Η ΜΕΓΑΛΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ EUROBANK ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΕΞΑΓΩΓΕΣ

megaloyΤο σύνολο των προκλήσεων που αντιμετωπίζει ο ελληνικός εξαγωγικός τομέας και μια σειρά προτάσεων πολιτικής για τη στήριξη της εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας συζητήθηκαν στο 1ο Eurobank Greek Exports Convention που διοργάνωσε η Eurobank και αποτελεί την πρώτη ενέργεια στο πλαίσιο των «Δεσμεύσεων 2015» που έχει αναλάβει η Τράπεζα για την χρηματοδότηση της οικονομίας και την ενίσχυση της εξωστρέφειας και της καινοτομίας.

Στο πλαίσιο του συνεδρίου

  • Παρουσιάστηκε μια πολυπρισματική έρευνα για την «Ανταγωνιστικότητα, Εξωστρέφεια, Κίνητρα και Αντικίνητρα για τις ελληνικές εξαγωγές», που εκπονήθηκε από ομάδα οικονομολόγων με επικεφαλής τον δρα Πλάτωνα Μονοκρούσο, Επικεφαλής Οικονομολόγο Ανάλυσης Αγορών της Eurobank.
  • Διοργανώθηκε συζήτηση στρογγυλής τραπέζης με τη συμμετοχή του υφυπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας κ. Νότη Μηταράκη, των προέδρων των τριών εξαγωγικών φορέων ΠΣΕ κας Χριστίνας Σακελλαρίδη, ΣΕΒΕ κ. Κυριάκου Λουφάκη και ΣΕΚ κ. Αλκιβιάδη Καλαμπόκη, καθώς και του γ.γ. του ΣΕΤΕ κ. Γιώργου Βερνίκου.
  • Προσκεκλημένος ομιλητής ήταν ο πρόεδρος του ΣΕΒ κ. Θεόδωρος Φέσσας.

 

IMG_7459

Επίσης, παρουσιάστηκαν οι ενέργειες της Τράπεζας για τη στήριξη της εξωστρέφειας και των εξαγωγικών δραστηριοτήτων από τον κ. Φωκίωνα Καραβία, Ανώτατο Γενικό Διευθυντή Group Corporate and Investment Banking, Capital Markets & Wealth Management της Eurobank.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης στρογγυλής τραπέζης, ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας κ. Νότης Μηταράκης τόνισε μεταξύ άλλων ότι: «Η εθνική στρατηγική προώθησης των εξαγωγών βασίζεται σε τρείς πυλώνες. Πρώτος, ανάγκη διεύρυνσης της εξαγωγικής βάσης, δηλαδή αύξηση του αριθμού των προϊόντων και των εταιριών που εξάγουν. Δεύτερος η προώθηση των εξαγωγών μέσα από την δημιουργία του νέου φορέα εξωστρέφειας και τρίτος η διευκόλυνση του εξαγωγικού εμπορίου με τον στόχο τη μείωση του χρόνου διεκπεραίωσης των εξαγωγών κατά 50%, και τη μείωση του διοικητικού κόστους των εξαγωγών κατά 20%. Ο στόχος αυτός θα επιτευχθεί με την καθιέρωση της Εθνικής Ενιαίας Θυρίδας για τις Εξαγωγές (single window) έως το 2015».

Προσφωνώντας τον κ. Φέσσα, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Eurobank κ. Χρήστος Μεγάλου ανέφερε ότι «η στήριξη των εξαγωγικών, εξωστρεφών και καινοτόμων, επιχειρήσεων είναι στην καρδιά της αντίληψής μας για το πώς πρέπει να προχωρήσει η οικονομία και η χώρα από εδώ και πέρα». Ο κ. Μεγάλου υπενθύμισε ότι η Τράπεζα πρόσφατα ανέλαβε τη σειρά πρωτοβουλιών «Δεσμεύσεις 2015» και πρόσθεσε πως «ένα μεγάλο μέρος αυτών των πρωτοβουλιών αφιερώνεται στη στήριξη, την ενίσχυση και την ώθηση σε αυτές τις επιχειρήσεις – κατεξοχήν στους ήδη πελάτες μας, αλλά και σε νέα επιχειρηματικά σχέδια με γερό υπόβαθρο και ξεκάθαρη στόχευση και προοπτική».

fessasΈναν ολοκληρωμένο Οδικό Χάρτη με σκοπό τη διαμόρφωση ενός νέου εξαγωγικού μοντέλου για τη χώρα σκιαγράφησε στην ομιλία του ο Πρόεδρος του ΣΕΒ. O κ.Φέσσας τόνισε ότι στόχος του νέου αυτού μοντέλου, είναι η μεγέθυνση των εξαγωγικών επιχειρήσεων και η παραγωγή διεθνώς εμπορεύσιμων προϊόντων υψηλότερης τεχνολογίας και προστιθέμενης αξίας, ενώ ως βασικούς πυλώνες υλοποίησης ανέφερε την Εξωστρεφή επιχειρηματικότητα, με στόχο τη μεταστροφή στην παραγωγή προϊόντων μεσαίας και άνω τεχνολογίας μέσα από την επένδυση σε R&D,  το Επιχειρηματικό περιβάλλον για την άμεση εφαρμογή ενός προγράμματος ταχείας αποκατάστασης της διεθνούς ανταγωνιστικότητας της ελληνικής βιομηχανίας και τις Υπηρεσίες υποστήριξης, με αναβάθμιση των μηχανισμών πληροφόρησης, δικτύωσης και κινητοποίησης των επιχειρήσεων στις διεθνείς αγορές.

Ο κ. Φωκίων Καραβίας, Ανώτατος Γενικός Διευθυντής Group Corporate and Investment Banking, Capital Markets & Wealth Management της Eurobank, συνόψισε τις ενέργειες της Τράπεζας για τη στήριξη της εξωστρέφειας ως εξής:

  • χρηματοδότηση και πιστώσεις σε 800 εξαγωγικές επιχειρήσεις-πελάτες με νέα κεφάλαια τουλάχιστον 250 εκ. ευρώ για το 2015
  • μείωση του επιτοκίου των μακροπρόθεσμων χρηματοδοτήσεων εξαγωγικών επιχειρήσεων κατά 100 μβ ως επιβράβευση των ενήμερων πελατών. Αντίστοιχα, για το στάδιο της προχρηματοδότησης των εξαγωγέων μείωση του επιτοκίου για πιστωτικές γραμμές έναντι απλών παραγγελιών ή έναντι ανοίγματος ενέγγυων πιστώσεων
  • περαιτέρω επένδυση στη διαδικτυακή πύλη Exportgate.gr και περαιτέρω ενίσχυση της υποστήριξής του από την εξειδικευμένη ομάδα «Ask the Experts».

