζει τη ρύθμιση κατάφωρα αντισυνταγματική, πρόχειρη, ατεκμηρίωτη, αποσπασματική και έκδηλα μονομερής.

Ουσιαστικά με την τροπολογία αυτή, ανοίγει ο δρόμος για μεγάλες απολύσεις εργαζομένων στα μεγάλα εκδοτικά συγκροτήματα, ενώ επιτρέπεται ακόμη και η αλλαγή περιεχομένου Μέσων Ενημέρωσης, όπως στο ραδιόφωνο που ενημερωτικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί θα μετατρέπονται σε μουσικούς χωρίς κανένα πλέον εμπόδιο, παρά με μία αίτηση στο ΕΣΡ.

Γι αυτό η Ενωση Εταιρειών Διαφήμισης και Επικοινωνίας ζητάει από την κυβέρνηση:

α) την απόσυρση της, τουλάχιστον κατά τα άρθρα που αφορούν την απευθείας τιμολόγηση από τα ΜΜΕ στους διαφημιζόμενους και

β) να καλέσει σε διαβούλευση τα τρία εμπλεκόμενα μέρη, ΜΜΕ, Διαφημιστικές Εταιρείες και Διαφημιζόμενους, όπως εκφράζονται από τούς θεσμικούς τους φορείς, προκειμένου να αναθεωρηθεί το άρθρο 12 του Νόμου 2328/1995 σε σωστή και δίκαιη κατεύθυνση για όλους.

ΣΥΡΙΖΑ: Να αποσυρθεί η τροπολογία για τη μιντιακή διαπλοκή

“Να αποσυρθεί αμέσως το κυβερνητικό μπόνους προς τη μιντιακή διαπλοκή” ζητά με ανακοίνωσή του ο ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με την τροπολογία που φέρνει τα πάνω – κάτω στη διαφημιστική αγορά.

“Απαιτούμε την άμεση απόσυρση από την αυριανή συνεδρίαση της Βουλής της τροπολογίας που αφορά στα ΜΜΕ και η οποία εντάχθηκε στο υπό συζήτηση Ν/Σ για το Γενικό Ογκολογικό Νοσοκομείο Κηφισιάς «Οι Άγιοι Ανάργυροι» κατά τρόπο απολύτως παράτυπο και σκανδαλώδη, που εκθέτει πολλαπλά την κυβέρνηση αλλά και τη Βουλή’ τονίζεται στην ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ.

Μάλιστα το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης επισημαίνει πως: “Δεν είναι μόνο παντελώς άσχετη τροπολογία, επί της ουσίας ολόκληρο νομοσχέδιο, σε σχέση με το υπό ψήφιση Ν/Σ, ούτε ότι δεν υπήρξε βεβαίως καμία σχετική συζήτηση στις συνεδριάσεις της Διαρκούς Επιτροπής. Επιπροσθέτως, η απολύτως παράνομη διαδικασία εισαγωγής της τεκμηριώνεται και από τη σαφέστατη διατύπωση του Γενικού Λογιστηρίου με την οποία απεκδύεται του ίδιου του ρόλου του για την οικονομική αξιολόγηση των αποτελεσμάτων που θα επιφέρει η τροπολογία, με Έκθεση η οποία αποτελεί απόλυτη προϋπόθεση για τη συζήτηση και τη σχετική υπερψήφισή της.

Πέραν όμως των σοβαρότατων διαδικαστικών ζητημάτων σημειώνουμε την απόλυτη αντίθεσή μας με το σύνολο του περιεχομένου της συγκεκριμένης τροπολογίας, καθώς το περιεχόμενό της αποτελεί κυριολεκτικά ένα νέο συμβόλαιο των πολιτικών δυνάμεων της συγκυβέρνησης με τη διαπλοκή στο χώρο των μίντια.

Με την τροπολογία ως σύνολο και με τις συγκεκριμένες διατάξεις καθιερώνεται απροκάλυπτα ένα νέο πλαίσιο πλήρους αυθαιρεσίας και μεροληψίας υπέρ των συμφερόντων συγκεκριμένων επιχειρηματιών.

«Τακτοποιούνται» ζητήματα των ιδιοκτησιακών σχέσεων και των συγχωνεύσεων των μίντια ως βήμα, πέραν των άλλων, για τη διαγραφή τεράστιων χρεών.

Ανοίγει ο δρόμος για μαζικές απολύσεις εργαζομένων μέσω και της αυθαίρετης αλλαγής του χαρακτήρα των ραδιοτηλεοπτικών μέσων και των ενδο-ομιλικών μετακινήσεων.

Δίνεται για πολλοστή φορά παράταση στην παράνομη λειτουργία των μέσων.

Επίσης υπονομεύονται τα ασφαλιστικά ταμεία και πλήττεται καίρια ο Τύπος μέσω του νέου καθεστώτος για τις διαφημίσεις, τις δημοσιεύσεις και το αγγελιόσημο.

Όλα τα παραπάνω «διευθετούνται» μέσα σε ένα νέο απολύτως προνομιακό για τη διαπλοκή πλαίσιο με υπέρβαση όλων των ισχυουσών νομοθετικών διατάξεων. Προφανής στόχος, μετά και την κατάργηση της ΕΡΤ και το σκάνδαλο της DIGEA, η δημιουργία συνθηκών καρτέλ και η ολόπλευρη στήριξη της μιντιακής διαπλοκής που εξυπηρέτησε με συνέπεια τις μιντιακές πολιτικές και που βεβαίως υπονομεύει ευθέως την ίδια τη δημοκρατία μας”.

Shortlink:

X Αν θέλετε κάντε Like στη σελίδα μας στο Facebook