ΚΑΝΑΛΙΑ: Αλλάζουν όλα από το Φθινόπωρο – Σε διαβούλευση το ν/σ για τις τηλεοπτικές άδειες – Δηλώσεις Σπίρτζη

kanalia

(upd)«Από το φθινόπωρο θα έχουμε νέο τηλεοπτικό τοπίο στη χώρα… Δεν βάζουμε νερό στο κρασί μας» τονίζει σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Χρήστος Σπίρτζης, ο οποίος καταθέτει σήμερα ή το αργότερο αύριο για διαβούλευση το σχέδιο νόμου για τις τηλεοπτικές άδειες.

«Εμείς έχουμε δεσμευθεί απέναντι στον ελληνικό λαό ότι θα φέρουμε θεσμικά νομοσχέδια που θα φέρνουν και διαφάνεια στον χώρο των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και όχι μόνο και αυτό: θα το υλοποιήσουμε μέχρι το τέλος. Δεν βάζουμε νερό στο κρασί μας» αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Σπίρτζης.

«Το σχέδιο νόμου θα περάσει στις αρμόδιες επιτροπές της Βουλής στην τελική του μορφή και μετά αναλαμβάνουν οι θεσμικοί φορείς που ορίζονται για να υλοποιήσουν τον διαγωνισμό για τις άδειες. Ο διαγωνισμός θα γίνει από το ΕΣΡ όπως ορίζεται και όπως είναι οι αρμοδιότητές του» σημειώνει ο κ.Σπίρτζης και προσθέτει: «Ταυτόχρονα με αυτό, εξετάζουμε τον χάρτη συχνοτήτων για ό,τι πρέπει να διορθωθεί -σύμφωνα με τις μελέτες που έχουν γίνει, που έχουν εκπονηθεί και που έχουν παραληφθεί από τις υπηρεσίες του υπουργείου- και πιστεύουμε ότι θα φέρουμε ένα άλλο πλαίσιο, ένα άλλο τοπίο και μια άλλη λειτουργία με διαφορετική δεοντολογία από αυτή που έχουμε συνηθίσει στον χώρο των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης».

Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων υπογραμμίζει ότι στη διαδικασία δημοπράτησης των αδειών «μπορούν να μετέχουν όλοι. Και από την ίδια αφετηρία. Δεν πριμοδοτείται κανείς υπάρχουν συγκεκριμένοι όροι και προδιαγραφές που έχουν να κάνουν με τον αριθμό των εργαζομένων, με την δανειοδότηση και τα ίδια κεφάλαια που θα έχει κάποιος και θα γίνει ένας πλειοδοτικός διαγωνισμός όποιος προσφέρει περισσότερα χρήματα προφανώς θα έχει την άδεια του τηλεοπτικού καναλιού. Ερωτηθείς αν οι σημερινοί ιδιοκτήτες θα έχουν κάποιο bonus» ο κ. Σπίρτζης τονίζει: « Όχι, όχι. Θα είναι από μηδενική βάση, κανένα απολύτως bonus».

Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων διευκρινίζει ότι το νομοσχέδιο για τις τηλεοπτικές άδειες «θα περιλαμβάνει τρία μέρη. Το πρώτο μέρος περιλαμβάνει τον διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες δηλαδή για τα κανάλια που πρέπει επιτέλους να έχουν μία μόνιμη άδεια και όχι προσωρινές άδειες σαν και αυτές που είχαμε τα προηγούμενα χρόνια. Το δεύτερο μέρος του νομοσχεδίου περιλαμβάνει την ίδρυση μιας θυγατρικής εταιρείας που θα είναι ανταγωνιστική της DIGEA δηλαδή μία εταιρεία η οποία θα είναι πάροχος τηλεοπτικού σήματος ώστε να μην υπάρχει μονοπώλιο στο θέμα των τηλεοπτικών συχνοτήτων και της μετάδοσης των τηλεοπτικών προγραμμάτων σε όλη τη χώρα και το τρίτο μέρος έχει να κάνει με τη λειτουργία της εθνικής επιτροπής τηλεπικοινωνιών».

Ερωτηθείς αν η κυβέρνηση οδηγείται σε σύγκρουση με τους σημερινούς ιδιοκτήτες των καναλιών, ο κ.Σπίρτζης τονίζει: «’Εχετε δει τους προηγούμενους μήνες να έχουμε περάσει μια περίοδο μέλιτος και ειρήνης με τα ιδιωτικά κανάλια; Θεωρώ ότι ο τρόπος που γίνεται η ενημέρωση στη χώρα μας από τα ιδιωτικά κανάλια και ο τρόπος που έχει αντιμετωπιστεί αυτή η κυβέρνηση δεν έχει προηγούμενο και αυτό είναι κοινά αποδεκτό απ΄όλο τον κόσμο δεν είναι μόνο από την κυβέρνηση. Είμαστε αποφασισμένοι, δεν μας νοιάζει ο τρόπος που μας χειρίζονται τα ιδιωτικά κανάλια γιατί έχουμε μια κοινωνία και έναν λαό ωριμότατο που μπορεί να καταλάβει τις σκοπιμότητες με τις οποίες κινούνται και καθορίζουν έξω από κάθε δεοντολογία την ενημέρωση τα ιδιωτικά κανάλια και η απάντηση δόθηκε πολύ πρόσφατα με το δημοψήφισμα και δεν δόθηκε μόνο στα ιδιωτικά κανάλια δόθηκε και σε όσους ενστερνίζονται αυτές τις λογικές».

Σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο

Σήμερα ξεκινά η δημόσια διαβούλευση του πολυαναμενόμενου σχεδίου νόμου των Υπουργών Επικρατείας Ν. Παππά και Αναπληρωτή Υπουργών Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων Χ. Σπίρτζη, για τις τηλεοπτικές άδειες, η οποία θα ολοκληρωθεί στις 24/8.

Όπως αναφέρει η κυβέρνηση, με το νομοσχέδιο αυτό επέρχεται μετά από 25 χρόνια η νομιμότητα στους τηλεοπτικούς σταθμούς, οι οποίοι από το 1990 που ξεκίνησε η λειτουργία τους μέχρι και σήμερα λειτούργησαν υπό το καθεστώς των λεγόμενων ‘’προσωρινών αδειών’’.

Πρόκειται  για    ένα  εκσυγχρονισμένο  και  πλήρες  νομοθέτημα  που  ρυθμίζει  όλα  τα  θέματα   που  αφορούν  την  ψηφιακή  τηλεόραση,  λαμβάνοντας  υπόψη  όλες  τις  τελευταίες  εξελίξεις  στο αντικείμενο αυτό και  αξιοποιώντας  ο,τιδήποτε  θετικό  προϋπήρξε  σε προηγούμενα  νομοθετικά  κείμενα. Υπενθυμίζεται ότι ήδη από το  2007, υπήρχε νόμος που προέβλεπε τη διενέργεια διαγωνισμού, ο οποίος, εδώ και οχτώ χρόνια, αναβάλλεται με τροπολογίες, δημιουργώντας έτσι ένα ιδιότυπο καθεστώς ταυτόχρονης ομηρίας και ασυλίας  των τηλεοπτικών σταθμών.

Με το σχέδιο νόμου αυτό:

  • Καθιερώνονται αυστηρότερα   κριτήρια  ως  προς  τους  όρους  αδειοδότησης  και  λειτουργίας  των  ψηφιακών  καναλιών   προκειμένου  να  αποκατασταθεί  η  νομιμότητα  στο  ραδιοτηλεοπτικό  χώρο.
  • Διακόπτεται η  συνέχεια   της  δια  νομοθετικών  παρεμβάσεων       «νομιμοφανούς»  λειτουργίας  των  ιδιωτικών  τηλεοπτικών  σταθμών  και  κατά  τη  ψηφιακή μετάβαση.
  • Η αδειοδότηση  των  ψηφιακών  καναλιών  θα  γίνει  μέσω  δημοπρασίας   που  θα   διεξαχθεί   από  το  ΕΣΡ.

Έτσι:

– Πρώτα  θα  ψηφιστεί  ο  νόμος.

– Ακολούθως  θα  εκδοθεί  προκήρυξη  από  το  ΕΣΡ για τη διενέργεια του πλειοδοτικού διαγωνσιμού.

– Υπάρχει  στο  νόμο  πρόβλεψη  για   άδειες  εθνικής  και  περιφερειακής  εμβέλειας   και   ανά  κατηγορία  προγράμματος  (ενημερωτικού  ή  μη)  και  περιεχομένου. Πρώτα  θα  προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για τις  άδειες  εθνικής  εμβέλειας  και  στη  συνέχεια  οι  περιφερειακής εμβέλειας.

– Ο  αριθμός  των  αδειών  για την κάθε  κατηγορία   θα  οριστεί  με  απόφαση του Υπουργού Επικρατείας (με   γνωμοδότηση από το ΕΣΡ).

  • Η  χρονική  διάρκεια  των  αδειών  θα  είναι  10  ετών.
  • Η δημοπρασία  θα  γίνει   σε  δύο  (2)  στάδια.  Στο  πρώτο  στάδιο  θα  γίνει  προεπιλογή   αυτών  που  θα  έχουν  δικαίωμα  συμμετοχής  στη  δημοπρασία  και  στο  δεύτερο  θα  γίνει  η  δημοπρασία.
  • Δικαίωμα  συμμετοχής  στη  διαδικασία    θα  έχουν ανώνυμες   εταιρίες  –  κοινοπραξίες   και οι Ο.Τ.Α.
  • Μεταξύ των άλλων προυποθέσεων προβλέπονται:

α.  Ελάχιστο  καταβεβλημένο  κεφάλαιο  8.000.000  ευρώ  για τηλεοπτικούς σταθμούς εθνικής  εμβέλειας  ενημερωτικού  προγράμματος  γενικού  περιεχομένου 5.000.000   ευρώ   για  εθνικής  εμβέλειας  ενημερωτικού  προγράμματος  θεματικού  περιεχομένου και  2.000.000  για  μη  ενημερωτικούς.  Σε  περίπτωση  που  δεν  είναι  καταβεβλημένο  το  μετοχικό   κεφάλαιο  θα  υπάρχει  η  πρόβλεψη  για  υποβολή  εγγυητικής  επιστολής  προς  κάλυψη  του  υπολειπόμενου  κεφαλαίου  με  τύπο  εγγυητικής  που  θα  διασφαλίζει  την  πραγματική  καταβολή  των  ποσών  που  αυτή  αφορά.