Παρουσιάζοντας την έρευνα για τις ελληνικές εξαγωγές και την ανταγωνιστικότητα, ο δρ. Πλάτων Μονοκρούσος υπογράμμισε ότι ο όρος «Ανταγωνιστικότητα» αποτελεί μία έννοια πολυδιάστατη, η οποία καθορίζεται από την παραγωγικότητα κατά την αξιοποίηση του ανθρώπινου κεφαλαίου, των φυσικών πόρων και της πολιτιστικής κληρονομιάς μιας χώρας για την δημιουργία αξίας. Η διαπίστωση αυτή τεκμηριώνεται από την παρουσίαση της διαχρονικής εξέλιξης των εξαγωγών της Ελλάδας, η οποία επιβεβαιώνει υστέρηση σε σύγκριση με άλλες χώρες της Ευρωζώνης, κάποιες εκ των οποίων εισήλθαν σε πρόγραμμα προσαρμογής μετά το ξέσπασμα της παγκόσμιας χρηματοοικονομικής κρίσης. Επίσης, ο Δρ. Μονοκρούσος παρουσίασε ειδική οικονομετρική μελέτη η οποία τεκμηριώνει ότι, πάνω και πλέον από τη διεθνή ζήτηση και την πραγματική συναλλαγματική ισοτιμία, μία σειρά άλλων στατιστικά σημαντικών παραγόντων επηρεάζει διαχρονικά την εξέλιξη των ελληνικών εξαγωγών.

Στο πλαίσιο της συζήτησης στρογγυλής τραπέζης, η πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ) κα Χριστίνα Σακελλαρίδη επισήμανε πως «το 1ο Eurobank Greek Exports Convention και η εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έρευνα για τις προοπτικές των ελληνικών εξαγωγών αποτύπωσαν την εικόνα της πραγματικής οικονομίας της χώρας και των εξαγωγικών της επιχειρήσεων, αναδεικνύοντας και τις πραγματικές προκλήσεις για την επόμενη ημέρα της εξωστρέφειας».

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Κρήτης (ΣΕΚ) κ. Αλκιβιάδης Καλαμπόκηςσημείωσε ότι «Η πολιτεία καλείται να λύσει τα χρόνια προβλήματα των εξαγωγέων και είναι καθήκον όλων μας να συνεργαστούμε σε μια συντεταγμένη και συλλογική προσπάθεια ενίσχυσης των προϊόντων και υπηρεσιών μας στις διεθνείς αγορές».

 

• Χρήστος Μεγάλου: Εξωστρέφεια σημαίνει διεθνής ανταγωνιστικότητα

Η ομιλία του κ. Χρήστου Μεγάλου, Διευθύνοντος Συμβούλου Eurobank

«Με μεγάλη χαρά σας υποδεχόμαστε απόψε στο δείπνο με το οποίο κλείνουν οι εργασίες του 1ου Eurobank Exports Convention. Η διοργάνωση αυτού του συνεδρίου αποτελεί μία ακόμη πρωτοβουλία της Eurobank για την προώθηση των εξαγωγών, αυτή τη φορά, και, συνολικότερα, για τη δημιουργία των απαραίτητων προϋποθέσεων ώστε, με τη συμβολή όλων, η ελληνική οικονομία να ανασυγκροτηθεί γύρω από ένα βιώσιμο αναπτυξιακό πρότυπο. Και έχει γίνει πια κοινός τόπος ότι στην εποχή των παγκόσμιων ανταγωνιστικών αγορών, για μια χώρα της ευρωζώνης, όπως η Ελλάδα, για να είναι βιώσιμο ένα μοντέλο ανάπτυξης πρέπει να είναι εξωστρεφές. Εξωστρέφεια σημαίνει διεθνής ανταγωνιστικότητα.

Χρειαζόμαστε προϊόντα και υπηρεσίες που να  μπορούν να συγκριθούν άφοβα και να προτιμηθούν, είτε στο ράφι οποιουδήποτε καταστήματος στον κόσμο είτε, αντίστοιχα, στη συνείδηση των καταναλωτών σε οποιαδήποτε χώρα. Σήμερα πια δεν υπάρχουν σύνορα στο πού βρίσκονται οι δυνητικοί πελάτες μας, αλλά εξίσου δεν υπάρχουν σύνορα και για τους ανταγωνιστές μας.

Όπως ίσως θα ακούσατε ή θα διαβάσατε, την προηγούμενη εβδομάδα, η Eurobank έκανε μια σημαντική κίνηση. Ανέλαβε μια σειρά από Δεσμεύσεις για το 2015. Η στήριξη των εξαγωγικών, εξωστρεφών και καινοτόμων, επιχειρήσεων είναι στην καρδιά της αντίληψής μας για το πώς πρέπει να προχωρήσει η οικονομία και η χώρα από εδώ και πέρα. Έτσι, ένα μεγάλο μέρος αυτών των πρωτοβουλιών αφιερώνεται στη στήριξη, την ενίσχυση και την ώθηση σε αυτές τις επιχειρήσεις – κατεξοχήν στους ήδη πελάτες μας, αλλά και σε νέα επιχειρηματικά σχέδια με γερό υπόβαθρο και ξεκάθαρη στόχευση και προοπτική. Η διοργάνωση του σημερινού συνεδρίου εντάσσεται σε αυτό το σχεδιασμό και η πρόθεσή μας είναι να αποτελέσει ένα σταθερό σημείο αναφοράς για την ανάπτυξη σχετικής συζήτησης και την επεξεργασία νέων προτάσεων πολιτικής γύρω από τα ζητήματα της ανταγωνιστικότητας και των εξαγωγών. Το συνέδριο αυτό θα διοργανώνεται κάθε χρόνο.

Δεν θα σας κουράσω επαναλαμβάνοντας εκείνα, που ακούσατε στην έναρξη του συνεδρίου από τον κ. Καραβία, για όσα ανακοινώσαμε από την πλευρά μας:

  • Ρευστότητα σε 800 επιχειρήσεις-πελάτες μας ειδικά για την εξαγωγική τους δραστηριότητα
  • Μειωμένα επιτόκια υπό τις προϋποθέσεις που ακούσατε, γιατί καταλαβαίνουμε πόσο σημαντικό είναι να συγκρατηθεί το κόστος χρηματοδότησης, που συνδέεται ασφαλώς με τις συνολικές οικονομικές εξελίξεις στη χώρα
  • Υπηρεσίες για εξαγωγείς που απαιτούν υψηλό επίπεδο γνώσης και εξειδίκευσης

Πέρα από αυτά, όμως, θέλω να εστιάσω στη συνολική μας δέσμευση για την οικονομία το 2015. Για μεγάλο χρονικό διάστημα, η κρίση λειτούργησε ανασταλτικά στο να κάνουν οι τράπεζες το βασικό τους έργο, που είναι ασφαλώς η χρηματοδότηση της οικονομίας. Καθώς σταδιακά αφήνουμε την κρίση πίσω μας, με θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης και με το τραπεζικό σύστημα να έχει σταθεροποιηθεί μετά την ανασυγκρότησή του, την ανακεφαλαιοποίηση και τα ευρωπαϊκά στρες τεστ, θα ρίξουμε το βάρος μας στη χρηματοδότηση της πραγματικής οικονομίας. Η Eurobank δεσμεύθηκε να ΔΙΠΛΑΣΙΑΣΕΙ για τον επόμενο χρόνο τις χρηματοδοτήσεις, με νέα δάνεια ύψους 2 δισ. ευρώ. Από αυτά, το μεγαλύτερο μέρος θα πάει στις επιχειρήσεις, 1,6 δισ. ευρώ, και να είστε βέβαιοι ότι θα αντιμετωπίσουμε ιδιαίτερα θετικά επιχειρηματικά σχέδια με εξαγωγικό προσανατολισμό και αντίστοιχο business plan. Περιμένουμε, λοιπόν, από εσάς τέτοια σχέδια για να διευρύνουμε τη συνεργασία μας.

Και, βέβαια, ο αποψινός ομιλητής μας είναι ο κατεξοχήν αρμόδιος για να μιλήσει για αυτά τα θέματα. Ο κ. Θεόδωρος Φέσσας είναι πρόεδρος του ΣΕΒ, με τον οποίο μας συνδέουν ιδιαίτεροι δεσμοί. Με το ΣΕΒ είμαστε εταίροι σε μια σειρά πρωτοβουλίες που αναλάβαμε από κοινού :

  • «Η Ελλάδα Καινοτομεί!» Στο πεδίο της έρευνας, της καινοτομίας, της σύνδεσης της επιστημονικής δραστηριότητας με την παραγωγή, πεδίο όπου η χώρα μας ακόμη υστερεί, δεν περισσεύει καμία πρωτοβουλία και υποδεχόμαστε με μεγάλη ικανοποίηση κάθε αντίστοιχη κίνηση.
  • Την ηλεκτρονική πύλη Exportgate.gr. Για όσους δεν την γνωρίζουν, να πω πως πρόκειται για ένα μοναδικό στην Ελλάδα εργαλείο δικτύωσης ελληνικών επιχειρήσεων με ξένους δυνητικούς εταίρους, ένα εργαλείο που επιτρέπει τη δημιουργία επιχειρηματικών δεσμών σε χώρες και με επιχειρήσεις που διαφορετικά θα ήταν αδύνατο να έρθουν οι Έλληνες επιχειρηματίες σε επαφή. Η ανταπόκριση υπήρξε μέχρι σήμερα μεγάλη και είμαστε αισιόδοξοι ότι θα συνεχίσει να καλύπτει μια συνεχώς αυξανόμενη ανάγκη, καθώς θα βελτιώνεται και η συνολική εξαγωγική επίδοση της οικονομίας μας.

Για τον πρόεδρό του ΣΕΒ οι συστάσεις μάλλον παρέλκουν, καθώς ο Θόδωρος Φέσσας έχει διαγράψει την δική του διακριτή διαδρομή στον ελληνικό επιχειρηματικό στίβο. Είναι ένας αυτοδημιούργητος επιχειρηματίας, που διέπρεψε δουλεύοντας και επενδύοντας κατεξοχήν στο χώρο της τεχνολογίας και της καινοτομίας, και κατόπιν η εταιρεία, την οποία ίδρυσε πριν από 33 χρόνια, επεκτάθηκε με επιτυχία και σε πολλά άλλα πεδία που καλύπτει σήμερα το φάσμα της Quest Συμμετοχών.

Ο Θεόδωρος Φέσσας έχει μακρά θεσμική παρουσία και συμμετοχή στην εκπροσώπηση του ελληνικού επιχειρείν. Είναι επίτιμος Πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών Ελλάδος (ΣΕΠΕ) και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του International Chamber of Commerce Hellas (ICC Hellas), όπως επίσης και του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ). Μέλος του ΔΣ του ΣΕΒ από το 2000, επί σειρά ετών Αντιπρόεδρος του ΔΣ και μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής, τον περασμένο Μάιο εξελέγη Πρόεδρος του Δ.Σ. του Συνδέσμου – και η πρώτη δημόσια παρουσία του ήταν στην επίσημη έναρξη του διαγωνισμού καινοτομίας, που όπως ανέφερα συνδιοργανώνουν ο ΣΕΒ και η Eurobank.

Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι που τον υποδεχόμαστε σήμερα ως προσκεκλημένο ομιλητή στο πρώτο συνέδριό μας για τις ελληνικές εξαγωγές»

 

• Φ. Καραβίας: « Η Eurobank, με πλήρη αίσθηση της θέσης και ευθύνης της, παίζει και θα συνεχίσει να παίζει ουσιαστικό ρόλο στην ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, της εξωστρέφειας και της καινοτομίας»

Η ομιλία του  Φωκίωνα Καραβία, Ανώτατου Γενικού Διευθυντή, WholesaleBanking

«Θα ήθελα να σας καλωσορίσω στo 1ο Συνέδριο ‘Eurobank Greek Exports Convention’ και να σας ευχαριστήσω για την παρουσία σας.

Η σημερινή μας εκδήλωση έρχεται σε συνέχεια σειράς πρωτοβουλιών που έχει αναλάβει η τράπεζα σχετικά με την ανάγκη ενός νέου αναπτυξιακού μοντέλου για τη χώρα, την ανάγκη ανταγωνιστικότητας και εξωστρέφειας της οικονομίας. Στη Eurobank πιστεύουμε ότι οι εξαγωγές προϊόντων και ο υπηρεσιών είναι οι πυλώνες, οι προϋποθέσεις  για ένα υγιές και διατηρήσιμο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, για την προσέλκυση ξένων άμεσων επενδύσεων και, τελικά, για την μετάβαση της ελληνικής οικονομίας σε ένα νέο βιώσιμο αναπτυξιακό πρότυπο.