Το  προαπαιτούμενο  μετοχικό  κεφάλαιο  για  τις  άδειες  των  περιφερειακών  θα  οριστεί  με  ΚΥΑ  του  Υπουργού  Επικρατείας  και  του  Υπουργού  Οικονομικών.

β.  Τα    ίδια  κεφάλαια   της  εταιρίας   δεν  θα  πρέπει   να   υπολείπονται  του  ανωτέρω  ελάχιστου  καταβεβλημένου  κεφαλαίου.

Η  προϋπόθεση  αυτή  θα  πρέπει  να  υφίσταται  και  καθόλη  τη  διάρκεια  ισχύος της  άδειας  αλλιώς  θα  ανακαλείται.

 γ.  Προκειμένου  να  διασφαλιστεί  ο  έλεγχος  της  οικονομικής  διαφάνειας  των  συμμετεχόντων  θα  απαιτείται   ονομαστικοποίηση   των  μετοχών   μέχρι  φυσικού προσώπου   και  για  τις  ημεδαπές  και  για  τις  αλλοδαπές  εταιρίες  και  τίθεται  έλεγχος  πόθεν έσχες  για  τα  οικονομικά  μέσα  που  διαθέτουν οι  υποψήφιες  εταιρίες   και  οι  μέτοχοι  αυτών.

δ.  Επίσης  προβλέπονται   ποινικά  κωλύματα  για  ιδιοκτήτες  και  εκπροσώπους  των  ανωνύμων  εταιριών  που  υποβάλλουν  υποψηφιότητα  καθώς  και  ασυμβίβαστα  με  συμμετοχή  σε  έρευνες  μετρήσεων  ραδιοτηλεοπτικής  αγοράς  και  διαφημιστικές  επιχειρήσεις.

ε.  Απαιτείται  η  τήρηση  προϋποθέσεων  τεχνικής  και  προγραμματικής    πληρότητας  από  τους  υποψήφιους  τηλεοπτικούς  σταθμούς.

στ.   Διασφαλίζονται  θέσεις  εργασίας  και δημιουργούνται νέες, με  καθορισμό  ελαχίστων   ορίων      απασχολούμενου  προσωπικού  των  υποψηφίων  ανά  κατηγορία και συγκεκριμένα τουλάχιστον 400  άτομα  για  τους  εθνικής  εμβέλειας  ενημερωτικού  χαρακτήρα, 50  άτομα  για  εθνικής  εμβέλειας   μη  ενημερωτικού  χαρακτήρα, 20  άτομα  για  τους  περιφερειακής  εμβέλειας.

Όλοι οι εργαζόμενοι  θα  είναι  πλήρους  απασχόλησης.

ζ. Θα  απαιτείται  ασφαλιστική  και   φορολογική  ενημερότητα  υποψηφίων, μετόχων  και  νομίμων  εκπροσώπων  καθώς  και  τραπεζική  ενημερότητα  για  την  ομαλή  εξυπηρέτηση  των  δανείων  τους.

η. Η  τιμή  εκκίνησης  για  την  κατηγορία  κάθε  άδειας  θα καθορισθεί  από  τον  Υπουργό Επικρατείας (με  απλή   γνωμοδότηση   από το ΕΣΡ). Πριν  την  ανακήρυξη  των  υπερθεματιστών  για  κάθε  άδεια  θα  διενεργείται  εκ  νέου  έλεγχος  πόθεν  έσχες  για  την  υψηλότερη  υποβληθείσα  οικονομική  προσφορά.

Το  τίμημα  για  κάθε  χορηγηθείσα  άδεια  θα  καταβάλλεται  από  τον  υπερθεματιστή,  μετά  την  ανακήρυξη  του  ως  αδειούχου,  εφάπαξ.

Στο ίδιο νομοσχέδιο ρυθμίζονται ζητήματα που αφορούν την εύρυθμη λειτουργία της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Δικτύων, ενώ επίσης ιδρύεται θυγατρική της ΕΡΤ ΑΕ η οποία θα είναι πάροχος δικτύου, διασφαλίζοντας την παροχή κατάλληλων υποδομών δικτύου σε όλες τις περιοχές της χώρας και με όρους ισότιμης και δίκαιης πρόσβασης στο δίκτυο, δίνοντας έτσι τέλος στο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν πολλές περιοχές της χώρας που δεν έχουν ψηφιακή κάλυψη, καθώς και στο μονοπώλιο της DIGEA.

 

SHARE