Επιτρέψτε μου να θέσω το θέμα της ανταγωνιστικότητας και εξωστρέφειας στο πλαίσιο της ευρύτερης οικονομικής πολιτικής. Ως Κράτος μέλος της  Ευρωζώνης, η χώρα μας έχει αυτοβούλως αποποιηθεί (όπως και οι άλλοι εταίροι) την αυτονομία εξάσκησης, πρώτον συναλλαγματικής και δεύτερον, νομισματικής πολιτικής. Τρίτον, η  δημοσιονομική πολιτική που σχεδιάζεται σε εθνικό επίπεδο υπόκειται σε σοβαρούς περιορισμούς, ιδιαίτερα για μια χώρα με μεγάλο δημόσιο χρέος όπως η Ελλάδα.  Οι περιορισμοί αυτοί πηγάζουν είτε από τις δεσμεύσεις μας έναντι των θεσμικών μας εταίρων, είτε από περιορισμούς που επιβάλλονται από τις αγορές χρήματος και κεφαλαίου.

Τέταρτον, η απευθείας εποπτεία του ελληνικού τραπεζικού συστήματος από την ΕΚΤ, ενώ μεσοπρόθεσμά θα διευκολύνει την πρόσβαση των τραπεζών στις αγορές, προς όφελος της οικονομίας, συγχρόνως συνεπάγεται την υιοθέτηση αυστηρότερων ενιαίων ευρωπαϊκών εποπτικών κανόνων, αφαιρώντας  τη δυνατότητα εθνικών διακριτικών ευχερειών (national discretions), όπως ίσχυαν έως σήμερα.

Στο πλαίσιο αυτό, συνειδητοποιούμε ότι μια από τις λίγες ουσιαστικές παραμέτρους που μπορούμε πραγματικά να επηρεάσουμε σε εθνικό επίπεδο είναι η ανταγωνιστικότητα και ο βαθμός εξωστρέφειας της οικονομίας μας. Επομένως, στο πλαίσιο μιας ενοποιημένης συναλλαγματικής και νομισματικής πολιτικής καθώς και σοβαρών περιορισμών στην άσκηση δημοσιονομικής πολιτικής, το οικονομικό μέλλον μας εξαρτάται από την επιτυχία των εφαρμοζόμενων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που στοχεύουν στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και στην αύξηση της εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας.

Το συνέδριο Eurobank Greek Exports Convention στοχεύει να συμβάλει στο δημόσιο διάλογο και την ανάληψη νέων πρωτοβουλιών προς αυτή την κατεύθυνση από όλους εκείνους τους φορείς και παράγοντες που έχουν αυτή τη δυνατότητα:

  • Από την Πολιτεία, μέσω θεσμικών παρεμβάσεων και μεταρρυθμίσεων που θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα και την εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας.
  • Από τους παραγωγικούς φορείς, μέσω της τοποθέτησής τους επί των προβλημάτων αλλά και των αναδυόμενων ευκαιριών στον εξαγωγικό χάρτη της χώρας.
  • Από τον επιχειρηματικό κόσμο, μέσω επενδυτικών και επιχειρηματικών πρωτοβουλιών που θα εξασφαλίσουν την επαρκή παρουσία των ελληνικών επιχειρήσεων στην παγκόσμια αγορά.
  • Από τις τράπεζες, μέσω της στήριξης της υγιούς επιχειρηματικότητας με ανταγωνιστική χρηματοδότηση και υπηρεσίες, έτσι ώστε να διευκολύνουμε πραγματικά την έξοδο της ελληνικής επιχείρησης στο εξωτερικό.

Κυρίες και Κύριοι,

Όπως ανέφερα και στην αρχή της ομιλίας μου, η Eurobank, ήδη από το 2009, σε συνεργασία με θεσμικούς φορείς όπως ο ΠΣΕ (Πανελλήνιος Σύνδεσμος εξαγωγέων) , ΣΕΒΕ (Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος), ΣΕΚ (Σύνδεσμος Εξαγωγέων Κρήτης), ΣΕΤΕ (Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων) και ΣΕΒ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Βιομηχανιών), τους οποίους έχουμε την τιμή να έχουμε μαζί μας σήμερα, ανέλαβε μια σειρά πρωτοβουλιών για την ενίσχυση της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων.

Επιτρέψτε μου σε αυτό το σημείο να αναφερθώ σε μερικές από τις δράσεις μας:

  1. Χρηματοδότηση συναλλακτικού κυκλώματος επιχειρήσεων για τη προετοιμασία τελικού προϊόντος. Η Τράπεζα τη περίοδο 2009-2014 έχει χρηματοδοτήσει με 4 δις ευρώ περίπου 1.200 μεγάλες και μεσαίες επιχειρήσεις
  2. Προγράμματα εξωστρέφειας: ΟΑΕΠ εξωστρέφεια, ΕΤΕΑΝ εξωστρέφεια, ΕΙΒ TFP (European Investment Bank Trade Facility program) και Global Trade Finance του IFC (International Finance Corporation) για επιβεβαιώσεις ενέγγυων πιστώσεων (Letters of Credit confirmation). Η Τράπεζα συμμετέχει ενεργά στα 4 αυτά προγράμματα με 200 εκατ. σε περίπου 270 μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις τα τελευταία 5 χρόνια.
  3. Στήριξη του Τουριστικού κλάδου, η συμβολή του οποίου στο σύνολο της οικονομίας αναμένεται να υπερβεί φέτος τα €35 δις ευρώ ή περίπου το 20% του ΑΕΠ, μέσω συνολικής χρηματοδότησης άνω των 1.3 δις. ευρώ. Πρόσφατα, μάλιστα, προχωρήσαμε στη δημιουργία εξειδικευμένης διεύθυνσης Hotel & Leisure με σκοπό την παροχή υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας στον κλάδο.

Εκτός των χρηματοδοτικών προϊόντων για τη στήριξη των εξωστρεφών επιχειρήσεων , το ολοκληρωμένο πρόγραμμα δράσεων της Τράπεζας μας  για την «Εξωστρέφεια»,  προέβλεπε και από μια σειρά άλλων πρωτοβουλιών: Μεταξύ αυτών, τη Διαδικτυακή μας πύλη Exportgate.gr, το πρόγραμμα επιχειρηματικών αποστολών Go International, το Διαγωνισμό για την ανάδειξη της έρευνας και καινοτομίας «Η Ελλάδα Καινοτομεί», το πρόγραμμα ανάπτυξης νεοφυών επιχειρήσεων Egg “enter*grow*go”, τη στρατηγική μας συνεργασία με τον ΣΕΤΕ στον Τουρισμό.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι στα χρόνια της κρίσης, το εξωτερικό ισοζύγιο της Ελλάδας βελτιώθηκε, αν και η βελτίωση αυτή προήρθε κυρίως από την μεγάλη συρρίκνωση των εισαγωγών. Την περίοδο 2008-2013, το εμπορικό έλλειμμα μειώθηκε κατά περίπου 50%, ενώ το 2013 το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών παρουσίασε πλεόνασμα για πρώτη φορά από το 1948, που υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία.

Ωστόσο, διαπιστώνουμε ότι, ενώ στο τομέα των υπηρεσιών, κυρίως λόγω Τουρισμού  και Μεταφορών (Ναυτιλίας), οι επιδόσεις τα τελευταία δύο έτη είναι πραγματικά εντυπωσιακές, η εξέλιξη των  εξαγωγών αγαθών την αντίστοιχη περίοδο δημιουργεί προβληματισμό, τόσο όσον αφορά στις επιδόσεις της χώρας μας σε απόλυτους αριθμούς, όσο και σε σύγκριση με αυτές των κύριων εμπορικών εταίρων ή και των ανταγωνιστών μας.

Ενδεικτικά, σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος για το ισοζύγιο εξωτερικών συναλλαγών, οι εξαγωγές αγαθών παρουσίασαν μικρή ετήσια άνοδο σε ονομαστικούς όρους (+4,2%) την περίοδο Ιανουάριος-Σεπτέμβριος 2014. Παρόλα αυτά, ο ετήσιος αυτός ρυθμός αύξησης υπολείπεται σημαντικά αυτών που καταγράφηκαν την αντίστοιχη περίοδο τα έτη 2010-2013.  Επιπροσθέτως, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. για τις εμπορευματικές συναλλαγές της Ελλάδας, η συνολική αξία των εξαγωγών σε ευρώ την περίοδο Οκτώβριος 2013 – Σεπτέμβριος 2014 παρουσίασε μείωση 7,2% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα ένα χρόνο νωρίτερα. Αντίθετα, σύμφωνα με τα στοιχεία του εξωτερικού ισοζυγίου συναλλαγών τα απευθείας έσοδα από τον τουρισμό και τις θαλάσσιες μεταφορές τους πρώτους εννέα μήνες του τρέχοντος έτους σημείωσαν ετήσια άνοδο 11,1% και 8,3%, αντίστοιχα.

Αυτή η επίδοση μας προβλημάτισε ιδιαίτερα, καθώς οποιαδήποτε αδυναμία στις εξαγωγικές επιδόσεις της μεταποίησης έχει άμεσες και έμμεσες συνέπειες στο ρυθμό ανάπτυξης του ΑΕΠ και την απασχόληση.

Αυτός ο προβληματισμός μας έδωσε το ερέθισμα για την εκπόνηση από τη Διεύθυνση  Οικονομικών Μελετών της Eurobank, ειδικής  μελέτης που διερευνά τη διαχρονική εξέλιξη και τους προσδιοριστικούς παράγοντες των ελληνικών εξαγωγών αγαθών καθώς και τα αίτια της πρόσφατης υποχώρησής τους. Είναι η πρώτη φορά από όσο γνωρίζουμε που διεξάγεται τέτοιου είδους και τέτοιου εύρους μελέτη για το θέμα αυτό. Τα συμπεράσματα σας παρουσιάζουμε σήμερα. Στόχος της πρωτοβουλίας μας είναι να προκύψουν συγκεκριμένες προτάσεις που η υιοθέτησή τους από την πολιτεία, τους φορείς, τον επιχειρηματικό κόσμο και το τραπεζικό σύστημα θα συμβάλει στην αντιστροφή της μη ικανοποιητικής εικόνας που διαμορφώνεται το 2014 για τις εξαγωγές αγαθών.

Κυρίες και κύριοι,

Η Eurobank είναι μία εξωστρεφής τράπεζα, η οποία μίλησε πρώτη για την ανάγκη αλλαγής του αναπτυξιακού μοντέλου της χώρας. Σήμερα η τράπεζα έχει 65% ιδιώτες μετόχους στο μετοχικό της κεφάλαιο, το υψηλότερο ποσοστό στον κλάδο. Οι ιδιώτες μέτοχοι μας έχουν συγκεκριμένο στρατηγικό σχεδιασμό για την τράπεζα.  Σχεδιασμό που περιλαμβάνει την ανάληψη πρωτοβουλιών για την ανάδειξη της εξωστρέφειας ως πρώτης προτεραιότητας, την ενίσχυση της ιδιωτικής οικονομίας και της επιχειρηματικότητας.

Την προηγούμενη εβδομάδα, η Τράπεζα ανακοίνωσε τις δεσμεύσεις της για την χρηματοδότηση της οικονομίας και την τόνωση της επιχειρηματικότητας.  Για το 2015, ΔΙΠΛΑΣΙΑΖΟΥΜΕ ΤΙΣ ΕΚΤΑΜΙΕΥΣΕΙΣ ΜΑΣ.  Από το 1 δισεκατομμύριο ευρώ φέτος, θα πάμε στην περιοχή των 2 δισεκατομμυρίων ευρώ του χρόνου.  Οι ΔΕΣΜΕΥΣΕΙΣ μας κινούνται σε τρείς άξονες: χρηματοδότηση της οικονομίας, ενίσχυση της εξωστρέφειας και υποστήριξη της καινοτομίας.

Αυτές τις Δεσμεύσεις, τις εξειδικεύουμε σήμερα για τον εξαγωγικό τομέα της οικονομίας, λαμβάνοντας υπόψη και ένα συμπέρασμα της έρευνας μας: Δηλαδή, ότι ένα βασικό πρόβλημα σήμερα για μία εξαγωγική επιχείρηση είναι η χρηματοδότηση. Συγκεκριμένα, οι ΔΕΣΜΕΥΣΕΙΣ μας για την εξωστρέφεια και την καινοτομία στοχεύουν σε:

  1. Περισσότερη ρευστότητα
  2. Χαμηλότερο κόστος
  3. Εξειδικευμένες Υπηρεσίες
  4. Ώθηση στην καινοτομία

Ειδικότερα:

  1. Σε 800 εξαγωγικές επιχειρήσεις πελάτες μας, παρέχουμε χρηματοδότηση και πιστώσεις, διοχετεύουμε νέα κεφάλαια, στο πλαίσιο της ΔΕΣΜΕΥΣΗΣ μας για διπλασιασμό των εκταμιεύσεων του 2015. Στόχος μας, η χρηματοδότηση της εξαγωγικής σας δράσης για το 2015, με νέα κεφάλαια τουλάχιστον 250 εκ. ευρώ
  2. Επιβραβεύουμε τους ενήμερους πελάτες μας, και μειώνουμε το επιτόκιο των μακροπρόθεσμων χρηματοδοτήσεων εξαγωγικών επιχειρήσεων κατά 100 μβ. Αντίστοιχα, για το στάδιο της προχρηματοδότησης των εξαγωγέων μειώνουμε το επιτόκιο για πιστωτικές γραμμές έναντι απλών παραγγελιών ή έναντι ανοίγματος ενέγγυων πιστώσεων
  3. Στο χώρο των εξειδικευμένων υπηρεσιών, επενδύουμε περαιτέρω στη διαδικτυακή μας πύλη Exportgate.gr, η οποία τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ανάπτυξης, και η οποία σήμερα φέρνει σε επαφή 1500 εξαγωγικές επιχειρήσεις με 30.000 εισαγωγείς σε 40 χώρες παγκοσμίως. Ελπίζουμε σύντομα να είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε μια επιπλέον πρωτοβουλία για την ενδυνάμωση του Exportgate.gr. Ενισχύουμε περαιτέρω την εξειδικευμένη ομάδα «Ask the Experts». Μια ομάδα 15 στελεχών που λειτουργεί επικουρικά και γύρω από το ExportGate.gr με βαθιά γνώση της αγοράς του διεθνούς εμπορίου. Το βασικό αντικείμενο της είναι η παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών κυρίως σε μικρές και μεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις, που επιθυμούν να αναπτύξουν εξαγωγική δραστηριότητα, ιδιαίτερα σε θέματα λειτουργικά και χρηματοδοτικά. Τέλος, προσφέρουμε νέες λύσεις κάλυψης του συναλλαγματικού κινδύνου, μειώνοντας την αβεβαιότητα από τις διακυμάνσεις των αγορών.
  4. Δεσμεύουμε κεφάλαια 10εκ. για την χρηματοδότηση της ελληνικής καινοτομίας στο πλαίσιο των πρωτοπόρων προγραμμάτων μας, «Η Ελλάδα Καινοτομεί», σε συνεργασία με το ΣΕΒ και “egg”, σε συνεργασία με το Corallia. Αυτά είναι επιπλέον των κεφαλαίων με τα οποία συμμετέχουμε ήδη στο “Odyssey JEREMIE Partners”, το μεγαλύτερο επενδυτικό ταμείο για την ανάπτυξη νεοφυών καινοτόμων επιχειρήσεων ψηφιακής επιχειρηματικότητας.

Η Eurobank, με πλήρη αίσθηση της θέσης και ευθύνης της, παίζει και θα συνεχίσει να παίζει ουσιαστικό ρόλο στην ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, της εξωστρέφειας και της καινοτομίας. Αυτό αποδεικνύεται πέρα από τις «ΔΕΣΜΕΥΣΕΙΣ» μας, και από την πρωτοβουλία του σημερινού συνεδρίου, το οποίο θεσμοθετούμε σε ετήσια βάση ως ένα τακτικό σημείο επαφής από το οποίο θα προκύπτουν προτάσεις πολιτικής, αλλά και από τη χρηματοδότηση αυτής της εξειδικευμένης έρευνας για τις εξαγωγές αγαθών.

Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας και δίνω τον λόγο στον κ. Πλάτωνα Μονοκρούσο, Αναπληρωτή Γενικό Διευθυντή της Eurobank, επικεφαλής αυτής της μεγάλης και πολυσχιδούς ερευνητικής εργασίας, ο οποίος θα παρουσιάσει τα βασικά συμπεράσματα της μελέτης για τις Ελληνικές Εξαγωγές.»

 

• Θεόδωρος Φέσσας: «Η αναστροφή της πτωτικής τάσης του εξαγωγικού μας εμπορίου προϋποθέτει ενεργοποίηση και αλλαγή πλεύσης από στερεότυπες αναλύσεις»

Η κεντρική ομιλία του  κ. Θεόδωρου Φέσσα Προέδρου του ΣΕΒ

«Συγχαρητήρια στη Διοίκηση της Eurobank για την πρωτοβουλία της αυτή, που είναι εξαιρετικά επίκαιρη. Ευχόμαστε ολόψυχα να καταχωρηθεί ως σημείο αναφοράς για την εξαγωγική κοινότητα, τις επιχειρήσεις και τους φορείς της Πολιτείας.

Σήμερα, ζούμε την απειλή μιας μακροχρόνιας ύφεσης, που καλεί για την άμεση κινητοποίηση όλων μας, πολιτικών και επιχειρηματικών δυνάμεων και επιτάχυνση των μεταρρυθμίσεων. Χρειάζεται δράση τώρα. Χρειάζεται ξεκάθαρο όραμα, στρατηγική, στοχοθεσία και σκληρή δουλειά.

Το όραμά του ΣΕΒ εστιάζει σε μια Ελλάδα ανοιχτή, εξωστρεφή, δημιουργική, όπου κάθε πολίτης θα θέλει να επισκεφτεί, να ζήσει και να επενδύσει. Είναι ένας εθνικός στόχος. Μια νέα μεγάλη, δημιουργική ιδέα σε έναν κόσμο καινοτομίας, γνώσης, ταχύτητας.

Οι απαραίτητες αλλαγές αφορούν τόσο στο μικρό όσο και στο μακρο περιβάλλον, ώστε το αναξιοποίητο απόθεμα φυσικού, ιστορικού, πολιτισμικού και παραγωγικού κεφαλαίου να αξιοποιηθεί στρατηγικά, με σεβασμό στο περιβάλλον και πρόνοια για τις επόμενες γενιές.  Το πώς μετατρέπουμε αυτό το απόθεμα σε ΑΕΠ είναι μια συζήτηση που δεν έχει ολοκληρωθεί.

Οι σύγχρονες, οργανωμένες επιχειρήσεις, οφείλουμε να γίνουμε οι ηγέτες της νέας εθνικής προσπάθειας με καταλύτη τις εξαγωγές. Με πρακτικές προτάσεις, αλλά και βούληση για συνεργασία ο ΣΕΒ παρεμβαίνει στο πεδίο της πραγματικής οικονομίας ώστε να πετύχουμε δυο βασικούς εθνικούς στόχους:

α) Μεγέθυνση των εξωστρεφών επιχειρήσεων (β) Παραγωγή διεθνώς εμπορεύσιμων προϊόντων υψηλότερης τεχνολογίας και προστιθέμενης αξίας.

 

Διαπιστώσεις

Τις αισιόδοξες ενδείξεις της πρώτης περιόδου της κρίσης (2009-2012), όπου οι εξαγωγές αυξήθηκαν 55%, έχει διαδεχθεί ένα 12μηνο κόπωσης. Πλέον η φθορά έχει αγγίξει και τις εξαγωγές βιομηχανικών προϊόντων.

Γίνονται αρκετές συζητήσεις για το τι δεν πάει καλά. Τα προβλήματα σίγουρα αφορούν στις δυσκολίες χρηματοδότησης, στις μεταρρυθμιστικές καθυστερήσεις στα τελωνεία, στην έλλειψη δομών και μηχανισμών υποστήριξης των επιχειρήσεων κ.α. που λίγο πολύ όλοι διαπιστώνουμε. Όμως μια προσεκτικότερη ανάλυση αναδεικνύει ορισμένα βαθύτερα αίτια  που προσέξαμε όταν ξέσπασε η κρίση.

Οι ελληνικές εξαγωγές δεν αποτελούν εδώ και αρκετά χρόνια τον οδηγό ανάπτυξης της οικονομίας, σε αντίθεση με γειτονικές οικονομίες. Το 2013 ήταν το 29% του ΑΕΠ (ή €52,4δις). Στην Πορτογαλία, η συνεισφορά ήταν 41%, στη Γερμανία 51% ενώ στην μακρινή Εσθονία (μια χώρα των 1,3εκ. κατοίκων) η συνεισφορά είναι στο 88%!!

Σήμερα τα ελληνικά εξαγωγικά προϊόντα είναι μέτριας και χαμηλής τεχνολογικής αξίας με περιορισμένη διαφοροποίηση. Περίπου από το 80% των εξαγωγών προϊόντων δεν αφορούν σε σύνθετα προϊόντα αλλά (κυρίως) σε επεξεργασία πρώτων υλών. Έτσι, δυσκολεύονται να ανταγωνιστούν ακόμα και τη Νότια Ευρώπη (Πορτογαλία στο 65%, Ισπανία στο 55%).

Η διύλιση πετρελαιοειδών απαιτεί σημαντικές επενδύσεις. Όμως, εξακολουθεί να έχει μικρότερη τεχνολογική αξία από τα σύνθετα βιομηχανικά προϊόντα. Στη Γερμανία συνεισφέρει μόνο το 3% στις εξαγωγές προϊόντων, στην Πορτογαλία, την Ισπανία και την Εσθονία μόνο το 10%. Στην Ελλάδα ξεπερνάει το 39% των εξαγωγών προϊόντων.

Υπάρχει η αίσθηση ότι έχουμε εξαγωγικά πλεονεκτήματα στον αγροτικό τομέα, αλλά μόνο το 15% των εξαγωγών προϊόντων ανήκει στην κατηγορία «τρόφιμα – ποτά – καπνός».

Τέλος, η εξαγωγική βάση είναι εξαιρετικά περιορισμένη. Το 80%  των εξαγωγών πραγματοποιείται από περίπου 200 επιχειρήσεις. Μπορεί την περίοδο 2010-2013 να εμφανίσθηκαν ~1.500 νέοι εξαγωγείς ετησίως, όμως η δραστηριότητά τους είναι περιστασιακή και περιορισμένη.

 

Προτάσεις

Η αναστροφή της πτωτικής τάσης θα έρθει μόνο αν επιμείνουμε στην προώθηση μιας Αναπτυξιακής Πολιτικής για τις Εξαγωγές, ώστε η συμμετοχή των εξαγωγών (προϊόντων, καυσίμων και υπηρεσιών) στο ΑΕΠ να ανέλθει σε ποσοστό άνω του 40% μέχρι το 2020.

Όμως η εφαρμογή ενός νέου προτύπου απαιτεί εθνική σύμπλευση τόσο της ιδιωτικής πρωτοβουλίας όσο και των δημόσιων πολιτικών. Έτσι, δεν είναι μεθοδολογικά σωστό να διαχωρίσουμε το ρόλο των εθνικών πολιτικών από τις επιχειρηματικές στρατηγικές. H βελτίωση της εξαγωγικής προοπτικής αφορά και στους δυο και έχει τρεις πυλώνες: Εξωστρεφή επιχειρηματικότητα – Επιχειρηματικό περιβάλλον – Υπηρεσίες υποστήριξης.

 

Πρώτος Πυλώνας – Εξωστρεφής Επιχειρηματικότητα.

Επιδίωξη: Πρέπει να θέσουμε ένα φιλόδοξο στόχο μεταστροφής της παραγωγής σε προϊόντα μεσαίας και άνω τεχνολογίας μέσα από την επένδυση σε R&D. Μόνο έτσι θα έχουμε συνεισφορά της μεσαίας τεχνολογίας στις εξαγωγές από ~12% στο 25% σε βάθος δεκαετίας.

Το μήνυμα για τις επιχειρήσεις είναι σαφές. Η ζώνη «εύκολης επιχειρηματικότητας» με προϊόντα μικρότερης προστιθέμενης αξίας πρέπει να εμπλουτισθεί με νέα προϊόντα, νέες συνεργασίες και νέα πελατολόγια και ξένες επενδύσεις.

 

  • Νέα Προϊόντα: Μελετώντας τις στατιστικές βλέπουμε ότι εξαγωγικά ώριμες χώρες της Ε.Ε. έχουν καλύτερες επιδόσεις όχι λόγω της παραγωγής υπερ-υψηλής τεχνολογίας, αλλά λόγω εδραιωμένης παραγωγής σύνθετων βιομηχανικών προϊόντων, ηλεκτρικών συστημάτων, εξοπλισμού, κτλ, δηλαδή μεσαίας τεχνολογίας. Ενδεικτικά, Ιταλία 41%, Ισπανία 40%, Πορτογαλία 30%, Γερμανία 56% ακόμα και Εσθονία 29% των εξαγωγών ανήκουν στη μεσαία τεχνολογικά κατηγορία ενώ στην Ελλάδα μόνο το 12%.

Για ανταγωνιστικότερα προϊόντα, οι επιχειρήσεις πρέπει να δώσουμε μεγαλύτερη έμφαση στο R&D και στην ταχεία απορρόφηση της καινοτομίας στην παραγωγή. Διαφορετικά δεν αναβαθμίζεται το τεχνολογικό περιεχόμενο των εξαγωγών.

 

  • Συμπράξεις & εταιρικό μέγεθος. Η Ελλάδα πάσχει από οικονομίες κλίμακας, ειδικά στις εξαγωγές. Η εξαγωγική διασπορά με περιστασιακούς και μικρούς εξαγωγείς βλάπτει τελικά, παρά βελτιώνει την εικόνα της ελληνικής μεταποίησης. Οι συνέργιες είναι απαραίτητες και πρέπει να προχωρήσουν με ταχύτερους ρυθμούς ώστε να δημιουργηθούν περισσότεροι εξαγωγικοί ηγέτες που θα στηρίξουν την οικονομία.

Δεν αποκλείεται η πρωτογενής ανάπτυξη ελληνικών πολύ-εθνικών σχημάτων αλλά αυτές είναι ελάχιστες και δεν μπορεί ο εξαγωγικός προσανατολισμός της οικονομίας να βασιστεί αποκλειστικά σε αυτές. Αντίθετα, πρέπει να αξιοποιηθεί το εκπαιδευμένο ανθρώπινο δυναμικό, οι εθνικές υποδομές, η σταθερότητα που παρέχει η Ε.Ε. και το ευρώ για να προσελκύσουν τις ξένες επενδύσεις ως κρίσιμο παράγοντα μεγέθυνσης της οικονομίας.

 

  • Νέοι πελάτες: Ο προσανατολισμός στις διεθνείς αγορές πρέπει να υπάρχει εξαρχής στα επιχειρηματικά σχέδια. Η ευρεία πελατειακή βάση εκτός Ελλάδας δίνει δυνατότητα ταχύτερης αποκατάστασης της χαμένης εγχώριας πελατείας.

 

Δεύτερος πυλώνας – Επιχειρηματικό περιβάλλον.

Επιδίωξη: Πρέπει να τεθεί σε άμεση εφαρμογή ένα πρόγραμμα ταχείας αποκατάστασης της διεθνούς ανταγωνιστικότητας της ελληνικής βιομηχανίας. Η δημόσια διοίκηση πρέπει να δημιουργήσει κατάλληλο περιβάλλον και σταθερή μεταρρυθμιστική ροή γιατί δυστυχώς επιδρά αρνητικά στην παραγωγή προϊόντων.

Παράδειγμα το υψηλό κόστος ενέργειας, που δεν είναι μόνο εθνικό πρόβλημα αλλά αφορά στη βιομηχανία του Νότου εν γένει. Το πρόσθετο κόστος φτάνει μέχρι και το τριπλάσιο σε σχέση με τις ΗΠΑ βάσει του «Henry Hub Index». Ο ΣΕΒ προτείνει στην Ε.Ε. τη δημιουργία Ταμείου Ειδικού Σκοπού, που θα χρηματοδοτηθεί από το νέο ΕΣΠΑ και ευρωπαϊκά επενδυτικά σχήματα και θα καλύπτει μέρος του πρόσθετου ενεργειακού κόστους ή της φορολόγησης των ενεργοβόρων βιομηχανιών σε σχέση με διεθνείς ανταγωνιστές της Ε.Ε.

Τεράστιο πρόβλημα στη χώρα μας είναι το υψηλό κόστος χρηματοδότησης αλλά και η περιορισμένη πρόσβαση σε αυτήν. ΄Εχουμε προτείνει την καθιέρωση εναλλακτικών μεθόδων χρηματοδότησης, εκτός τραπεζικού κλάδου, όπως ήδη ισχύει σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.

Επίσης στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης των τελωνείων, μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα ενιαίο tax portfolio για κάθε εξαγωγική επιχείρηση με άμεσο συμψηφισμό χρεωστικών και πιστωτικών φόρων, τελών, κ.τλ. (και του ΦΠΑ) ώστε να βελτιωθεί η εξαγωγική ρευστότητα. Η δημιουργία Κέντρων Εξυπηρέτησης Εξαγωγικών Επιχειρήσεων εντός των μεγάλων τελωνείων για την κατά προτεραιότητα εξυπηρέτηση επιχειρήσεων, με σημαντικές εξαγωγικές ροές θα επιταχύνει την εξαγωγική προσπάθεια.

Τέλος είναι αναγκαία η στήριξη των οργανωμένων επιχειρήσεων και απομάκρυνση από τις πρακτικές των τελευταίων 40 χρόνων με συνεχή πριμοδότηση και ανοχή της μικρής επιχειρηματικότητας. Στο πλαίσιο αυτό, πρέπει να απομακρυνθούμε από παραδοσιακές κρατικές ενισχύσεις με περιορισμένα οφέλη και να επιβραβευθεί η υγιής επιχειρηματικότητα μέσα από φορολογικά κίνητρα, ρήτρες ανάπτυξης εξαγωγών, ρήτρες απασχόλησης, κτλ.

 

Τρίτος πυλώνας – Υπηρεσίες υποστήριξης

Επιδίωξη: Αναβάθμιση των μηχανισμών πληροφόρησης, δικτύωσης και κινητοποίησης των επιχειρήσεων στις διεθνείς αγορές.

Η στήριξη των ανερχόμενων εξαγωγέων πρέπει να γίνει μέσα από μηχανισμούς αναβάθμισης της παρουσίας τους σε νέες αγορές. Κλειδί στην προσπάθεια αυτή είναι η μετεξέλιξη των Πρεσβειών σε business hubs παροχής εξειδικευμένης πληροφόρησης και ανάλυσης των εμποδίων, προοπτικών, ευκαιριών, κτλ εισόδου σε τοπικές αγορές.

Οι συνέργιες δημόσιου-ιδιωτικού τομέα στην παροχή των υπηρεσιών αυτών είναι σημαντικές, ένα θέμα που το βλέπουμε μαζί με το ΥΠΕΞ μέσα από το πρόσφατο πρωτόκολλο συνεργασίας μας.

Πολλά πρέπει να διορθωθούν στη χώρα μας και στις επιχειρήσεις της.

Η αναστροφή της πτωτικής τάσης του εξαγωγικού μας εμπορίου προϋποθέτει ενεργοποίηση και αλλαγή πλεύσης από στερεότυπες αναλύσεις που ανακυκλώνουν τις περιγραφές και αποφεύγουν τη λύση του προβλήματος. Ας ελπίσουμε ότι σήμερα κάνουμε την αρχή για μια σειρά από παρεμβάσεις που θα κάνουν τη διαφορά. Τις έχει ανάγκη ο ελληνικός λαός.»

SHARE